Met de Ducati Multistrada 950 S ben je een met de weg

Rides

Er gaat niets boven een heerlijke motorrit op een mooie zonnige dag. Een rondje touren, even alles achter laten en alleen maar de perfecte bochten sturen. Uiteraard kan je dat doen op een customized bike of op een racer. En hoe mooi je dat ook kan vinden, toch rijdt er niets lekkerder dan een tour- of multi-terrein motor. Of je de looks ook mooi vindt, kan een ander verhaal zijn. We namen de Ducati Multistrada 950 S een weekje mee en lieten hem uit over de meest mooie en bochtige wegen die ons land kent.

Ducati Multistrada 950 S

De Ducati Multistrada is voor ons niets nieuws. Al vanaf het begin van de facelift, zijn wij erbij. Ook de Multistrada 950 werd eerder al eens goed aan de tand gevoeld in een vergelijking met de grotere 1200 broer. Maar nu is er een Ducati Multistrada 950 S. En die S is niet zomaar een upgrade ten opzichte van de ‘normale’ Multistrada 950. Je krijgt volgens de Italianen het maximale wat betreft technologie, comfort én prestaties.

Ducati Multistrada 950 S staand

Multi-terrein in alle luxe

Alleen al bij het aanzicht van de Multistrada 950 S, zie je dat je met iets serieus te maken hebt. Je wil hem meenemen op expeditie, maar tegelijkertijd zie je hem ook als heerlijke toermotor, als snelheidsduivel of gewoon als de motor voor jouw daily commute. Het mooie aan deze Multistrada 950 S, is dat je hem volledig kan aanpassen aan jouw wensen en behoeften. Een paar mistlampjes en koffers erop voor een mooie motortrip, een paar off-road banden of juist die dikke Akrapovic uitlaat.

Multistrada 950 S is voorzien van de meest moderne snufjes

Een motor anno 2020 is natuurlijk voorzien van de meest moderne technologieën. Onverwacht remmen in de bochten is geen enkel probleem meer met het Bosch bochten-ABS. En wat dacht je van de Vehicle Hold Control, een systeem waarbij jouw Multistrada 950 S ongeveer 10 seconden op een helling stil blijft staan, zonder dat je jouw rem in hoeft te blijven houden. Snel schakelen doe je met de Quick Sifter up & down. En dat is lekker als je snel optrekt of nog net even een versnelling terug moet schakelen voor een rotonde of een bocht. Daarnaast heeft de Duc uiteraard de gebruikelijke traction control, automatisch aanpasbaar veringsysteem en cruise control.

Rijden, rijden, rijden

Zonder in te leveren op de Italiaanse stijl, is er een motor ontstaan die het beste van alle werelden heeft. Zodra je op de Multistrada 950 S stapt, ben je in een split-second één met de machine én de weg. Een perfecte harmonie als je het ons vraagt. Daar kunnen veel motoren echt nog iets van leren, want naast de looks gaat het ook echt om de rijervaring. En juist die rijervaring is bij de Multistrada 950 S er een die we zelden meemaken en je uitnodigt om nog net even een blokje verder om te rijden.

Italiaanse stijl met innovatie

Dat Italianen iets esthetisch moois kunnen maken, heeft geen discussie nodig. Het is Ducati dan ook gelukt om nog wat extra innovatie toe te voegen, zonder de Italiaanse stijl uit het oog te verliezen. Denk aan een full-LED koplamp met cornering lights, een 5″ kleurendisplay en handvatverwarming. Toch mag je naast de features nog wel wat extra toevoegen aan de Multistrada 950 S. Wat dacht je van wat stijlvolle lichtmetalen wielen of juist toffe en robuuste spaakwielen.

Ducati Multistrada 950 S ride

Een motor met temperament

Zoals je bij Italiaans temperament en de mannen van Ducati verwacht, levert het motorblok uiteraard voldoende vermogen en een heerlijke sound. Zoals de naam van de Ducati Multistrada 950 S doet vermoeden, heeft het een blok van ongeveer 950 cc. In dit geval is het een Testastretta 11-motor van 937 cc. Dit alles is goed voor 96 Nm en 113 pk (83 kW). Met een gewicht van 207 kilogram, is de verhouding iets meer dan één pk per twee kilogram. Met een vanafprijs van € 19.190 staat de Ducati Multistrada 950 S zo op jouw stoep. Uiteraard, hoe meer opties, hoe duurder. Kom je er ook prima vanaf met een ‘normale’ Multistada 950? Dan betaal je € 16.490.

Ducati Multistrada 950 S getest Ducati Multistrada 950 S rijtest

tags: ,
Total
1
Share