De Nieuwe Toyota Prius in Valencia

De wat? Op Manify? Dat online lifestyle magazine dat zich richt op trendy man? Schrijft over de Toyota Prius? Dat is toch die auto waar je weleens in zit, als je een taxi pakt? Ongeveer de eerste auto onder de $100k waar Hollywoodsterren voor in de rij stonden? Dat klopt. Allemaal juist. En toch schrijf ik er over. 

Wie Toyota Prius hoort denkt niet direct aan de meest sexy auto op aarde. Geen vlijmscherpe bolide. Geen chick-magnet. Geen masculine gebrul. Dit hoef je ook niet te verwachten van de nieuwe Prius. Wat wel? Een geweldige rij-ervaring, fantastische prestaties, comfort in een nieuwe generatie hybride auto. Maar hé, dikke kans dat het beste jongetje van de klas, niet het knapste jongetje van de klas was.

Verbruik

Een van de beste jongetjes van de klas is hij zeker. Alles in deze auto is gericht op efficiëntie, zonder dat het afbreuk doet aan de prestaties of aan comfort. Dit doel is met vlag en wimpel behaald. Op papier heeft de nieuwe Toyota Prius een verbruik van 3 liter op 100 km. In de heuvelachtige omgeving van, en in combinatie met het stadsverkeer in, Valencia zat ik nét iets boven de 1:26. Een fantastische score als je het mij vraagt.

Hiermee is de motor van de Prius de zuinigste benzinemotor van het moment. Natuurlijk vinden we een Tesla nóg zuiniger en sexyer, maar met een vanaf prijs van €29.995 is de Prius ook voor de normale man beschikbaar.

Techniek

Adaptive cruisecontrol en line-assist maken het leven ook een stukje makkelijker. Net zoals dat grote grijze vlak in het middenconsole. Een draadloze lader voor je telefoon! Met dit soort dingen maak je mij enthousiast. Directe domper was dat hij niet werkt met mijn iPhone 6s. Dit ligt echter bij Apple en niet bij Toyota, maar alsnog een dompertje.

Dit is hybride rijden zoals het bedoeld is: je merkt het in je portemonnee en niet tijdens het rijden.

Wat opvalt is dat de elektromotor veel meer doet. Ook bij hogere snelheden. De automaat is goed, snel en vloeiend. Ook de overgang en samenwerking van de elektro- en benzinemotor is naadloos. Dit is hybride rijden zoals het bedoeld is: je merkt het in je portemonnee en niet tijdens het rijden.

77-Toyota-Prius-11022016

Uiterlijk

Het meest besproken tijdens de trip was toch wel het uiterlijk. Vanaf de eerste lancering is de Prius een veel besproken en iconisch model geweest. De vraag waarom zuinige of elektrische/hybride auto’s zo’n afwijkend uiterlijk (moeten) hebben is me ook dit weekend een vraag gebleven. Het uiterlijk is ontzettend herkenbaar en straalt inmiddels efficiëntie uit. Wellicht dat andere merken deze look gekopieerd hebben om deze reden.

Als je om mijn mening vraagt ben ik nog niet helemaal gepakt door het design. Sommige lijnen zijn erg sterk en andere delen van de auto staan me juist niet aan. Wellicht ‘begrijp’ ik de stijl nog niet en moet ik er even aan wennen..

Conclusie

Het ontwerp van de Prius is opnieuw vooruitstrevend en zal veel mensen niet aanstaan. Desalniettemin is het een vernieuwende auto, in alle opzichten. De Toyota Prius weet het beste van nu combineert in een betaalbare auto. Het feit dat er in de eerste twee maanden in Japan al meer dan 100.000 verkocht zijn bewijst de kwaliteit van dit icoon.



ESSENTIALS