Carnaval is winstgevend!

Volgende week is het zo ver. Carnaval. Carnem Vale. Het feest van het afscheid van het vlees dat de 40 dagen vasten voorafgaand aan pasen in moet luiden. Veel (vaak noordelijker wonenden) landgenoten kijken me verontwaardigd aan wanneer ik aangeef dat ik een week onbereikbaar ben. Voor hen roept het ‘feest van het vlees’ dan ook een heel ander beeld op dan dat het dat bij mij doet. In dit artikel probeer ik uit te leggen waarom carnaval belangrijk is voor mij en veel andere om mij heen (in ‘s-Hertogenbosch, beter bekend als Oeteldonk).

Economie

Ik vier natuurlijk geen carnaval om de economie de juiste richting in te stuwen. Toch heeft carnaval een veel grotere stempel op de lokale economie dan je denkt. Menig huishouden spaart het hele jaar. Eventueel met de koopzegels van de Appie. Dit geld wordt lokaal besteed en, anders dan je verwacht, niet alleen in de horeca.

Ook bakkers en slagers bijvoorbeeld. Kant en klare stampotjes, worstenbroodjes, lokale (vlees)gerechten zoals balkenbrij, beuling en bloedworst worden massaal gekocht. Het bosje rood-wit-gele bloemen bij de bloemist. En wat te denken van de pop-upstores? Waar in Amsterdam de hipste stores uit de grond poppen, poppen er in ‘s-Hertogenbosch carnavalswinkels up. Alles wat maar rood, wit of geel is wordt er verkocht. Er worden elk jaar opnieuw nieuwe concepten bedacht, Oeteldonkse boxershorts, laarzen, speciale versiersels voor op je boerenkiel, boeken, schilderijen, voor ieder wat wils.

(Her)Ontmoeten

Carnaval is een groot feest van ontmoeten en herontmoeten. Je leert nieuwe mensen kennen. Ik heb een flink gedeelte van mijn netwerk opgedaan in Oeteldonk. Mensen die ik enkel ken van, of ontmoet heb tijdens carnaval. In een aantal dagen tijd ontstaan vriendschappen en (zaken)relaties voor het leven.

Er zijn zelfs mensen die ik alleen met carnaval zie. Marc, mijn oude leidinggevende van een vroeger bijbaantje bijvoorbeeld. Ik zie de beste man nooit meer. Ik weet echter dat ik hem zondagochtend rond een uur of 11 in de Visstraat tegenkom. Dat is namelijk al jaren zo. We maken een praatje wat is er dit jaar gebeurd, hoe gaat het ermee en drinken een pilsje. Zo is carnaval in Oeteldonk een grote jaarlijkse reünie. Een reünie die absoluut bijdraagt aan de lokale economie. Het bourgondisch netwerken is iets wat werkt zegt ook het FD. En daar draagt carnaval natuurlijk ontzettend aan bij.

Waarom werkt dat netwerken zo goed tijdens carnaval? Natuurlijk praat je wat gemakkelijker met een kleine hoeveelheid alcohol in je bloed. Maar daarnaast is er nóg een belangrijke reden. In Oeteldonk zijn de meeste gekleed in een boerenkiel. Rangen en standen zijn niet te zien en iedereen is gelijk. De putjesschepper drinkt een biertje met de directeur, zeg maar. Er zijn minder vooroordelen en mensen zijn er met hetzelfde doel; plezier maken en dat verbindt.

Winst?

Er zijn altijd mensen die carnaval afschilderen als een festijn met enkel drankmisbruik, vechtpartijen en onzedelijk gedrag. Daarbovenop komt het argument dat de kosten voor schoonmaak en beveiliging en derving, omdat bedrijven gesloten zijn nooit opwegen tegen de opbrengsten van carnaval.

Carnaval is veel te mooi om er op een zakelijke manier naar te kijken. Naar mijn mening is er nooit een zinnige optelsom te maken van een evenement waar zoveel passie en emotie in zit. Hoe zet je creatieve ontwikkeling, samenhorigheid, passie en geluk op een balans? Het brengt mensen samen en het maakt mensen gelukkig. Dat is per definitie winst.

Fijne Carnaval!



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS