Best of the rest: BMW M850i xDrive Gran Coupe

Rides

Af en toe knijpen we onszelf toch nog even in de arm. Al die pakketjes die we opgestuurd krijgen, de leuke events waar we heen mogen en dan ook nog eens alle auto’s en motoren die getest moeten worden.

Hoe mooi kan het zijn? We gingen een week op pad met de BMW M850i xDrive Gran Coupé, een auto die de lat weer net even wat hoger legt.

Belangrijke kenmerken

Vermogen: 390 kW / 530 pk
0-100 km/h: 3,2 seconden
CIlinderinhoud: 4395
Gewicht: 2070
Vanafprijs: € 203.000
De versie die wij reden: € 209.000

BMW M850i xDrive Gran Coupé

De 8 is groot, zeer groot

De M850i Gran Coupé moet een van de meest opvallende auto’s zijn die we ooit hebben opgehaald. Naast dat zijn lengte – 5082 cm – al imposant is, kregen we de auto ook nog eens mee in de kleur Frozen Bluestone Metallic. In de volksmond noemen we dit kneitertje-mooi-zilvergrijs.

Wat er Gran Coupé aan deze versie is? Hij is 5-deurs en daardoor kun je eindelijk fatsoenlijk achterin plaatsnemen. Het testkonijn is 1 meter 78 hoog en zonder moeite heeft hij kunnen plaatsnemen. We hebben namelijk eerder de M850i getest, echter was dat de cabrio uitvoering. En als je nog nooit achterin in een cabrio hebben gezeten: forget it. Het kan, er zitten stoelen en gordels, maar comfortabel is het allerminst.

Instappen en wegwezen?

Nou, niet echt. Want bij het instappen zijn er een paar dingen die opvallen. Wát een prachtig interieur zeg. Het is alsof je in een museum terecht bent gekomen en je nauwelijks iets durft aan te raken. De crème/zwart vollederen bekleding ziet er erg chique uit. Wat op een goede manier gecomplementeerd wordt door het volledig digitale instrumentarium en infotainment system.

Als je de auto eindelijk in de drive modus hebt gezet ga je te werk met een doorzichtige versnellingspook die door Swarovski is gefabriceerd. De stoelen hebben verschillende massagestanden en in de warme maanden kan er gebruikt gemaakt worden van stoelventilatie.

Een échte vent zorgt ervoor dat zijn auto lekker ruikt. Daarom moet je zo nu en dan je autoparfum aanzetten op standje Zinderende Woestijn. Of je laat het automatisch inspuiten. Is weer een keer wat anders dan die Rituals autoparfummetjes.

En hoe rijdt het?

Eenmaal op de startknop gedrukt kan het feest beginnen. Geen overdreven grom, maar een rustige brom om aan te geven dat de 4.4 liter motor met 8 cilinders wakker zijn. En dan heb je opeens 530 PK tot je beschikking. Die dankzij het xDrive netjes over 4 wielen worden uitgesmeerd.

We hebben er ontzettend hard in gereden, maar ook heel comfortabel. We hebben snelheden gezien op het dashboard waarvan we dachten dat het niet kon, omdat er een begrenzing op zou zitten. Maar we hebben ook zeer relaxed getoerd als een opaatje op zondag. En we kunnen niets anders zeggen dan dat de auto rijdt als een BMW. In de sportstand keihard gewoon omdat het kan en op standje comfort gingen we deinend over de wegen.

Een optielijst met hoofdletter O

We nemen je graag mee in de optielijst van de M850i Gran Coupé. Voor de Frozen Bluestone Metallic lak ben je aan meerprijs €4000,- kwijt. Maar dan héb je ook wat. Een vollederen bekleding genaamd Merino Elfenbeinweiss kost je € 2000,- extra en schrik niet; heb je interesse in een BMW Individual Composition pakket ben je €6300,- extra kwijt. Door dit pakket te nemen heb je een ruimere keus aan carrosseriekleuren en lederen uitrustingen. Ofwel, je kan’m exact zo samenstellen als hoe jij hem wilt hebben.

De meerprijs van een adaptief M onderstel is €2800,- en ben je geïnteresseerd in een glazen panoramadak dan kost je dat €2200,- extra. En hoe relaxed is het om stoelventilatie (alleen voor) onder je bips te hebben in de warme zomermaanden? Kost je slechts €900,- extra. Omdat je de speakers natuurlijk lekker wil laten pompen kun je beter een Bowers & Wilkins Diamond Surround System nemen, meerprijs: €4750,-. Mocht je nog extra gewicht willen besparen én de looks nog beter maken, dan adviseren we je om een M carbon exterieur pakket aan te vinken. Slechts €4000,- extra.

Ook de concurrent zit niet stil

De Duitse concurrentie heeft ook niet stilgezeten. Voor een Porsche Panamera Turbo moet je net iets dieper in de buidel tasten, maar krijg je wel 20 pk extra. Bij Audi ben je 13k goedkoper uit, maar krijg je maar liefst 70 pk extra.

Porsche Panamera Turbo
€ 213.000
550 PK
0-100 km/h: 3,8 seconden

Audi RS7
€ 190.000
600 PK
0-100 km/h 3,6 seconden

Verdict

Een auto die door zijn afmetingen én elegantie geschikt is voor privéchauffeurs. Daarbij is de BMW M850i xDrive Gran Coupé snel genoeg om iedereen bij het stoplicht zoek te rijden. En je komt er ook nog eens stijlvol mee voor de dag. Do we need to say more?

Menu
Total
12
Share