De toekomst getest: De Lexus LC500h 

Specs van de Lexus LC500h 
  • Motor: 3.5 liter V6
  • Verzameld vermogen: 299 pk
  • Gewicht: 2060 kilo
  • 0-100 km/h: 5,0 seconden
  • Topsnelheid: 250 km/h

‘Echt een aparte verschijning’, hoor ik een oude man achter me mompelen. ‘Wat zegt u?’ roep ik enigszins beleefd terug. ‘Nee niet jij jochie, jaa trouwens jij ook wel. Maar ik bedoel die auto! Een aparte verschijning! Vertel er eens iets meer over!’ En zo stond ik op zondagochtend op weg naar de lokale bakker te ratelen wat ik wist over de Lexus LC500h.

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

Tijdreizen in de Lexus LC500h

Dus wat wist ik nou eigenlijk van de Lexus LC500h. Nou, dat de Japanners er weer in geslaagd zijn om een auto te fabriceren die je waarschijnlijk nog nooit eerder hebt gezien. Of zoals de oude man tegen me zei: ‘Een auto die je alleen in films ziet’. En dat is een omschrijving die wel klopt.

De Lexus LC500h ziet eruit als een bolide uit het jaar 2045. Je hebt echt het idee een stukje naar de toekomst gereisd te zijn, zo futuristisch zijn de looks van de auto. De Lexus LC500h kwamen we overigens wel tegen in de film Black Panther, ten tijde dat we de auto aan het testen waren. What are the odds?

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

V8 vs. hybride

We hebben eerder de Lexus LC500 getest, die met een 5.0 liter V8 motor maar liefst 464 pk op het asfalt wist neer te leggen. En dat heerlijke ronkende geluid zijn we nog steeds niet vergeten. Voor deze benzineslurper moet maar liefst € 170.000 worden neergeteld. En een groot bedrag hiervan is te danken aan de milieutax. Dus nu is het de beurt aan de hybride versie, die met € 120.000 vriendelijker geprijsd is en waarmee je minder snel vrienden zult worden met de lokale pompbediende.

De Lexus LC500h heeft een totaalvermogen van 299 pk. Wat in vergelijking met de LC500 veel minder is, maar nog steeds niet weinig. Want met deze achterwielaangedreven powerauto kun je net zoveel lol hebben. De 10-trapsautomaat is ook met flippers aan het stuur te bedienen, wat misschien nog wel leuker is dan te wachten tot ie automatisch schakelt. Aan de topsnelheid van 250 km/h zit je zo. Wat ook opvalt: het brandstofverbruik is verrassend laag. Door het hybride systeem hebben we een verbruik van 1 op 15 kunnen aantikken. En dat is met onze rijstijl ontzettend knap te noemen. Overigens gaat er heel wat benzine in de tank, Lexus LC500h komt met een benzinetank van maar liefst 82 liter.

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

Rijeigenschappen

Eenmaal ingestapt en alles te hebben bewonderd gaat de motor aan. Grappig, want we hebben de LC500 met die ronkende 5.0 liter V8 nog steeds als referentiekader. Starten is met een hybride auto 3 keer controleren of ie wel aanstaat; je hoort immers niets. Eenmaal rijdend horen we de motor aan gaan en kunnen we de de Shrek oortjes op standje Sport+ zetten. Het instrumentarium komt er wat agressiever uit te zien door de rood-witte kleuren. En het ronkende geluid van de 3,6 liter V6 krijgen we veelvuldig te horen. Heerlijk!

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

Interieur

Je moet er van houden, maar het interieur doet ons denken aan een pornofilm die je nog op VHS banden kon verkrijgen. We kid you not. Bekleding van zachte stof, in een kleur waar we spontaan een pornstache van zouden willen laten staan. En dit hoef je niet perse als iets negatiefs te zien. Het is een statement kleur die je of heel mooi vindt, of simpelweg niet. Enfin, oordeel zelf.

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

Het interieur is overigens niet het allersterkste puntje van Lexus LC500h. Het grootste kritiekpunt is misschien wel dat het een hoog Toyota gehalte heeft. En dat is precies wat je net niet wilt als je in een premium auto zit.

Het navigatie systeem is wat verouderd en laat zich door het touchpad bediening best wel lastig bedienen. Hiervoor kun je beter voice control gebruiken. In de auto zelf zijn overal zijn kleine compartimenten te vinden waar nét niets in past. Het dashboard oogt wat druk waardoor je niet in één oogopslag ziet wat je zou willen zien, er mist wat overzicht. Overigens bedien je het navigatie systeem door een touchpad die we eerder ook in de mega grote Lexus LS500 hebben gezien. Wat wel weer geinig is: de ‘Shrek’ oortjes waar je de rijmodi van de auto kunt instellen, zoals Eco, Normal, Sport en Sport+.

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

 

Exterieur

De Lexus LC500h is een lage, lange sportieve auto. Met slechts 1,43 meter hoog zit je sportief laag aan de grond en met een lengte van 4,77 meter begeef je je in een best wel lange sportauto. En die verhoudingen in combinatie met een futuristisch uiterlijk doen je dus echt opvallen. Tel daarbij op dikke 21 inch lichtmetalen velgen met two-tone kleur. Een volledig carbon fiber dak en een tof spoilertje wat zich handmatig laat bedienen.

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

Verdict

We hebben een tijdje moeten zoeken, maar er zijn nauwelijks vergelijkende hybride modellen te vinden die we naast de Lexus LC500h kunnen zetten. Het lijkt wel een conceptcar die zonder al te veel wijzigingen ook daadwerkelijk is uitgebracht. Mocht je dus echt iets origineels willen rijden van om en nabij de € 120.000, beschouw dit als een serieuze optie. Overigens komt er ook een cabrio versie van de LC op de markt, de LC500 Convertible. De exacte datum is nog even niet bekend.

Lexus LC500h deurgreep

Lexus LC500h spoiler

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

Lexus LC500h motor

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

 

Lexus LC500h velg

Lexus LC500h koplamp

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

Lexus LC500h rear

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

 

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h 

Lexus LC500h carbon dak

Lexus LC500h multistage hybrid

Lexus LC500h, De toekomst getest: De Lexus LC500h