Zo maak je van je hobby je werk

CREDITS: Jasper Loeffen

We kennen ze allemaal: de 9-tot-5 tijgers die overdag de afgelopen kwartaalcijfers eindeloos analyseren, maar de creatieve schoenen aantrekken zodra ze thuiskomen.

Sommigen creëeren dan de mooiste schilderijen, terwijl anderen weer keiharde EDM-beats uit hun laptop slaan om die vervolgens in het weekend aan hun maten te laten horen. Het is maar net waar je van houdt.

Van je passie een lifestyle maken

De volgende dag stappen die gelegenheidscreatievelingen weer met tegenzin uit bed, om zich klaar te maken voor weer een dagje ouderwets cijfers beuken op kantoor. Doodzonde als je het ons vraagt. Juist in dit digitale tijdperk is het makkelijker dan ooit om je passie om te zetten naar een lifestyle waar je elke dag van kunt genieten. En nee, we gaan hier geen dropshipping-achtig lulpraatje verkopen aan jou. We leggen je alleen uit hoe je van je hobby, je werk kunt maken.

hobby, Zo maak je van je <strong>hobby je werk</strong>
Foto: CUPRA

Vind je eigen unieke stijl

Goed, je bent natuurlijk niet de enige die droomt van deze levenswijze. Juist omdat het in dit tijdperk relatief makkelijk is om van je hobby je werk te maken, proberen heel veel mensen hetzelfde te doen. Belangrijk is dus dat je jezelf onderscheidt van de rest. Ontdek wat jouw stijl is en zorg ervoor dat je hiermee naar buiten toe etaleert. Als fotograaf kan je je bijvoorbeeld focussen op natuurlijke landschappen, terwijl je als kunstenaar juist weer kan focussen op het schilderen van abstracte kunst. Experimenteer dus met je hobby en vindt de wave waar jij het best mee uit de voeten kan.

Een portfolio als visitekaartje

Waar het curriculum vitae voor de 9-tot-5-tijger het visitekaartje is om werk mee te fixen, is dat bij creatievelingen juist weer het portfolio. Je portfolio is het kroonjuweel van al je werk, dus zorg ervoor dat je deze zorgvuldig hebt samengesteld en je alleen je beste werken toont. Voor een grafisch ontwerper kan een site als Behance heel handig zijn, terwijl Soundcloud voor de gemiddelde EDM-producer juist weer het perfecte afzetgebied is.

hobby, Zo maak je van je <strong>hobby je werk</strong>
Foto: Jasper Loeffen

Bouw je eigen online imperium

Om de volgende stap te maken, heb je uiteindelijk je eigen website nodig. Dit is vaak dé sleutel tot succes voor creatieve professionals. Je eigen website is de centrale plek waar mensen je portfolio kunnen checken, je diensten kunnen bekijken en ook contact met je kunnen opnemen. Zorg er dus ook voor dat je de tijd neemt om deze website zorgvuldig in elkaar te zetten en ga op zoek naar een plek waar ze webhosting aanbieden, zodat je merkidentiteit duidelijk naar voren gebracht wordt.

Zorg voor (positieve) recensies

Eén van de eerste dingen die je doet voordat je een hotel boekt of reserveert bij een restaurant is kijken naar de recensies. Bij creatieve professionals werkt dat niet heel anders. Zorg er dus voor dat je klanten recensies achterlaten en probeer altijd met je klanten in gesprek te blijven om een relatie op te bouwen. Mocht je een keer een negatieve recensie ontvangen is het natuurlijk zaak dat je hier professioneel mee omgaat en duidelijk verandering laat zien na de feedback.

Denk na over hoe je je diensten verkoopt

Als het gaat om je diensten verkopen, wees dan proactief en vooral creatief. Bedenk bijvoorbeeld speciale deals of promoties waardoor mensen eerder geneigd zijn om een groter pakket aan te schaffen. Ook kan je bijvoorbeeld nadenken om workshops te organiseren om je expertise te delen. Wees ook niet bang om je tarieven op de website te zetten: transparantie wordt namelijk altijd gewaardeerd. En goed werk mag natuurlijk iets kosten hè.

hobby, Zo maak je van je <strong>hobby je werk</strong>

Source:
LEES OOK
Pinterest Drop #69: classic Lamborghinis
Pinterest Drop #69: classic Lamborghinis
Pinterest is een onderschat fenomeen. Deze inspiratiesite heeft alles om jou te inspireren voor een onderdeel van leven: van mode tot interieur en van lifestyle-tips tot reiscontent.…
Zeilboot der zeilboten: GWEILO
Zeilboot der zeilboten: GWEILO
Het blijft een (natte) droom: onbezorgd de wereld rond met een zeilboot. Een romantiserend beeld waar veel mensen een moord voor doen. Of waar veel mensen gewoon…
De meest iconische campagnes van Kith
De meest iconische campagnes van Kith
Bij elke seizoenswisseling zitten wij vol ongeduld de insta-pagina van Kith te herladen. Sinds de eerste campagne van de streetweargiganten toveren ze alle Hollywood sterren namelijk om…