Lunchen bij MOMO met eigenaar Yossi Eliyahoo

MOMO restaurant, bar & lounge, was bij de opening, tien jaar geleden, hét restaurant dat de horeca in Amsterdam wakker schudde. En sindsdien heeft THE ENTOURAGE GROUP niets anders gedaan. Met concepten als IZAKAYA Asian Kitchen & Bar, MR PORTER, THE BUTCHER, SHIRKHAN, THE DUCHESS en MAD FOX heeft eigenaar en oprichter Yossi Eliyahoo en z’n team hetzelfde trucje uitgehaald en zijn ze niet meer weg te denken uit het Amsterdamse uitgaansleven. Hier blijft het niet bij, want ook in Berlijn, Hamburg, Ibiza en München hebben ze vestigingen.

Alles wat de hippe Israëlische zakenman aanraakt lijkt in goud te veranderen. We spraken met hem af voor een lunch bij zijn eerste restaurant in ons land, MOMO.

Interview met Yossi Eliyahoo van THE ENTOURAGE GROUP

Yossi! Bedankt voor de uitnodiging. Bij al je restaurants kun je eten op hoog niveau, dat is algemeen bekend. Maar kan je zelf ook een beetje koken en wat is thuis je signature dish?
“Als tiener werkte ik al in veel verschillende keukens en ondanks dat ik nu wat minder tijd ervoor heb, doe ik het nog steeds zo vaak mogelijk. Koken is mijn therapie, maar ik zou mezelf geen chef noemen. Ik ben wel degene die het meeste kookt thuis, maar kom er maar soms aan toe omdat ik veel weg ben.

Wat ik het liefste maak is een Thaise salade met biefstuk of kipschnitzels, maar mijn stoofschotels zijn echt heel nice. Het ligt een beetje aan de tijd van het jaar!”

Je bent oprgegroeid in Israel. Had je daar ook al een horeca gelegenheid?
“Ja, al op jonge leeftijd was ik geïnteresseerd in alle aspecten van het vak, dus niet alleen het werk in de keuken. Daar heb ik veel ervaring op gedaan, waardoor ik ook vier à vijf jaar de mooiste restaurants van Tel Aviv heb mogen runnen, met een groot, sterk team om me heen.

Toen ik 23 was ben ik gaan ondernemen. Ik begon met een kleine Italiaanse koffiebar en breidde al snel uit met meerdere vestigingen. Dat heb ik zo’n zeven jaar gedaan, totdat ik in 2002 de kans kreeg om naar Londen te verhuizen, waar ik nog steeds geregeld te vinden ben.

Als gevolg van mijn werkzaamheden in Londen, heb ik mijn business partner Liran Wizman ontmoet waarmee ik tien jaar geleden MOMO heb geopend in Park Hotel Amsterdam en zo begon ik met THE ENTOURAGE GROUP.”

MOMO bestaat nu natuurlijk ook al 10 jaar. Gefeliciteerd daarmee! Hoe zorg je dat oudere concepten relevant blijven
“Thanks! Consistentie is key. En daarnaast moet je de hoge kwaliteit bewaren en het concept up tot date te houden. Bij MOMO zijn er eigenlijk weinig grote veranderingen geweest, zelfs qua design is er weinig aangepast. Al zorgen we er natuurlijk wel voor dat het er niet verouderd uitziet. De materialen, zoals de bekleding bijvoorbeeld, muurverf en grondige schoonmaak wordt elk jaar in januari vernieuwd en gedaan.

Maar het concept blijft hetzelfde. Mensen weten gewoon al tien jaar wat ze kunnen verwachten van een avond bij MOMO. We richten ons op een excellente service, heerlijk eten en het belangrijkste: waar voor je geld.”

Waarom was MOMO direct een succes?
“Tien jaar geleden was er in Amsterdam nog geen restaurant als MOMO. We brachten een compleet nieuwe stijl qua design en qua keuken naar de stad. Plus het was een full package experience. Er is high-end eten, DJ’s, een 360 bar, 240 verschillende dranken, etcetera. Na het eten blijven de meeste ook hangen, dus je hebt een volledige avond uit.”

Speel je zelf nog een actieve operationele rol of ben je vooral bezig met nieuwe zaken?
“Absoluut, maar natuurlijk niet meer zo intensief als toen MOMO ons enige restaurant was. Nu hebben we vestigingen door heel Europa, dus ik ben veel aan het reizen. Maar we hebben een sterk team om ons heen gebouwd, waar ik erg trots op ben.

Het mooie is ook dat de meesten ook al heel wat jaren bij ons werken. Maar nog steeds bemoei ik me met alle aspecten binnen de groep. Van gerechten en nieuwe cocktailkaarten in de restaurants, tot Marketing & PR etc. etc. Vooral ben ik op conceptueel niveau betrokken met alle brands en uittingen.

Ik las dat je een aardige control freak kan zijn. Vind je het nog steeds lastig om dingen over te laten aan je medewerkers, ook al heb je een zeer sterk team om je heen?
“Het is vooral onmogelijk, als je de grootte hebt van THE ENTOURAGE GROUP nu, om overal bovenop te zitten. Met met goed leiderschap en een sterk team, zoals we nu hebben, is dat heel goed te doen.”

Was het lastig om de juiste mensen te vinden hiervoor?
“Een van de grooste uitdagingen in de horeca, is om de juiste mensen te vinden en ze daarna ook nog eens vast te houden. Maar het lukt ons wel. Alle locaties hebben managers die er al sinds dag één zijn en daarnaast bieden we ook veel doorgroeimogelijkheden aan. Onze voormalige head hostess, ooit begonnen als runner bij IZAKAYA is nu bijvoorbeeld wekzaam in ons algemene management team. “

En als je dan een keertje vrij bent. Wat is dan het drankje dat je het liefste bestelt of maakt voor jezelf?
“Ik was altijd groot fan van bourbons, maar ook bijvoorbeeld een Skinny Bitch, haha. Momenteel ben ik een enorme liefde aan het ontwikkelen voor goede tequila’s. On the rocks! Ik probeer nu een beetje een balans te zoeken in dranken met wat minder suiker en dus minder schadelijk zijn, anders word ik een beest!

Oh, en daarnaast natuurlijk wijn. Bij goed eten, hoort een goede wijn. Ik ben ook helemaal weg van sake’s, vooral bij Aziatisch eten natuurlijk, maar het gaat ook heerlijk met een biefstukje. Mensen weten er maar weinig vanaf en daar brengen wij graag verandering in. In de toekomst willen we sake serveren in al onze restaurants.”

Wat kunnen we verwachten van het jubileum? “The unexpected. We gaan nergens op bezuinigen ;-).”

Ik hoorde ook dat je motor rijdt en dat een tailor made Harley-Davidson op je bucketlist staat. Heb je die inmiddels al?
“Ik heb er twee, haha. Een Softail Slim S en een Forty-Eight 1200. Ik ben er super blij mee, maar het enige probleem is het weer hier. Ik rijd het liefste zonder bepakt te zijn als een astronaut. In Tel Aviv reden we vroeger naar het strand in zwembroek en flip-flops. Niet het slimste, maar het voelt wel een stuk lekkerder!”

Wat draag jij het liefste als je de deur uit gaat?
“Ik zou het omschrijven als smart casual. Ik combineer graag casual met wat nettere kleding, dus bijvoorbeeld een jeans met een jasje en sneakers of boots. Daarnaast heb ik ook wat accessoires, zoals allerlei armbanden die ik in de loop der tijd heb verzameld tijdens reizen of krijg van m’n vrouw en kinderen.”

Je reist heel wat af ook, of niet?
“Ja, ik vlieg vier à vijf keer per week. IZAKAYA heeft vestigingen in Amsterdam, Hamburg, München en Ibiza en THE BUTCHER zit in Amsterdam, Berlijn en Ibiza.

Daarnaast wonen mijn kinderen uit mijn vorige huwelijk in Londen, dus die wil ik veel zien. Maar we wonen in Amsterdam, waar mijn dochtertje van vijf naar school gaat. Ze is ook vaak in de restaurants te vinden, waar ze het liefste sushi of pasta met kaviaar bestelt. Moet je voorstellen? Ze is vijf. We verwennen haar zeker niet, maar ze heeft zeker een goede smaak! En ja, dan vraag ik me wel even af wat mensen van ons denken, haha.”

“Volgend jaar in maart openen we in Barcelona een MR PORTER op Passeig de Gràcia in Barcelona.”

Terug naar THE ENTOURAGE GROUP. Wat ik ook zag was dat je de komende vijf jaar 80 nieuwe vestigingen wil openen van THE BUTCHER. Hoe wil je dit gaan bereiken en wat staat er allemaal op de planning al?
“We zijn al 1,5 jaar bezig hiermee en hebben een Amerikaans bedrijf ingeschakeld dat gespecialiseerd is in franchise ondernemingen. We hebben een grote ‘bijbel’ geschreven over THE BUTCHER en willen zo heel wat nieuwe vestigingen gaan openen, te beginnen in Dubai. We werken daar met één partij die de komende vijf jaar al vijf tot tien nieuwe vestigingen gaat openen, waarvan de eerste het einde van dit jaar open gaat.

We zoeken dus ook ondernemers die er gelijk veel willen openen, niet maar één.

Andere steden waar je aan kan denken zijn Londen en sowieso Barcelona. Volgend jaar in maart openen we daar een MR PORTER op Passeig de Gràcia.”

En er gaan geruchten dat je een nieuwe pizzatent gaat openen in de Pijp: TONI LOCO? Hoe gaat het daarmee?
“Heel goed, we gaan binnenkort al open! Verwacht een prachtige casual pizzeria, met eten van hoge kwaliteit. Maar zeer betaalbaar! Fastfood, geen junkfood. Zoals bij THE BUTCHER.”

“Als je iets doet, doe het dan goed. Als je niet all the way kan gaan, doe het dan niet.”

Alles dat je aanraakt lijkt in goud te veranderen. Is dit ook zo of ben je ook wel eens flink de mist in gegaan?
“Zo ver is alles dat we gedaan hebben met THE ENTOURAGE GROUP een succes gebleken en daar ben ik heel dankbaar om. Maar het is zeker niet iets dat we als vanzelfsprekend beschouwen. We werken er heel hard voor. En het ding is: hoe langer je open bent met restaurants, hoe groter de uitdaging is om het succesvol te houden. Maar we zijn erg tevreden hoe het nu gaat!”

Heb je nog tips voor andere ondernemers?
“Als je iets doet, doe het dan goed. Als je niet all the way kan gaan, doe het dan niet.”

De MAD FOX is something else. Hoe zou jij dit concept en de doelgroep het liefste omschrijven
“MAD FOX is echt geliefd bij mensen die van high-end en exclusief feesten houden. We verkopen geen kaarten, we vragen geen geld om een tafel te reserveren. Maar we hebben wel een strikt deurbeleid. En we hebben heel wat speciale flessen drank staan, zoals bijvoorbeeld champagnes van €25.000 per fles.

Maar zo bond hoef je het natuurlijk niet te maken. Je kan rond de €100 uitgeven en een topavond hebben bij MAD FOX. Waar zie je dat nou? Geen entree-fee en altijd goede DJ’s. Het was ook heel makkelijk om grote namen te boeken tijdens ADE, want ze komen zelf ook graag in club MAD FOX in hun vrije tijd.

En er passen ook maar maximaal 280 personen in, dus er is echt niets anders als dit in Amsterdam. Misschien zelfs Europa.”

Toen ik voor het eerst binnen was en een biertje wilde bestellen, was ik de bar kwijt?
“Haha, de focus ligt bij de tafels. De bar is daarom niet heel centraal.”

Op 4 oktober wordt het 10 jarig bestaan gevierd van THE ENTOURAGE GROUP en MOMO. Natuurlijk is Manify daarbij. Wat kunnen we verwachten?
“The unexpected. We gaan nergens op bezuinigen ;-).”

Credits: Playboy


ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS