Na het rijden van de Volvo V60 T8 wil je niets anders meer
Belangrijke kenmerken:

– Uitvoering: Volvo V60 T8 R-Design AWD
– 2.0 liter benzine motor turbo charged
– Twin Engine elektromotor
– 390pk / 640nm
– 0-100 km/h: 4,9 seconden
– Achttraps automaat
– De versie waar wij in reden: € 70.000

Dat Volvo een echte revival doorleeft is misschien wel een understatement. Waar het misschien ooit wat veilige en suffe imago over het merk hing, kleurt menig Volvo het Nederlandse landschap. De iconische vierkantige hoeken zijn in de verte nog herkenbaar. En zo onderging de Volvo V60 ook een flinke metamorfose. Een metamorfose die we maar al te graag aan de tand voelen.

Volvo V60 T8 R-Design AWD

Waar Volvo altijd revolutionair was in veiligheid, kwam er enkele jaren geleden een nieuwe dimensie bij. De Volvo V60 met twin-engine. Ofwel een dieselmotor met een plug-in hybride ondersteuning. De Nederlander werd verbaasd met de krachtige nieuwe Volvo generatie en de Nederlandse leasewereld werd veroverd. Toch is dit alweer enkele jaren geleden en werd tussendoor de nieuwe V90 en S90 onthuld. Een nog spectaculairder schouwspel die het de Duitse concurrentie erg moeilijk maakt. En uiteraard moest het V90 lijnenspel ook doorgevoerd worden in de nieuwe Volvo V60.

De Zweedse wolf

De Volvo V60 die wij rijden is de meest pittige die je kan configureren. De Volvo V60 T8 R-Design zoals hij voluit heet, doet denken aan de oude Volvo T5R tijden. Een wolf in schaapskleren. Al zag onze Volvo V60 er niet echt uit als een mak schaap. Nog nooit hebben zoveel mensen ons nagekeken in een Volvo en ons aangesproken over de aantrekkingskracht van deze machine.

Twin Engine

De T8 motor die in onze Volvo V60 ligt combineert het beste van twee werelden. Zo heeft hij de motor uit de T5 en een elektromotor. En dat samenspel levert maar liefst 390pk. 303pk op de voorwielen uit de 2L-benzinemotor en 87pk op de achterwielen van de elektromotor. De 8-trapsautomaat zorgt ervoor dat je als een torpedo van 0 naar 100 km/h vliegt. Binnen de 5 seconden bereik je het punt en zie je eigenlijk iedereen alleen nog maar in je achteruitkijkspiegels. Het Zweedse leven is prachtig.

Geruisloos

Dat auto’s steeds stiller worden en rustiger rijden is een algemeen bekend fenomeen. Toch is het elke keer weer een nieuwe ervaring als de volgende auto nóg stiller is en precies reageert zoals jij dat verwacht. Deze gloednieuwe Volvo V60 T8 brengt een perfecte harmonie tussen benzine- en elektromotor en een sublieme wegligging. Met 200 km/h over de Duitse Autobahn zegt de passagier nog tegen je dat het lijkt alsof je 120 rijdt. En dat is heerlijk, maar ook een gevaar.

The verdict

Dat deze auto van een ander niveau is, mag duidelijk zijn. Of het jouw stijl ook is, dat is persoonlijk. Toch heb ik niemand gesproken die dit geen mooie auto vond. Je hebt dus lovers en geen haters. En ook eenmaal in de auto blijft niets te wensen over. Het infotainment systeem is buitengewoon en werkt naadloos en intuïtief. En zelfs de mensen achterin hebben een zee van ruimte. Uiteraard is er ook iets op aan te merken. Met alle nieuwe veiligheidssystemen moet je wel anders leren rijden. Even inparkeren als er een auto uit een vreemde hoek komt zit er nu niet zomaar meer in. Dan grijpt de Volvo V60 in alsof je weer op rijles zit. Is dat erg? Niet als dat het voor iedereen veiliger maakt.

Aantrekkelijk

Het klinkt natuurlijk allemaal geweldig. Uiteraard hangt er ook een prijskaartje aan. De goedkoopste variant is een V60 T4 met toch al een 190pk. Hier betaal je ruim €42k voor. Ga je helemaal los met de vinkjes, dan ga je zo richting de €70k. Dat is veel geld, maar je krijgt er zo veel voor terug en absoluut geen spijt van.



ESSENTIALS