Volvo S60 Polestar Engineered is pure Zweedse performance

Rides

Volvo S60 Polestar Engineered

De Zweedse autobouwer verbaasde ons de afgelopen jaren keer op keer. Van een hele dikke V60 T8 R-design tot de V90 Cross Country. Stuk voor stuk prachtige auto’s met een fenomenale afwerking. En voor ons was Volvo eigenlijk ook wel de eerste waarbij de hybride-aandrijving naadloos op de motor aansloot. Nu de elektrificatie bij Volvo en dochteronderneming Polestar steeds grotere stappen maakt, kunnen we alleen nog maar meer genieten van de sublieme auto’s die op de wegen verschijnen. We konden daarom niet wachten op de Volvo S60 Polestar Engineered, ofwel het summum van de S60.

Volvo S60 Polestar Engineered front

Het summum van de S60; de Volvo S60 Polestar Engineered

De nieuwe Volvo S60 is standaard al een hele brute wagen. Lepel daar de kennis en kunde van Polestar bij en je krijgt een knotsgekke uitkomst; de Volvo S60 Polestar Engineered. Polestar Engineered kan je zien als de ‘huistuner’ van Volvo en is daarmee de AMG of M van de Zweden. En zoals de Zweedse en Scandinavische levensstijl beaamt, hoeft het allemaal niet heel overdreven. Verwacht bij de Volvo S60 Polestar Engineered dan ook geen heel brute uitlaat en heftige sound. Nee, de Zweden zijn lekker modest en houden het bescheiden. De liefhebber smult van de prachtige details en de wolf in schaapskleren.

Volvo S60 Polestar Engineered back

De wolf in schaapskleren

Iedereen is stiekem verliefd op de Volvo S60 Polestar Engineerd. Je loopt rustig naar de auto en unplugged hem van de laadpaal. In rustig tempo rij je lekker richting de plaats waar jij moet zijn. Dat kan je volledig elektrisch doen, in comfort mode of in standje Polestar Engineered. En in eerste instantie denk je dat de Polestar Engineerd stand niet zo heel bijzonder is. Totdat je bij een stoplicht staat en bij groen je pedaal even lekker op de grond trapt. In een kleine vier seconden zit je aan de 100 km/h. Iets wat je niet had verwacht.

En je merkt pas hoe snel dat is, als je de Volvo S60 Polestar Engineered naast een Tesla Model 3 en een BMW M4 zet. Niemand zal zeggen dat de ‘brave’ Volvo dit kan winnen. Totdat het groen wordt en je de Model 3 én de M4 tot de 100 km/h stront voor ogen rijdt. Life’s good. En comfortabel. Zeker, het is geen zeer zeldzaam model, maar je ziet veel hoofden nog even omkijken als je voorbij zoeft. In eerste instantie lijkt het een gewone S60, maar als je meer inzoomt op de details, zie je dat het de Zlatan Ibrahimovic onder de Volvo’s is.

Scandinavische details

De Volvo S60 Polestar Engineered moet het hebben van de strakke looks, met prachtige details. We reden zelf de witte variant mét heerlijke zwarte Polestar velgen én geel-gouden remschijven van Akebono. Het Öhlins onderstel en vering zie je natuurlijk van buitenaf niet, maar zodra je onder de motorkap kijkt of gewoon een strak rondje over de weg rijdt, merk je dat de S60 messcherp in de wedstrijd zit. Leuk detail is dat je de dempers zelf handmatig af kan stemmen. Dus laat ze lekker normaal staan als je comfortabel van a-naar-b rijdt, maar zet hem lekker strak als je een dagje lekker wil sturen op bochtige wegen. Verder zien we een prachtig Polestar Engineered logo op de achterkant en wordt het interieur afgetopt met knalgele gordels.

Volvo S60 Polestar Engineered velg

Verdict

Zoals gezegd zal het vrijwel niemand opvallen dat je met de Volvo S60 Polestar Engineered ruim 400 pk onder de kap hebt zitten. Heel veel mensen zullen raar opkijken als je ze finaal kwijt rijdt bij een stoplicht. Het is daarom ook echt een auto voor liefhebbers. Liefhebbers die zeer comfortabel willen cruisen, maar af en toe de auto ook lekker willen uitlaten. Voor ruim € 64.995 is hij de jouwe, maar dan is hij redelijk kaal. Kijk of je nog een paar duizend Euro over hebt, want deze Volvo wil je wel even lekker aankleden.

Volvo S60 Polestar Engineered interieur Volvo S60 Polestar Engineered audio Volvo S60 Polestar Engineered motorkap Volvo S60 Polestar Engineered uitlaat

tags:
Total
6
Share