Getest: waarom je een Toyota Land Cruiser zou moeten aanschaffen
Belangrijke kenmerken:
– 177 Pk
– 8 4WD Automaat
– Ladderchassis
– Verkrijgbaar vanaf € 71.000
– De versie die wij reden: € 99.000

Toyota Land Cruiser

Als je wel eens op Schiphol komt is het je vast wel eens opgevallen: de bonkige heren van de Koninklijke Marechaussee. Geen gasten waar je ruzie mee moet maken. En die heren rijden al sinds jaar en dag in een Toyota Land Cruiser. Waarom toch? Wij gingen een week op pad om redenen te zoeken voor je om deze auto aan te schaffen. En we hebben er zes gevonden.

1. Opvallend door onopvallend te zijn

The struggle is real. Je wil hoog zitten omdat je het comfortabel vindt en lekker veel overzicht wil hebben. Daarnaast wil je zo nu en dan je vrienden op een veilige manier kunnen vervoeren. Maar goed, hoge bomen vangen veel wind, dus je wil niet al te veel opvallen… Nederlanders blijven toch een bescheiden volkje.

Vraag ons niet waarom, maar om een of andere manier valt de Land Cruiser niet direct op in het straatbeeld, ondanks zijn imposante afmetingen. En omdat ie niet direct opvalt, is de Toyota Land Cruiser uitermate geschikt voor bijvoorbeeld patrouillewerkzaamheden.

2. Groot, maar functioneel

Dat ‘ie groot is, merk je al gelijk bij het instappen. Je hebt de beschikking tot een extra trede en een hendel om je aan vast te houden om in de auto te komen. Er passen standaard vijf personen in de Land Cruiser, maar mocht je nog meer mensen mee willen nemen is dat mogelijk door achter twee extra stoelen uit de bodem te voorschijn te toveren. Waardoor je dus plek hebt voor zeven personen die allen zeer comfortabel kunnen zitten. De Land Cruiser is functioneel comfortabel gebouwd en niet per se gemaakt om je buurman te out shinen.

3. Ladderchassis

Als een van de weinigen SUV’s heeft de Toyota Land Cruiser nog een ladderchassis. Een ladderchassis wordt gebruikt voor voertuigen die extreem veel gewicht moeten kunnen dragen, zoals vrachtauto’s of pick-ups.  Bijkomend voordeel is dat bij reparatiewerkzaamheden aan het onderstel het ladderchassis en de carrosserie van elkaar gescheiden worden. Een techniek die bij de meeste personenauto’s nauwelijks meer gebruikt wordt, o.a. door het hoge gewicht wat een ladderchassis met zich meebrengt. Maar goed, als je het nodig hebt dan zit je bij de Land Cruiser helemaal goed. Het voordeel is natuurlijk dat je veel kan vervoeren!

4. Hij is luxeuzer dan je zou verwachten

Van buiten ziet ie er lang niet zo luxe uit als dat ie van binnen is. Maar dat het van binnen uiterst comfortabel vertoeven is hebben we geweten. Zomaar wat opties: 4-Zone Climate Control, een schuifdak, heerlijk zittende lederen stoelen met stoelverwarming- en verkoeling en wat te denken van een heuse koelkast waar eenvoudig een aantal literflessen in passen. Adaptive Cruise Control zorgt er voor dat je automatisch afstand houdt op je voorganger en ook vanzelf weer optrekt en de Blind Spot Monitor zorgt er voor dat je altijd een seintje krijgt als er iemand in je dode hoek blijft rijden.

5. Een echte off-roader

Van de goedkoopste tot de duurste variant; elke Land Cruiser heeft standaard een permante 4×4 aandrijving, lage gearing en Active Traction Control. En hier moet je al een heel end mee komen als je veelvuldig extra koppel nodig hebt, vaak een trailer trekt of vaak op zandachtige gebieden moet zijn.  Ga je echter voor de meest uitgebreide off-road versie dan kun je ook nog eens kiezen voor het ‘Professional Off-road pakket’. Hiermee heb je de beschikking tot het Kinetic Dynamic Suspension System, wat er voor zorgt dat je wielen zo lang mogelijk aan de grond blijven. Perfect voor als je je in gebieden begeeft waar het wegdek onregelmatig is, zoals rotsachtige gebieden. Crawl Control zorgt er voor dat je op lage snelheden voort blijft bewegen, hoe drassig het gebied ook zal zijn. En vijf extra monitoren zorgen er voor dat je exact weet waar de wielen zich zullen plaatsen, mocht je weinig overzicht hebben in krappe gebieden maar precisie wel noodzakelijk is.

6. Verassend betaalbaar

De Land Cruiser is in vier verschillende uitrustingen te verkrijgen. Comfort, Challenger, Professional en als echte eindbaas heb je met de Executive uitvoering het neusje van de zalm te pakken. Prijsverschillen lopen hierbij wel van 71.000 euro tot 105.000 euro. Dat is natuurlijk niet niks en is het zaak dat je een goede autoverzekering hebt. Maar ga je bij de concurrent shoppen en ben je op zoek naar een complete off-roader met exact dezelfde eigenschappen dan zal je lang niet zo goedkoop uit zijn.

Source :

Toyota



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS