Dit is Ludicrous: Tesla Model S P90D

Toegegeven, ik was een beetje sceptisch toen we de Tesla Model S gingen rijden. De vader van een vriend van me heeft er ook één. En die reed als een zonnetje, zag er goed uit en was vrij snel. Maar ergens miste ik de trappelende cilinders, het opschakelen en de brullende uitlaten. Ik zal je vast een ding vertellen, dat mis ik nu niet meer. Ik mis nu de Tesla. Er bestaat dus een leven voor en een leven na de Tesla.

Ludicrous

Laten we maar meteen beginnen waar iedereen benieuwd naar is; Ludicrous. Nee, het is niet die rapper van vroeger. Als we ludicrous vertalen naar het Nederlands, komen we op belachelijk. En dat is het. Belachelijk vet! Standaard rij je in de Tesla P90D op ‘sport’ mode. Een prima stand en zelfs goed voor 3,3 seconden naar de 100 km/h. Dat doen maar weinig auto’s je na. Zet je de Tesla P90D op Ludicrous, dan kom je in een andere wereld. Je krijgt dan maar liefst 539PK en bijna 1000NM koppel. De Tesla vliegt in 2,7 seconden naar de 100 km/h. Zie je het voor je? Even ter vergelijking; een Audi R8 V10 of een Porsche 911 GT3 RS is niet sneller. Die staan waarschijnlijk nog te brullen bij het stoplicht als jij met de Tesla al out-of-space bent.

Apple op wielen

Goed, zelfs op ludicrous raak je wel uitgekeken. Gelukkig heeft de Tesla Model S P90D genoeg andere snufjes. Allereerst bedien je alles met een app, of via het gigantische scherm in de Tesla. Je maakt even een bestuurder aan, stelt de auto in en vervolgens staan alle instellingen in de toekomst precies zoals jij wilt. Inparkeren wordt extra makkelijk gemaakt, want dat doet de auto – met een druk op het touchscreen – helemaal zelf.

Autopilot

Ik kreeg de vraag of ik deze auto nog wel zelf moest rijden. Nou eigenlijk niet. Je rijdt de Tesla de snelweg op en zet de autopilot aan. Hij rijdt super strak tussen de lijnen. Ook afstand houden op de voorliggers gaat geweldig. Even inhalen doe je door middel van de richtingaanwijzer aan te zetten. De Tesla haalt de voorligger dan vanzelf in. The future is now. Maar autopilot moet je nog maar even niet proberen op een weg met rotondes. En eigenlijk is zelf rijden toch wel een van de leukste dingen die er zijn. Al is een potje kaarten terwijl je achter het stuur zit ook wel eens een bijzondere ervaring.

Supercharge yourself

Je krijgt het gevoel dat wanneer je de P90D rijdt, je zelf ook even helemaal opgeladen wordt. De Tesla wordt natuurlijk niet vanzelf opgeladen. Dus heb je enkele opties. Of je plugt de Tesla aan het stopcontact in jouw huis. Dit raad ik niet aan, want dat gaat heeeeeeeel langzaam. Waarschijnlijk staat er wel ergens een oplaadpaal bij jou om de hoek. Daar laad je de Tesla in een nachtje volledig op. Of je zoekt een Tesla Supercharger op. Daar wordt jouw Tesla binnen 1,5 uur volledig opgeladen, of 50% opgeladen in 20 minuten. Je kunt op een volle accu ongeveer 500km rijden. En de supercharger is gratis! Een beter leven is er niet.

Tesla, dit wil je

Helaas is de Tesla Model S nog niet voor iedereen bereikbaar. Je kunt al een Tesla Model S rijden voor ongeveer €78k. De P90D is verkrijgbaar vanaf €127k. Die van ons was nog iets meer aangekleed, dus je raadt het wel. Het is een verstandigere keus om een Tesla te leasen met maar 4% bijtelling. Indien je de Tesla oplaadt bij een Supercharger, is het rijden dus verder geheel gratis. Is de Model S net iets te klein voor je, dan is er vanaf nu ook een Model X. Voor mij is hij vooral te duur, dus het is vooral wachten op de goedkopere variant; Model 3.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS