Youngtimers | Manify Interests #53

CREDITS: Wil Stewart | Unsplash
Manify Interests is voor de mannen die iets anders willen doen dan elke doordeweekse avond Netflixen of scrollen door social media. We lichten elke week een hobby uit die gewoonweg tof is om uit te voeren en waar je als man écht iets aan hebt. Deze keer in Manify Interests: Youngtimers

Vorige keer: Zweefvliegen

 

Youngtimers

Denk je aan Oldtimers, dan denk je vaak aan grijze mannen in een oude klassieker die volledig gerestaureerd is. Is de auto ouder dan 40 jaar, dan is wegenbelasting betalen niet meer nodig. Door het vele chroom wordt je bijna verblind. Zie je dit nou niet zitten maar wil je ook geen hagelnieuwe bak, dan is een youngtimer iets voor jou! Auto’s hebben tussen de jaren ’80 en 2000 een ontwikkeling doorgemaakt en zijn daardoor stuken zuiniger en schoner geworden. Door deze ontwikkeling is een youngtimer zakelijk erg interessant!

Zakelijk rijden

Het rijden van een youngtimer is zakelijk gezien erg aantrekkelijk. Wanneer je zakelijk een auto rijdt moet je nou eenmaal bijtelling betalen bij privé gebruik. Heb je een auto jonger dan vijftien jaar dan betaal je de bijtelling over de cataloguswaarde van de auto.

Heb je bijvoorbeeld een Volvo V70 uit 2016 met 95.000 kilometer op de teller dan betaal je hiervoor 25 procent bijtelling. Omdat de eerste baas van het beestje hem nieuw kocht voor €44.000 dan moet je tot 2021 ieder jaar €11.000 bij jouw inkomen optellen. Wanneer je dan in de derde schijf qua inkomstenbelasting zit (38,1 procent), betaal je jaarlijks €4.180 aan de Belastingdienst. Een hoop geld dus.

Youngtimers
Foto: Pixabay

Voor een auto ouder dan vijftien jaar betaal je jaarlijks 35 procent bijtelling. Behoorlijk wat! Maar dit betaal je over de dagwaarde van de auto. Dus: koop je een Volvo V70 uit 2003 voor €3.500. Dan betaal je een bijtelling van €1.225 per jaar. Een verschil van €9.775 op jaarbasis. Nu hoef je in schijf drie nog maar €467 knaken per jaar neer te leggen bij de fiscus. Die €3.700 die je in je zak houdt kun je gebruiken voor veel leukere dingen!

Aankoop

Tegenwoordig kiezen veel mensen voor een youngtimer omdat je voor hetzelfde geld een luxe uitgevoerde Audi A6 rijdt voor de prijs van een middenklasse auto. Maar om ervoor te zorgen dat je geen kat in de zak koopt is het belangrijk een aankoop serieus uit te pluizen.

Ten eerste is het verstandig om met een betrouwbare dealer in zee te gaan. Zeker wanneer de auto altijd door dedealer onderhouden is, is de onderhoudshistorie volledig bekend. Hierdoor weet je wat de auto gemankeerd heeft en wat er allemaal aan gebeurd is. De leeftijd en kilometerstand zeggen natuurlijk veel over een auto, maar de technische staat van jouw nieuwe aankoop is nog belangrijker.

Check alle feiten over de auto dubbel. Zo weet je zeker dat je niet snel terug hoeft te komen bij de dealer om een oliepomp of een ander duur onderdeel te laten vervangen. Een youngtimer brengt over het algemeen meer onderhoudskosten met zich mee, de bolide rijdt tenslotte al zeker vijftien jaar rond. Maar dit weegt niet op tegen de belastingvoordelen.

Wanneer je een mooie youngtimer hebt bemachtigd, zorg er dan voor dat je een aankoopfactuur of iets anders hebt om de dagwaarde aan te tonen. De belastingdienst kan namelijk om bewijs van de dagwaarde vragen. De dagwaarde van de auto verschilt per jaar, daarom mag je ook jaarlijks de dagwaarde opnieuw laten bepalen en dit kan zeker in je voordeel werken. Door een taxatierapport kun je aantonen dat jouw auto in waarde is verminderd en je dus minder bijtelling hoeft te betalen.

Liefhebberij

Ben je een liefhebber van youngtimers, dan heeft het voor jou helaas geen belastingvoordeel om een youngtimer te rijden. Wel is het hebben van een youngtimer een hobby die voor velen weggelegd is. Een youngtimer Porsche 911 Carrera rijdt je bijvoorbeeld al vanaf €20.000. Niet gek voor zo’n bolide!

Youngtimers
Foto: Akiragiulia

Voor welke youngtimer moet je gaan

Youngtimers zijn er in allerlei soorten en maten. In principe is iedere auto ouder dan vijftien jaar een youngtimer. Maar veel handelaren verhandelen hoofdzakelijk auto’s uit het premium segment. Denk daarbij aan Mercedessen van de C-klasse en BMW’s in 3 of 5 serie. Ook oudere Volvo’s doen het erg goed! Sommige auto’s van voor 2005 zijn nu al echte classics!

Uiteindelijk kun je het beste gaan voor een youngtimer waar jij als jongetje al verliefd op was. Deze zal nu stukken goedkoper zijn en misschien kun je hem eindelijk zelf rijden!

Youngtimers