Waarom een aso-rijder in een dikke bak rijdt

CREDITS: Malcolm Garret | Pexels

Je kent het wel: je rijdt in de auto en ineens zit er een hele dikke BMW op je achterbank. Reden genoeg om je toch wat opgejaagd te voelen door die aso-rijder achter je. Wanneer je denkt dat hardrijdende BMW’s, Audi’s en Mercedessen vooral worden bestuurd door asociale idioten, dan heb je gelijk. Maar dit is niet het hele verhaal, blijkt uit een Finse studie.

Waarom een aso-rijder altijd in een dikke bak rijdt

Vaak wordt er gesteld dat de hoeveelheid geld het gedrag van de eigenaar beïnvloedt. Mensen met een dikke portemonnee zouden verwend, egoïstisch en arrogant zijn door de zee van geld waarin ze zwemmen. Ze rijden dure auto’s en gedragen zich vervolgens als aso in het verkeer. Uit onderzoek van een team van de Universiteit van Helsinki blijkt dat het fenomeen aso-rijder niets te maken heeft met hun financiële leefruimte.

Wat maakt een aso-rijder?

Volgens het onderzoeksteam van Jan-Erik Lönnqvist van de Universiteit van Helsinki gaat het bij aso-rijders om een cruciale eigenschap. In het onderzoek onderzochten ze 1900 deelnemers en de bevindingen presenteerden ze in de International Journal of Psychology. De titel van het onderzoek: Not only assholes drive Mercedes.

Uit het onderzoek komt naar voren dat hoe egoïstischer, agressiever of narcistischer iemand is, hoe groter de kans dat diegene een dikke bolide koopt. De auto maakt dus geen aso van de bestuurder, dat was hij al voordat de auto werd aangeschaft.

Niet iedere bestuurder van een dikke auto is een narcist

Voordat je je oordeel klaar hebt over iedere bestuurder van een mooie en dure auto, moet je dit weten. Er bestaat binnen het duurdere segment ook een groep bestuurders bij wie de auto hun persoonlijkheid weerspiegelt vanwege de kwaliteit en status van het model. Deze consumentengroep ziet de auto als een verlengstuk van zichzelf. Even uitkijken dus voordat je je middelvinger opsteekt naar een bejaarde man in een dikke auto.

aso-rijder 2
Foto: Rodan Can
LEES OOK
De grondleggers van het nieuwe CUPRA-tijdperk
Er zijn maar weinig types waar wij niet mee door één deur kunnen. Maar ja-knikkers, routinejunkies, comfortzeilers en lijntjeslopers staan wél op dat lijstje. Sorry, not sorry.…
Het dualistische verhaal van Les Deux
Dualistisch. Niet per se een woord waardoor happy feelings worden opgetrokken. Máár in een wereld van tegenstellingen vindt het Deense merk Les Deux de sweet spot. Ze…