Rally auto op straat getest: Toyota GR Yaris

Specs

Motor: 1.6 liter driecilinder turbomotor
Vermogen: 261 PK
0-100 km/h: 5,2 seconden
Topsnelheid: 230 km/h
Vanafprijs: € 53.995
De versie die wij reden: € 56.495

Denk je aan een Yaris, dan denk je aan je rationele buurman. Die je langzaam in slaap sust met feitjes over hoe zuinig zijn auto wel niet is. Nou gaat dat in slaap sussen niet helemaal op voor de Toyota GR Yaris, want deze driedeurs hot hatch is onder handen genomen door Gazoo Racing, de race-tak van van Toyota. Eindresultaat: 261 PK en een hele hoop lol.

Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris, Rally auto op straat getest: Toyota GR Yaris

Gazoo Racing

De race tak van Toyota heet Gazoo Racing. Vandaar de afkorting GR. Al meer dan 60 jaar is Toyota actief in de racerij, met als doel om hun personenauto’s nog beter te maken. Kennis maar ook techniek kunnen immers direct geadopteerd worden voor op de openbare weg. De GR Yaris werd gebruikt in de World Rally Championship en in 2019 werd dan ook de wereldtitel gewonnen.

Toyota GR Yaris, Rally auto op straat getest: Toyota GR Yaris

Hoeken

De GR Yaris is als je snel kijkt nog steeds erg te herkennen als een normale Yaris. Echter is de GR Yaris lager en breder gemaakt. En voorzien van drie deuren in plaats van vijf. De 18 inch lichtmetalen 10-spaaks velgen springen er dan ook meteen uit. Ondanks dit is het geen ordinaire auto te noemen. Sterker nog: hij is juist erg stijlvol gebleven.

Veel aanpassingen zijn bedoeld om gewicht te besparen. Zo is het dak van kunststof en met carbon fiber versterkt, wat weer bijdraagt aan de wendbaarheid in bochten. Met een lengte van net geen 4 meter lang en 1,80 meter breed is dit met recht een echte hot hatch te noemen. En met een gewicht van slechts 1355 kilo kun je de auto dus echt ‘de hoek om gooien’. Want als er iets is wat je heerlijk kan doen in de GR Yaris…

Toyota GR Yaris, Rally auto op straat getest: Toyota GR Yaris

Rally auto

De GR Yaris is voorzien van een handgeschakelde zesbak. Wat je niet meer zo heel snel tegenkomt. Eenmaal ingestapt lijkt het of je in een vrij normale Yaris zit, maar niets is minder waar. In het midden zit een knop waarmee je de auto kunt instellen van Normal, Sport en Track. Zo stem je het rijkarakter van de auto af, waar bij Track het vermogen gelijk over de voor- en achterwielen wordt verdeeld. En in deze modus kun je in combinatie met de handbak hoog in de toerental jankend heerlijk driften op de openbare weg.

Bij zo’n 7000 toeren hoef je in ieder verzet pas op te schakelen en dit levert dikke pret op. Stoplichtsprintjes, tussensprints, op de snelweg even een gat dicht rijden. Je doet het zo simpel in deze rally auto. Of kunnen we’m beter een kart op de openbare weg noemen?

De handbak kun je eenvoudig in zijn 6de versnelling laten en op een rap tempo van de 80 km/h naar de 220 km/h vlammen. We hebben hier in een week tijd zo veel plezier mee gehad dat we op een bepaald moment de aandacht trokken van oom agent, die zich niet kon voorstellen dat we ons in een Toyota Yaris begaven. Na een kort gesprek en wat bewondering over de auto konden we onze weg weer vervolgen.

Toyota GR Yaris, Rally auto op straat getest: Toyota GR Yaris

Verdict

No more boring cars. Een aantal jaar geleden werd dit credo door de president van Toyota verkondigd. Best wel een statement, als we denken aan de Prius en de Corolla. Maar wel als we denken aan de eerder geteste GR Supra kunnen we ons er wel weer in vinden. Met de Toyota GR Yaris heeft Toyota het weer waargemaakt om een unieke auto op de markt te brengen. Die gezien zijn prijskaartje (€ 56.495) niet heel veel verkocht zal worden, maar wel weer laat zien waar ze toe in staat zijn.

Toyota GR Yaris, Rally auto op straat getest: Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris, Rally auto op straat getest: Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris, Rally auto op straat getest: Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris, Rally auto op straat getest: Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris, Rally auto op straat getest: Toyota GR Yaris