(Achteruit)rijden zonder achterruit in de Polestar 4

CREDITS: DB Studios

Een man die ouder wordt wordt vaak kaal. Niet in rap tempo, maar geleidelijk gaat zijn haargrens achteruit. Maar ben je dan ook direct toe aan een auto zonder achterruit? We gingen op pad met de Polestar 4 en zochten het voor je (achterr)uit.

Vier keer meer fun zonder achterruit?

De verwachtingen waren hoog gespannen. Want hoe zou dat nou zijn om in een auto te rijden zonder achterruit? Gelukkig hebben we een heuse eigen MANIFY bus. dus zo vreemd is het niet voor ons. Maar in een personenauto hebben wij dit nog niet eerder gezien. Ook hebben we eerder de Polestar 2 mogen testen, dus dat dreef de nieuwsgierigheid alleen maar op.

Polestar 4
Foto: DB Studios

Ff wennen

Laten we voorop stellen: het is even wennen. Want iedere personenauto heeft een achterruit, of je er nou wel iets in kunt zien of niet. Doordat de achteruitkijkspiegel is omgetoverd tot een breedbeeldcamera heb je echter wel volle bak zicht, waardoor het nadeel opeens een voordeel is

We hebben dit eerder gezien bij de getestte Landrover Defender 130, goed voor acht zitplaatsen. Die is werkelijk zó lang was dat de achterruit er meer is voor de sier dan dat je echt iets ziet. Ook dit werd opgelost met een handige binnencamera.

Terug naar de Poolster. Qua looks is-ie erg fraai, wat we eigenlijk van iedere Polestar wel gewend zijn. De Polestar 4 is een zogeheten mid-SUV, die iets lager is dan een normale SUV en wat hoger dan een reguliere bolide. Omdat je dus geen achterruit hebt, loopt de achterzijde niet direct schuin af. Waardoor de achterzijde flink rechtop staat en je hierdoor achterin erg veel hoofdruimte hebt en enorm veel laadruimte in de kofferbak. Dubbel-winnen!

Foto’s: DB Studios

Het gaat om het innerlijk

Wie is er nou niet fan van een clean uiterlijk? De binnenkant is minimalistisch en oogt daardoor erg high-end. Het loeigrote scherm met Tesla-achtige properties doet je denken aan je ouders die op hun telefoon alle lettertypes op standje GROOT hebben staan. Het oogt in den beginne té groot, maar ook dat is een kwestie van wennen.

Voorin heb je niet alleen stoelverwarming, maar ook stoelverkoeling tot je beschikking. Het giga-panoramadak is heerlijk, echter, als de zon er vol op schijnt, kan het heet worden. Onze versie had helaas geen blinderingsoptie, dus is zo’n dak leuk voor als de zon niet áltijd schijnt. In Nederland, dus.

Foto’s: DB Studios

Niet te geloven, wat een vermogen

De Polestar 4 is indrukwekkend snel. Ook niet zo gek, met een vermogen van 544 pk en een koppel van 544 kW.  De topsnelheid is gecapt op 200 km/h en we hebben meerdere malen kunnen ervaren dit dat klopt. In slechts 3,8 seconden zoef je naar de 100 km/h, waardoor je iedere middenklasser het snot voor de ogen rijdt bij een willekeurig stoplichtsprintje.

De vierwielaangedreven bolide is echter wel zwaar, want met 2.355 kg ga je echt richting obesitas. Als je fan bent van hard rijden op bochtige wegen zul je merken dat de Polestar 4 een olifant-achtig gevoel geeft. Hij is zwaar, maar niet onhandelbaar.Ben je fan van doorrijden met een minimaal geluidsniveau, dan heeft de Polestar 4 nog wat verbeteringen te ondergaan. Boven de 120 km/h wordt de Polestar 4 wat lawaaierig bij de voorramen en dit geluid is zo hard dat het lijkt of je ramen een stukje openstaan.

Polestar 4, (Achteruit)rijden zonder achterruit in de <strong>Polestar 4</strong>
Foto: DB Studios

Verdict

Je moet maar durven om in de huidige economische tijden een elektrische auto op de markt te brengen die anders is. Marges zijn flinterdun en ook de populariteit van EV’s daalt. En om die reden vinden we de Polestar 4 a bold move.  We houden van originele auto’s en de Polestar 4 komt in dat rijtje terecht. Het opgegeven WLTP-bereik van 590 km/h hebben we nooit gehaald, maar, ach, of dat aan de auto ligt… En een Polestar 4 voor de deur hebben staan kan al vanaf €59.800. Of je dan die achterruit dan ook echt gaat missen? Denk het niet hoor, laat ons maar kaal worden. Check hier alle info over het innovatie beestje.

Specs Polestar 4
  • Aandrijflijn: elektrisch, vierwielaandrijving
  •  Vermogen: 400 kW / 544 pk
  •  Actieradius: 590 km (WLTP)
  •  0-100 km/h: 3,8 seconden
  • Topsnelheid: 200 km/h
  • Vanafprijs € 59.800
  • De versie die wij reden: €75.000
Source:
LEES OOK
Een Volvo Midsommar in Friesland
Een Volvo Midsommar in Friesland
Terwijl de Zweden elk jaar op 21 juni groots uitpakken met Midsommar, weet Volvo wel hoe ze ons kunnen paaien: we halen het midzomerfeest gewoon naar Friesland…
Een MINI Cooper JCW in hart en nieren
Een MINI Cooper JCW in hart en nieren
Sommige auto’s maken indruk met hun formaat, anderen met hun badge. En dan heb je de MINI Cooper JCW: een compact scheurijzer dat je met z’n looks…
Een lesje (Schotse) etiquette
Een lesje (Schotse) etiquette
Een overtocht met DFDS is normaal al een belevenis. Denk aan verse zeelucht, fish & chips en af en toe een dronken karaoke-battle met een groep vrijgezellen…