Shanghai & Co ontdekken met OMODA en JAECOO

Shanghai. Stad van 25 miljoen mensen, waar futuristische wolkenkrabbers spelen met de skyline én technologie sneller gaat dan iedere elektrische power horse.

En precies daar werden we ondergedompeld in het universum van OMODA en JAECOO. Het dochtermerk van Chery dat met de JAECOO J7 PHEV en OMODA 5 EV hoge ogen gooit op de Nederlandse wegen.

Welkom in NL: JAECOO J7 PHEV en OMODA 5 EV

Ja, je leest het goed: Chery. Voor de meeste mensen nog een vage herinnering aan een goedkope hatchback uit de jaren nul, maar inmiddels een techgigant die je eerder associeert met hypersnelle ontwikkeling, elektrisch rijden, en futuristische cockpits dan met budgetbakken. We kregen een kijkje in hun Chinese keuken.

, Shanghai &#038; Co ontdekken met <strong>OMODA en JAECOO</strong>

Een autowereld op zich: Shanghai Auto Show

Het begon op de Shanghai Auto Show. Een soort Disneyland voor autofanaten, waar ieder merk zijn mooiste carrosserie uit de kast trekt. Maar Chery deed daar nog een schepje bovenop: volledige social teams met cameraploegen, regisseurs, TikTok-meisjes die de auto’s bespraken en modellen van merken waar zelfs de meest doorgewinterde petrolheads van gingen fronsen. Alles kwam voorbij.

Chery ís Wuhu – en andersom

Na Shanghai reisden we door naar Wuhu. Een stad die je misschien niet meteen op de kaart zet, maar in de autowereld steeds harder begint te schijnen. Hier staat het wereldwijde hoofdkantoor van Chery, inclusief een campus van R&D-centra, testfaciliteiten en designstudio’s waar je u tegen zegt. De vibe? Vooruitstrevend én knetterhard werken. Robots die millimeterprecies carrosserieën lassen, ingenieurs die zelf de laatste tests doen en crashtests waar nieuwe modellen worden met 50 km/h tegen elkaar worden geknald.

En niet alleen technologie domineert hier. In het designcenter zagen we hoe OMODA en JAECOO met kleur, textuur en vormen spelen alsof ze een fashionmerk runnen. In Wuhu draait het niet alleen om pk’s, het is hun levenswerk. En deze twee modellen zijn daar het voorbeeld van.

JAECOO J7 PHEV: robuust, slim en verrassend soepel

Op de Shanghai Auto Show werd het al duidelijk: de JAECOO J7 PHEV is niet zomaar een plug-in hybride SUV, het is een alleskunner. De combinatie van een 1.5T-motor en een elektromotor levert een totaalvermogen van 255 kW en 525 Nm. Daarmee sprint je van 0 naar 100 in 8,5 seconden, met een soepele elektrische versnelling van 0 naar 50 in slechts 3,8 seconden.

Dankzij de 18,3 kWh batterij heeft de J7 een WLTP elektrisch bereik van 90 km en een totale actieradius van meer dan 1200 km. Laden kan thuis, via een reguliere laadpaal of met een 40 kW snellader, waarmee je in 20 minuten weer van 30 naar 80% gaat.

De auto wisselt moeiteloos tussen EV- en HEV-modi, wat zorgt voor een stille, stabiele en aangenaam directe rijervaring. Met 20 ADAS-functies, een 540° cameraweergave, 8 airbags en batterijbeveiliging met IP68-rating, voel je je bovendien net zo beschermd als een pakketje in bubbeltjesplastic. En alsof dat nog niet genoeg is: dankzij de 3,3 kW Vehicle-to-Load-functie neem je gewoon je hele kampeer-setup, geluidsinstallatie of oplaadbare pizzasteen mee. Outdoor ready? Check.

OMODA 5 EV: TikTok op wielen

In Wuhu werd nog een ander verhaal verteld. Dat van de nieuwe OMODA 3. Waar andere presentaties werden geleid door mannen in donkerblauwe pakken met PowerPoints vol exportcijfers, deed OMODA het anders. Geen vice-president, maar een branding manager met een glimmend oversized jasje. Alles draaide om gamification, snelheid, hip zijn en de jonge doelgroep aansnijden.

Maar goed, de OMODA 5 EV is belangrijk voor hier. De volledig elektrische SUV met een 61 kWh LFP-batterij en een elektromotor van 150 kW (204 pk). Dat levert 340 Nm aan koppel op, goed voor een bereik van circa 430 km (WLTP) en een 0-100 tijd van zo’n 7,2 seconden. Laden doe je in 28 minuten (DC) of een nachtje aan de paal (AC).

Binnenin krijg je twee 12,3-inch schermen, een panoramisch dak, Sony-audio, stoelverwarming én -ventilatie, en een interieur dat voelt alsof het is samengesteld door een interieurdesigner met een zwak voor comfort en technologie. De OMODA 5 EV scoorde vijf sterren bij Euro NCAP en biedt standaard een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen. De auto voelt lichtvoetig in de stad, comfortabel op de snelweg en past precies in het straatbeeld van de new generation: connected, uitgesproken en ready to roll.

, Shanghai &#038; Co ontdekken met <strong>OMODA en JAECOO</strong>

Tijd voor Nederland

Binnenkort gaan we deze wagens dus ook op onze eigen wegen zien. De OMODA 5 EV en JAECOO J7 PHEV zijn allebei ontworpen met de wereldmarkt in gedachten, maar met genoeg flair om op te vallen tussen de grijze massa aan SUV’s en crossovers. En hoewel het misschien nog even wennen is aan een merk dat in Europa vooral onbekend is, durven wij nu al te zeggen: dit is geen toevalstreffer. Dit is het begin van een nieuw tijdperk. Ze kunnen dan misschien uit het Oosten komen, maar deze auto’s zijn klaar om het Westen wakker te schudden.

Check hier alle info over de nieuwe beestjes.

, Shanghai &#038; Co ontdekken met <strong>OMODA en JAECOO</strong>

LEES OOK
De meest esthetische restauratiegarage ooit
De meest esthetische restauratiegarage ooit
Autogarages staan normaal gesproken niet per se te boek als kunstzinnig. Maar als je het Insta-account van Naito Auto Engineering checkt, gaat die vlieger niet meer op.…
Glastonbury’s meest iconische acts
Glastonbury’s meest iconische acts
De invloed van festivals op de maatschappij wordt groter en groter. Tickets kosten een godsvermogen en grote spelers zoals Tomorrowland zijn soms al binnen enkele minuten uitverkocht.…
Streetwear-guide: San Francisco
Streetwear-guide: San Francisco
San Francisco is een stad met lagen. Letterlijk. Mistlagen, hoogtelagen, lagen geschiedenis, maar ook stijllagen. Hier dragen mannen hun kleding met verhaal. Niet om op te vallen,…