Maserati Ghibli Trofeo: Italiaanse god met de laatste V8

Zo nu en dan komt er een bolide voorbij waarvoor we toch een beetje huiverig zijn. De Maserati Ghibli Trofeo is er zo een. Als een natte droom komt de auto het netvlies oprijden en hoe langer je ernaar kijkt, hoe meer je ervan gaat houden.

De Trofeo is het absolute topmodel van de Maserati Ghibli. Voorzien van een brute Twin Turbo V8 van Ferrari maakt deze bolide korte metten met zowel de concurrentie als de achterbanden.

Maserati Ghibli Trofeo is de laatste Italiaanse god met een V8

Maserati werd opgericht in 1914 door de zes gebroeders Carlo, Bindo, Alfieri, Mario, Ettore en Ernesto. Toen nog makers van bougies en bobines, maar sinds 1926 dominant in de racerij. Sinds de jaren ’50 zijn ze straatauto’s gaan maken. De Maserati Ghibli Trofeo ademt nog steeds dit race DNA onder een jas van luxe en testosteron.

Maserati Ghibli Trofeo, Maserati Ghibli Trofeo: Italiaanse god met de laatste V8

De laatste Twin Turbo V8 van Ferrari

De Ghibli Trofeo is tranentrekkend snel. Wanneer hij zijn 580 trekpaarden loslaat op de achterwielen – en je überhaupt het vermogen op de bitumen krijgt – rent hij binnen 4,3 seconden naar de 100 kilometer per uur en blijft doorlopen tot de 326 km/h.

Het huwelijk tussen de twee turbo’s en de acht cilinders zorgt voor een koppel van 730 Nm waarmee je regelmatig staat te malen. Via de achttraps ZF automaat schakelt hij soepel door zijn versnellingen. Via de flippers kun je hem ook handmatig schakelen wanneer je de Italiaan loslaat.

Maserati Ghibli Trofeo MY 22 - MANIFY

De Italiaanse god in zijn natuurlijke habitat

Met de iconische drietand op de grill heb je iets anders dan anders in handen. De Maserati Ghibli Trofeo bromt je in eerste instantie vriendelijk tegemoet wanneer je de 3,8 liter V8 Twin Turbo start. Echter is deze vriendelijkheid van korte duur, wanneer je Poseidon met zijn drietand uit zijn slaap haalt. Door het activeren van de sportstand gooit hij zijn kleppen open en kan de rode energiecentrale voorin écht vrij ademen.

De auto zet zich schrap voor het nodige misbruik. Niet gek genoeg? Dan zet je hem in ‘Corsa’, waarbij de vering en de bestuurdersinput nog feller worden. Heb je ballen van staal, dan gooi je de ESP eraf en kun je écht lekker leven. Klamme handjes en de nodige adrenaline gegarandeerd.

Maserati Ghibli Trofeo, Maserati Ghibli Trofeo: Italiaanse god met de laatste V8

Een ode aan de witte haai

In de wateren rondom Italië komt de witte haai niet meer veel voor, dus hebben ze besloten hem op het droge te halen. De Maserati Ghibli Trofeo die wij reden is voorzien van een Grigio Maratea Matte lak. Deze lak kost, schrik niet, ruim 18 duizend euro. Maar daarvoor heb je dan ook de enige kleurstelling die deze auto verdient.

Samen met de carbon lip, diffuser, luchthappers en rode accenten rondom geeft hem dit het uiterlijk van een bloeddorstige witte haai die liters Euro 98 drinkt. Voor de portemonnee wat minder lachwekkend. Echter wanneer je deze auto kunt betalen veeg je je reet af met het bonnetje van de pomp.

Maserati Ghibli Trofeo, Maserati Ghibli Trofeo: Italiaanse god met de laatste V8

Twee gezichten van de Maserati Ghibli Trofeo

Stap je in dan kom je terecht in een interieur wat uitnodigt lange afstanden af te leggen. De combinatie van zwart leer, carbon en metaal maakt de dat het interieur aangenaam rustig is. Geen gekke toeters en bellen die beginnen te gillen zodra je de deur opent en plaatsneemt in de cockpit.

De opties die je mag verwachten zijn aanwezig. Zo kun je de rijpositie inclusief pedalen afstellen naar wens en kun je verschillende afstellingen opslaan voor comfort en sport. Op het stuurwiel vind je alle rijhulpsystemen, bediening van het dashboard en de flippers.

Maserati Ghibli Trofeo, Maserati Ghibli Trofeo: Italiaanse god met de laatste V8

Omringt door 10 Harman Kardon speakers klinkt Eros Ramazzotti intens helder. Het lekkere is dat je in het interieur voldoende fysieke knoppen vindt, zodat je niet alles via het infotainment scherm moet instellen. Ook het infotainment systeem heeft een fysieke knop die zich precies bij je hand bevindt wanneer je lekker aan het cruisen bent. Voor de prijsklasse hadden we echter toch iets luxere knoppen verwacht. Het analoge klokje op het dashboard maakt het interieur af.

Maserati Ghibli Trofeo, Maserati Ghibli Trofeo: Italiaanse god met de laatste V8

Tutto bello, maar is het allemaal nodig?

De vraag of het allemaal nodig is kun je zelf inmiddels ook wel beantwoorden. De Maserati Ghibli Trofeo is echter een natte droom waarvan zelfs vrouwen aan hun sekse gaan twijfelen. Deze Italiaanse bolide met zijn iconische V8 van Ferrari maakt dat al het absurdisme ineens heel vertrouwd aanvoelt en moet je hem gewoon hebben. Mocht je ergens een zak geld met €230.243 hebben liggen is de Ghibli in deze specs van jou. Voor het ‘instapmodel’ kun je €197.824 naar het Italiaanse Modena dragen.