Rijtest: Lucid Air Grand Touring domineert het elektrische strijdtoneel

Sinds de elektrische voertuigen hun intrede hebben gemaakt lijkt ook het aantal pk’s van onze testauto’s te zijn verdubbeld. Althans, zo voelt het.

Nu zijn elektrische voertuigen over het algemeen wat zwaarder, want zo’n accupakket weegt al snel minimaal 300 kilo. Om dan toch dat extreme gevoel van snelheid mee te geven, moet ook het aantal pk’s omhoog. De volledig elektrische Porsche Taycan Turbo S is ook door ons aan de tand gevoeld en schrik niet, in overboost modus had je hier zelfs 761 pk tot je beschikking. Toen dachten we alles gehad te hebben, totdat we de Lucid Air Grand Touring mochten besturen.

Rijtest: Lucid Air Grand Touring

Vol zelfvertrouwen betrad het Amerikaanse Lucid het Europese strijdtoneel. Vol verwachting wachtten wij op de uitnodiging voor een rijtest. En die hebben we gekregen, verzilverd én nu brengen we ‘m aan de man.

Lucid Air Grand Touring, Rijtest: <strong>Lucid Air Grand Touring</strong> domineert het elektrische strijdtoneel
Foto: Lucid

Silicon Valley-domination

Lucid opereert al sinds 2007, maar kondigde in 2016 met veel bombarie aan high-performance auto’s te ontwikkelen. Lucids vierwielers moesten echt aan de top van de top komen. De duizelingwekkende cijfers die het merk aan de wereld vertelde leken meer voor concept cars. Maar ze kwamen er echt. Om aan te kaarten over wat voor power horses Lucid in huis produceert: sinds het seizoen 18/19 komen er batterijpakketten voor Formule E-teams uit de fabriek. Dit wordt gedaan door Atieva, de technologietak van Lucid. Dankzij deze geavanceerde batterijtechnologie kunnen de coureurs volledige races uitrijden met één keer opladen, vaak nog met extra vermogen. En als je dit volledig in het vaatje hebt, waarom dan niet je volledige eigen voertuig produceren?

De fabriek is gevestigd in Arizona, dicht bij het hoofdkantoor in Silicon Valley. De ambities zijn flink, want aanvankelijk zullen er jaarlijks 10.000 auto’s worden geproduceerd, maar na de geplande uitbreiding zal dit aantal oplopen tot 300.000 auto’s per jaar. Wij waren uitgenodigd om een kijkje te nemen in de Lucid Motors studio in Hilversum.

Lucid Air Grand Touring, Rijtest: <strong>Lucid Air Grand Touring</strong> domineert het elektrische strijdtoneel
Foto: Lucid

Ongekende cijfers voor de Lucid Air Grand Touring

Bij aankomst pronkt een gouden Lucid Air Dream Edition voor de studio. Je ziet het niet aan de buitenkant, maar iedereen weet het: dat is ‘die’ met 1.111 pk. 1.111 pk! Niet normaal. Maar goed, daar hangt ook een (vanaf)prijskaartje aan van €220.000. Niet veel later komen we ons rijpaard tegen: de Air Grand Touring. Ook abnormaal, want, we are not kidding, ons testmodel heeft maar liefst 819 pk tot zijn beschikking. Dit is dus zo’n 60 pk meer dan de Porsche Taycan Turbo S in standje overdrive. En dit is nog maar het begin van de overwhelming stats.

De actieradius van de Lucid Air Grand Touring staat namelijk ongekend in de boeken. Op een volle lading biedt de Lucid Air Grand Touring een bereik van 783 tot 839 kilometer. Ja, als je ‘m goed op zijn staart trapt, gaat het snel naar beneden. Maar bij welke EV is dat niet? En de 0-tot-100-tijd vraagt er ook wel in héél erg om. In 3,2 seconden zit je namelijk aan de Nederlandse snelweglimiet (overdag).

Overigens is dat geen groot probleem. Het snelladen is ook een ware kracht van Lucid. In een kwartier laad je zo’n 400 km bij. En heb je’m volledig naar de 0 km range gereden? Dan breng je jouw auto in 45 minuten weer van leeg naar vol (839 km). Dit soort specificaties maken EV-rijders meer dan gelukkig. And last but not least: de elektromotor weegt slechts 74 kilo. Vergelijk dit met een conventionele benzinemotor en je weet hoeveel gewichtsbesparing dat oplevert.

Lucid Air Grand Touring, Rijtest: <strong>Lucid Air Grand Touring</strong> domineert het elektrische strijdtoneel
Foto: Lucid

Kijkje van binnen

Als je instapt, weet je niet waar je moet kijken. Je merkt dat het een Amerikaans bedrijf afkomstig is uit Silicon Valley. Wat het meest in het oog sprint als je instapt: het volledig glazen panoramadak. Het dak loopt van de voorruit tot aan de achterzijde. Dit ziet er niet alleen futuristisch uit, het is ook nog eens handig als je veel te dicht voor het stoplicht staat.

Twee extra eyecathers: de versnellingspook achter het stuur en de tablet die uit het dashboard klapt. Dit scherm is ook met één druk op de knop weg te vouwen door op het display te drukken en voilá, het scherm vouwt automatisch in het dashboard. Op het scherm bevindt zich een overzichtelijk en luxe menu waar werkelijke alles te vinden is: van zalige massages tot verschillende rijmodi (Smooth, Swift en Sprint). Een gevoel van luxe is het eerste wat je bekruipt, al zijn er hier en daar nog wat huiswerk te doen als het gaat om afwerking. Van binnen oogt-ie erg ruim, er passen eenvoudig vijf volwassenen in. Ook in de kofferbak kun je veel kwijt (627 liter), maar wat helemaal opvallend is: de grote ruimte aan de voorzijde van de auto waar vroeger je motor zat. Opeens heb je daar plek voor een grote koffer.

Hoe rijdt het

De Lucid Air Grand Touring ziet er futuristisch uit, heeft geen grill en is voorzien van stralende LED-verlichting. Hij is 4,9 meter lang en 1,9 meter breed: zijn lagere, smallere body maakt hem super-gestroomlijnd. Dat merk je bij het instappen, dat doe je namelijk op 1,4 meter hoogte.

Je stapt in de vissenkom, doet je gordel om en drukt op standje Sprint. Je sprint zoals gezegd in 3,2 seconden naar de 100 km/h, maar ook de topsnelheid van 270 km/h is kinderlijk eenvoudig bereikt. Omdat we op een gegeven moment serieuze nekklachten kregen en ons rijbewijs dierbaar is, zijn we gestopt met het krankzinnige geweld. ‘Geweld’ omdat het bizar is hoeveel vermogen loskomt bij het indrukken van je stroompedaal. Wat we niet hebben kunnen testen: autonoom rijden… De Lucid Air Grand Touring is door ADAS en LIDAR-technologie al we volledig klaargestoomd, maar het is nog wachten op de wetgeving die het toelaat.

Lucid Air Grand Touring, Rijtest: <strong>Lucid Air Grand Touring</strong> domineert het elektrische strijdtoneel
Foto: Lucid

Concurrentie

De Tesla Model S Plaid is een waardige concurrent. Met een vermogen van 1020 pk en een WLTP-bereik van 600 km ben je qua vermogen beter uit bij Tesla, maar vind je de actieradius erg belangrijk, dan wint de Lucid Air Grand Touring ruim. Met een range van 839 km kun je maar liefst 239 km verder rijden. Het prijskaartje bij de Model S Plaid is met €132.000 wél wat gunstiger.

Verdict

Love is in the Air. En wij hebben een love voor de Lucid Air gekregen. Een merk die al een proven record heeft als het gaat om batterijtechnologie en het aandurft om de consumentenmarkt te bestormen, daar kunnen we alleen maar bewondering voor hebben. In 2020 zijn de eerste winkels geopend in de VS en kun jij dus ook hier een kijkje nemen. Door de combinatie van luxe en waanzinnig veel vermogen heeft Lucid alles in zich om een blijvertje te worden in het premium EV-segment.

De edities zijn verkrijgbaar in 5 kleuren: wit, zwart, zilver, grijs en rood.  De duurdere Dream Edition is ook beschikbaar in goud.

Belangrijke kenmerken van de Lucid Air Grand Touring
Vermogen: 819 pk
Actieradius: 783 – 839 WLTP-bereik
0-100 km/h: 3,2 seconden
Topsnelheid: 270 km/u
Vanafprijs Lucid Air Pure: €115.000
Vanafprijs Lucid Air Grand Touring: €165.000
LEES OOK
De grondleggers van het nieuwe CUPRA-tijdperk
Er zijn maar weinig types waar wij niet mee door één deur kunnen. Maar ja-knikkers, routinejunkies, comfortzeilers en lijntjeslopers staan wél op dat lijstje. Sorry, not sorry.…