Een nieuw elektrisch hoofdstuk in het Lancia-geschiedenisboek

CREDITS: Lancia

De Italianen hebben zich lang verzet tegen elektrisch rijden. Net zoals je espresso nooit aanlengt met water en je aan een pasta nooit of te nimmer room toevoegt, hoort een automotor nooit een hoog piepgeluid te maken. Brullen moet-ie.

Maar, anno 2025 kan geen enkele autofabrikant er meer omheen en dus jawel, ook de Italianen moeten eraan geloven…

Vliegend over het asfalt met de Lancia Ypsilon HF

Dat doen ze dan wel weer op geheel eigenzinnige wijze. Waarbij ze ervoor zorgen dat deze nieuwe manier van rijden niets, maar dan ook niets afdoet aan de rijervaring. Evenals de elegantie en presentaties van de auto. Nu heeft Lancia dat voor elkaar, met de gloednieuwe Ypsilon HF.

, Een nieuw elektrisch hoofdstuk in het <strong>Lancia-geschiedenisboek</strong>
Foto: Lancia

Snelheidsmonstertje

Wij mochten dit snelheidsmonstertje als één van de eersten uittesten op de homeground van onder andere Alfa Romeo en Lancia: het circuit van Balocco. Als het ware in de achtertuin, test Lancia hier al decennia haar nieuwe modellen voordat ze op de markt komen. Zo’n circuit biedt de perfecte omstandigheden om eens te kijken waar zo’n nieuw model precies toe in staat is. De prestaties liegen er van tevoren in ieder geval niet om. De 280 pk die in de elektromotor opgeslagen liggen, brengen je in 5,8 seconden naar de 100 kilometer per uur. Daarnaast kom je met het 54-kWh-pakket tot 370 km ver voordat hij weer aan de stekker moet. 

En inderdaad, wanneer de woorden overgaan in daden, stelt deze nieuwe Ypsilon zeker niet teleur. Niet alleen qua snelheid, maar de overall rijervaring is echt goed. Op het circuit is natuurlijk alle ruimte om zo’n machine tot het uiterste te pushen, en je vergeet wanneer je dat doet serieus dat je in een elektrische auto rijdt. De wegligging is strak en door het zogenaamde Torsen-differentieel zweef je door de bochten.

, Een nieuw elektrisch hoofdstuk in het <strong>Lancia-geschiedenisboek</strong>
Foto: Lancia

Niet alleen een auto

Met deze nieuwe Ypsilon HF voegt Lancia weer een nieuw stukje toe aan haar lange en rijke geschiedenis. Lancia is naar eigen zeggen het meest succesvolle rallymerk aller tijden, met veel titels in onder andere het WK Rally en de legendarische Mille Miglia. Dit nieuwe model is dan ook qua design geïnspireerd door meerdere voorgangers. Dat zie je onder andere aan de manier waarop de lijnen door het ontwerp lopen, maar ook aan de ronde achterlichten die doen denken aan de klassieke Stratos.

Wat dat betreft heeft het Italiaanse merk een behoorlijke heritage, en laten we eerlijk zijn, daar worden we blij van. Een merk met een verhaal, met een ziel. Waar je dat ook in terugziet, is het legendarische HF-logo dat op de zijbumpers prijkt. Toen de HF (high fidelity)-club ruim een halve eeuw geleden werd geïntroduceerd, was deze exclusief bedoeld voor klanten die minstens zes Lancia’s bezaten. Tegenwoordig doet het logo dienst als een verwijzing naar de mooie historie van het merk.

Foto’s: Lancia

Je zou tijdens het rijden bijna de tijd vergeten. Of toch niet?

Om deze nieuwe mijlpaal te vieren, is Lancia een samenwerking aangegaan met Eberhard & Co. De Zwitsers hebben al een ruime eeuw ervaring met het maken van horloges en nu, speciaal ter ere van de nieuwe Ypsilon HF, lanceren zij een uniek horloge met het HF logo verwerkt op de wijzerplaat. Een must have voor de Lancia-liefhebber. Of voor iedereen die van auto’s en geschiedenis houdt.

LEES OOK
Een MINI Cooper JCW in hart en nieren
Een MINI Cooper JCW in hart en nieren
Sommige auto’s maken indruk met hun formaat, anderen met hun badge. En dan heb je de MINI Cooper JCW: een compact scheurijzer dat je met z’n looks…
Een Richard Mille als tweewieler
Een Richard Mille als tweewieler
Soms heb je geen zin in concessies. Soms wil je gewoon het beste van het beste, zonder compromissen of halve beloftes. Precies dat is wat Richard Mille…
Fotoserie: Menorca en Mallorca
Fotoserie: Menorca en Mallorca
Soms kom je op plekken waar je telefoon in je zak blijft. Waar je camera het werk doet en je ogen de rest. Menorca en Mallorca zijn…