Hyundai KONA: future proof SUV ademt Zuid-Koreaanse techniek

Denk je aan Zuid-Korea, denk je aan hypertechnologische vooruitstrevendheid. Abnormale wolkenkrabbers in Seoul, high-tech subways in Busan en top-level infrastructuur in Songdo, één van de ‘smartest cities’ in de wereld.

Eén van de merken die die gedachte kracht bijzet, is Hyundai. Niet gek ook, want de naam stamt af van Hyun-Dae, wat modern times in het Koreaans betekent. Als dat de oorsprong is van je merk, staat technologie voorop.

Maak kennis met de Hyundai KONA

Dat hebben ze ons wederom laten zien – nadat we eerder diep onder de indruk waren van de high-tech IONIQ 5 en 6. Dit keer deden de Zuid-Koreanen dat tijdens een presentatie in hun werkplaats, niet in Ulsan, Zuid-Korea, maar in Sassenheim. Een autowerkplaats waar geen enkele geur van bezine of diesel te bekennen is, want het draait hier om elektrisch. Voor de gelegenheid werd de werkplaats omgetoverd tot Zuid-Koreaanse binnentuin.

De presentatie draaide om de Hyundai KONA, de nieuwe compacte, futuristische SUV. En om de technologische kracht, en tevens ambities, te laten zien werd de presentatie begeleid door Spot de Robothond. Deze superslimme technologische viervoeter komt uit de koker van Boston Dynamics, waar Hyundai nu voor een groot deel eigenaar van is. Dat doet het merk om future proof te zijn. Ze zijn niet bang dat robots de wereld overnemen. Integendeel: robots kunnen juist de wereld helpen.

Dat werd dus duidelijk door Spot. De hond scant zijn omgeving, loopt tussen de mensen door en je kunt ‘m proberen om te duwen, maar het lukt je niet. Met de robothond wordt het doek van de KONA getrokken. Er verschijnt een SUV waar de techniek vanaf druipt, precies waar Hyundai voor staat. Komt onder meer door de horizontale lamp op de voorzijde, de verlichte laadpoort (handig voor ’s nachts) en, na het openen van de deuren, twee panoramische beeldschermen van 12,3-inch per stuk.

Hyundai KONA
Foto: Wim Haze | Hyundai

Not just a pretty face

But it’s not just a pretty face. De KONA, die in vier verschillende versies komt: Electric, Hybrid, Mild-Hybrid en de sportieve N Line, heeft meer dan goede specs. Vooral de KONA Electric gooit hele hoge ogen met zijn actieradius: meer dan 500 km volgens het WLTP-boekje. Dat geldt wel voor de Long Range-versie. De standaardversie gaat tot 350 km mee.

De KONA is een multiplayer die breder en langer is geworden, maar nog steeds ‘compact’ is door het slimme design. Dat komt mede door een andere weg te kiezen qua designproces: éérst werd de elektrische variant ontwikkeld, daarna de andere versies. Daardoor kun je ook wel stellen dat de KONA Electric zich het beste jongetje van de klas mag noemen.

Hyundai KONA
Foto: Hyundai

KONA Electric als voorloper

Naast de imponerende actieradius zijn er namelijk nog een aantal noemenswaardige specs. In de Long Range-versie ligt een elektromotor van 160 kW, heb je 255 Nm aan koppel, laad je in 41 minuten op van 10% naar 80% en heb je een Vehicle-to-Load-functie (V2L) van 3,6 kW. 

Tijdens het rijden kun je gebruikmaken van de geliefde i-PEDAL-functie. Hierdoor kun je alles met alleen het stroompedaal doen: accelereren, afremmen en zelfs helemaal stoppen. Voor je krijg je een head-up display van 12-inch die je van alle belangrijke info voorziet. Het is prinsheerlijk vertoeven als onderdeel van de KONA. Voorin kun je de stoelen als een sofa bedienen en in relaxstand zetten, terwijl ze wel 30% minder dik dan voorheen. Dat komt voor ten goede van de achterbankzitters. Elke centimeter telt namelijk en voor SUV’s is ruimte voor je passagiers natuurlijk een must.

Met negentien veiligheidssystemen loop je met de KONA weinig risico. Zo heb je bijvoorbeeld 360 graden zicht tijdens het parkeren, lane keeping assist en een blind spot view monitor. Het laatstgenoemde geeft je via camerabeelden de dodehoeksituatie weer. Connected zijn is natuurlijk technologie pur sang, dus ook op dat gebied heeft Hyundai zijn zaakjes op orde. Je kunt de KONA openen en sluiten met je smartphone (en zelfs smartwatch) en je hoeft niet meer naar de dealer te gaan voor updates. Dat wordt allemaal geregeld in the air.

Hyundai KONA
Foto: Hyundai

Andere versies en prijs

Is hélemaal elektrisch rijden nog niet aan jou besteed, zijn er dus de varianten Hybrid en Mild Hybrid. Mocht je iets beter gaan op nog meer sportiviteit, dan is de KONA N Line wellicht een betere optie. De agressievere vormgeving van de voor- en achterzijde, de vleugelvormige bumper, een dubbele uitlaat en zilveren sideskirts maken van deze versie juist het brutale jongetje van de klas.

De Hyundai KONA heeft een vanafprijs van €29.995 en is beschikbaar in elf (Electric en Mild-Hybrid) of tien (Hybrid) verschillende kleuren. En dan heb jij dus een sterk staaltje Zuid-Koreaanse techniek op de stoep.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Hyundai.
LEES OOK
De grondleggers van het nieuwe CUPRA-tijdperk
Er zijn maar weinig types waar wij niet mee door één deur kunnen. Maar ja-knikkers, routinejunkies, comfortzeilers en lijntjeslopers staan wél op dat lijstje. Sorry, not sorry.…