Japanse schoonheid en vakmanschap op wielen: het DNA van Mazda

Japan heeft het. Het draait in het land van de rijzende zon om esthetiek, minimalisme, balans. Tussen het rustig naar beneden dompelende bloesem, Sakura, wordt in Japan gespeeld met licht en schaduw. Maar wel altijd met een doel. En Mazda heeft zo’n doel ook altijd voor ogen.

Het doel? De schoonheid van Japans vakmanschap doorvertalen naar de auto’s, van de CX-60 tot de MX-5, én doorvertellen aan de mens. Wat ze dus doen door middel van de fijn besnaarde vierwielers. Wij kunnen het weten, want de Aziatische designkoningen namen ons mee op reis. Een reis naar alle zintuigen onder de noemer Mazda Craftsmanship Experience.

Mazda ademt en vertelt de esthetische schoonheid van Japan

Mazda levert een vers aangesneden CX-60 recht voor de deur af. Als-ie van de takelwagen af rolt en in parkeerstand wordt gezet, lijkt de CX-60 tóch in beweging. Dit is het resultaat van het Kodo-design – onderdeel van de Japanse eeuwenoude tradities. Het silhouet is in één lijn neergezet en vloeit als het ware over het wegdek.

, Japanse schoonheid en vakmanschap op wielen: <strong>het DNA van Mazda</strong>

Focus op de kern

We krijgen ‘m onder de bips om ermee naar Maastricht te vertoeven. De experience is namelijk ons kennis laten maken met ambachtslieden in andere takken van de sport. Om naast mens en auto samen te brengen, bracht Mazda ons samen met creatieve geesten op het allerhoogste niveau. We gaan naar de designstudio van porseleinmeester Pieter Stockmans, gaan eten bij het befaamde tweesterrenrestaurant Brut172 en slapen in het met design doordrenkte Kruisherenhotel.

Het is even kachelen, maar dat heb je niet door. Je stapt namelijk in een rustig, minimalistisch interieur waarbij de aandacht gaat naar essentiële onderdelen. Dit is heerlijk, want andere merken kiezen vaak voor een overweldigend poespas-binnenlandschap. Mazda heeft hier gebruik van gemaakt aan de hand van het Japanse interieurbegrip ‘Ma’. Bij ‘Ma’ draait het allemaal om lege ruimtes (in positieve zin). Jo Stenuit, Design Director at Mazda Motor Europe, vertelt ons later tijdens de experience: ‘Het is als een oude Japanse kamer: redelijk leeg,  maar superfunctioneel. Als je binnenloopt is het rustgevend en de focus gaat uit naar één object. Dat is de kern van het interieur.’

, Japanse schoonheid en vakmanschap op wielen: <strong>het DNA van Mazda</strong>

Eén met de auto

Dat voelt als bestuurder heerlijk. Te allen tijde begrijp je de auto en je voelt je één met de auto. Het strakke lijnenspel in de CX-60 zorgt voor rust, terwijl je jezelf wel over de designtaal blijft verbazen. Nog een extraatje: je rijhouding wordt precies afgesteld op je lichaamsbouw. Over één met je auto gesproken…

Daarbij mag gezegd worden dat de kracht van de plug-in hybride niet onderschat mag worden. Terwijl je zit in serene rust heb je wel een gecombineerd vermogen van 327 pk tot je beschikking. Waardoor je, ondanks dat je op klaarlichte dag maar tot de helft mag, een topsnelheid van 200 km/h kunt behalen. En dat voelt als liefhebbers van het vak toch lekker. Als je niet constant die grens opzoekt, rijd je in de CX-60 volgens het boekje tot 63 kilometer volledig elektrisch.

Creatieve geesten samengebracht

In het zuiden van het land heeft Mazda dus de ultieme craftsmanship experience voor ons samengesteld. Het laten voelen van passie en liefde, versterkt ons gevoel van eerder:

Brut172

Als er ergens craftsmanship hoog in het vaandel staat, dan is het in (twee)sterrenrestaurants. En omdat liefde voor ambacht door de maag gaat, nam Mazda ons mee naar het bruutlekkere Brut172 van topchef Hans van Wolde. De Limburgse natuur is het decor van de tot ware foodwalla omgetoverde boerderij. In verschillende ruimtes, van de keuken waar Hans het ontbijt maakt voor zijn vrouw tot private dining rooms, word je op culinaire, artistieke wijze op je wenken bediend.

Voordat je binnenstapt om – hoe Brut172 het zelf omschrijft – meegenomen te worden in meeslepende foodverhalen, krijg je al een aperitief aangereikt. Het is tekenend. Binnen staat alles in het teken van ‘echt, eerlijk, oer’ en dat merk je. De gerechten zijn gedurfd en avontuurlijk, maar altijd perfect in harmonie. Harmonie die ontstaat door het gebruik van lokaal vergaarde topproducten tot in gerechten verworven inspiratie uit Scandinavië. Dat weten we, want toen we onder het genot van schitterende wijnen en ‘storytellende’ sommeliers onze zintuigen lieten betoveren, was Hans zelf op inspiratiereis in Zweden.

Creatieve impulsen uit alle hoeken

Op de tafels van Brut172 staat het porselein van Studio Pieter Stockmans. Pieter heeft meer dan vijftig jaar expertise en liefde voor kleine, unieke porseleinen collecties. ’s Middags kregen we een rondleiding door zijn studio, ’s avonds zien we het dus terug in één van de vele high-end-locaties waar aan wordt geleverd. Daarnaast staat Pieters werk in bekende musea zoals de Victoria & Albert in Londen, het Metropolitan Museum in New York en het Stedelijk Museum in Amsterdam. Het geeft de kracht van creatieve samenwerking weer: precies wat Mazda ons – en daarmee de wereld – wil laten zien.

Tekst gaat verder onder fotoserie

Pieter Stockmans
Porseleinmeester Pieter Stockmans

Kruisherenhotel

Na een übermeeslepende en verhalende avond werden we naar het toonaangevende Kruisherenhotel gebracht. Een vijfsterrenhotel ín het 15e-eeuwse Kruisherenklooster ín het historische centrum van Maastricht. Waar Mazda de taal van design snapt, is het Kruisherenhotel een goede gesprekspartner. De architectonische contrasten tussen ‘vroeger en nu’ komen overal terug.

Via de kenmerkende entree stap je de wereld binnen van een samenwerking tussen interieurarchitect Henk Vos en internationale ontwerpers als Le Corbusier, Ingo Maurer en Philip Starck. Mensen die snappen dat geschiedenis, muziek, gastronomie en kunst samen een indruk achterlaten die niemand snel vergeet. Het mooie: dit gaat door totdat je in je mandje ligt.

Dat doorvertalen van design naar elk detail en elke hoek, is de gemeenschappelijke deler met Mazda en de andere ambachtslieden. Mazda heeft bij ons de juiste snaar geraakt en dat bevestigt deze fotoserie: