Hier is de Lexus LC500 cabrio: een boulevard-cruiser pur sang

CREDITS: Kil Media

Je hebt al járen een bloedmooie wagen. Een auto die in de basis alle concurrenten er ouder uit laat zien. En die wil je dan nóg mooier maken. Best gewaagd. Bij Lexus dachten ze daar anders over; het Japanse merk besloot het dak van de LC500 los te schroeven. Terwijl ze een begeerlijke 5.0 V8 erin  hebben geschroefd. We zijn een week lang, toen de zon nog scheen, gaan vlammen. En dat viel niet tegen…

Lexus LC500 cabrio, Hier is de Lexus LC500 cabrio: een boulevard-cruiser pur sang

Hier is de Lexus LC500 cabrio

De Lexus LC500 is een oude bekende van ons. We hebben ‘m namelijk getest bij de introductie op Ibiza , en daarna ook in Nederland. Dit waren allebei 5.0 V8-versies met maar liefst 464 pk onder de motorkap. Daarnaast hebben we de 2.3 V6 aan de tand gevoeld. Voor onze samenwerking met Radio Glas hebben we ondernemers geïnterviewd in de heerlijke 5.0 V8 versie. Next up? De dakloze kameraad, met fantastische specs: 

Belangrijke kenmerken van de Lexus LC500 cabrio

Motor: 5.0 V8
Vermogen: 464 PK
Topsnelheid: 270 km/h
Vanafprijs: € 193.845
De versie die wij reden: €195.249 (metallic lak optioneel voor € 1395)

Lexus LC500 cabrio, Hier is de Lexus LC500 cabrio: een boulevard-cruiser pur sang

Rijbeleving

We rijden meteen to the point: de rijbeleving is echt fantastisch. Op een zonnige dag start je de ronkende V8, waardoor je een luid gebrul hoort uit de uitlaat. Je gooit het dak open terwijl je al 50 km/h rijdt. Eenmaal bij het eerste stoplicht kun je de belangrijkste settings goed zetten. Er zit een rechterpookje als een oortje vast aan je dashboard. Die draai je twee keer naar voren, waardoor je in de Sport Plus-stand belandt. En dan kan het feest beginnen. 

Als het stoplicht op groen springt en je het gaspedaal vol intrapt, voel je een lichte wielspin op de achterwielen. Ondanks dat ESP gewoon netjes aan staat. De 464 pk vraagt constant om je aandacht en het gejank van de V8-motor is bij ieder schakelmoment te horen. Dat schakelmoment ligt rond de 8000 toeren. Iedere keer hoor je dat snerpende geluid. En met een 10-traps-automaat hoor je dat gesnerp best vaak.

Oké, misschien dringen de geluiden zó hard binnen omdat je dakloos rijdt in de Lexus LC500. Al ziet de wagen er allesbehalve uit als een racemonster in stilstand. Sterker nog, dit is misschien wel de mooiste boulevard-cruiser die we ooit hebben gezien.

Lexus LC500 cabrio, Hier is de Lexus LC500 cabrio: een boulevard-cruiser pur sang

Interieur

Het interieur is niet alleen qua kleur opvallend, je kan jezelf zéker een half uurtje vermaken door alleen maar te kijken naar het interieur.

Zo zien de stoelen eruit als dure fauteils die bij jouw hippe vriend staan in de woonkamer van zijn hoekappartement in Manhattan. Het leer is met de hand gestikt en heeft twee jaar gekost om te maken. Maar buiten dat: dit is de eerste keer dat we een autostoel écht mooi vinden. En normaalgesproken zijn we niet zo van de autostoel-meningen.

Schoonheid heeft bijna geen waarde als het product niet praktisch is. Gelukkig zitten in deze stoelen verwarming én verkoeling verwerkt. Voor de noeste cabriorijders onder ons: er komt ook nekverwarming uit de hoofdsteunen.

Het half analoge display is met een druk op de knop van positie te verwisselen in het dashboard, waardoor het toch weer een digitaal gevoel geeft. De schakelaar voor het dak zit à la James Bond verborgen in het middenconsole onder de armsteun. Op die manier is het openen en sluiten van het dak elke keer opnieuw een bijzondere sensatie is.

Lexus LC500 cabrio, Hier is de Lexus LC500 cabrio: een boulevard-cruiser pur sang

En de buitenkant?

Wat direct opvalt zijn de 21-inch 5-dubbelspaaks lichtmetalen two-tone velgen. Eigenlijk sloffen die onder een andere auto ordinair zouden zijn; maar onder deze cabrio zijn ze erg chic. En dan de auto zelf. De Lexus LC500 cabrio ziet er vooral uit als een heerlijke Gran Turismo. Zonder dak vinden wij de auto nog mooier dan met.

Verdict

Is er dan helemaal niets mis met de Lexus LC500 cabrio? Als we echt gaan mierenneuken, dan vinden we het infotainmentsysteem ronduit rommelig werken. Het navigeren moet gebeuren met een soort scrollmuis-achtig systeem waarbij je moet mikken & klikken om een menu verder te komen. Vaak het is even een kwestie van wennen, maar dit hebben we een week lang niet onder controle kunnen krijgen. Maar ach, als dat het is.

Een Gran Turismo is gemaakt om grote afstanden op hoge snelheid af te kunnen leggen. Naast snelheid is comfort dan ook erg belangrijk is. De Lexus LC500 past perfect in deze omschrijving. Mooi om te bewonderen als ‘ie stilstaat, maar nog mooier als je ‘m rijdend ziet. Helaas zul je de cabrio niet héél vaak zien rijden. Iets met een 5.0 liter V8 en BPM. Máár als je de Lexus LC500 cabrio ziet; steek even een duimpje omhoog, want dat verdient de auto en bestuurder.

Foto’s: Kil Media