De Scrambler Icon is en blijft de iconische funbike

CREDITS: Ray Sanakim

Leuker dan ooit, de nieuwe Scrambler-drieling van Ducati. Wij reden de Icon en kunnen je vertellen dat deze iconische Scrambler zijn naam eer aan doet.

Scrambler Icon wint het in de next gen-familie van Ducati

Ducati’s next gen-familie bestaat uit de Icon, Full Throttle en Nightshift. Drie verschillende motoren, elk met een eigen stijl, een comfortabele zithouding en licht ontwerp. Deze nieuwe Ducati Scrambler-modellen behouden hun iconische ontwerp, maar hebben een eigentijdse make-over gekregen. Daarbij zijn kenmerkende elementen in een modern jasje gestoken. De Nightshift is the classy one, de Full Throttle is de sportiefste en de Icon, tja, die is iconisch.

, De <strong>Scrambler Icon</strong> is en blijft de iconische funbike
Foto: Ray Sanakim

Specs

De Icon is uitgerust met een krachtige en karaktervolle Ducati Desmodue V2-motor. Met een V-twin, 803 cc aan kracht en 53,6 kW (73 pk) bij 8.250 tpm, biedt deze motor een fijne mix van vermogen en souplesse. De Scrambler wordt luchtgekoeld en maakt gebruik van een cilindrisch gasklephuis in combinatie met ride-by-wire technologie.

De Scrambler heeft een fraaie uitrusting, waaronder een 4,3 inch TFT-kleurenscherm dat alle essentiële informatie weergeeft. De stalen tank en verwisselbare tankzijpanelen benadrukken zijn karakter, terwijl de volledige LED-verlichting  zorgt voor een moderne uitstraling. Het zadel biedt bovendien een handige opbergruimte en een USB-oplaadpunt voor extra gemak. Wat betreft systemen, biedt de Icon geavanceerde functionaliteiten, waaronder Riding Modes en Power Modes voor aanpassing van het vermogen. Cornering ABS zorgt op zijn beurt voor verbeterde remprestaties in bochten en Ducati Traction Control (DTC) gebruik je om de tractie te beheren. And last but not least: Daytime Running Light (DRL) laat je met verbeterde zichtbaarheid rijden.

, De <strong>Scrambler Icon</strong> is en blijft de iconische funbike
Ray Sanakim

Rijervaring

De Icon is een echte motorfiets die in het teken staat van fun. Met een drooggewicht van slechts 170 kg is de Scrambler erg licht en wendbaar. Het lage gewicht en lage zwaartepunt bieden een zee van vertrouwen in elke bocht. De zithouding is redelijk recht en een tikkeltje sportief. Of je nu een knee down doet in een bocht of jezelf uitdaagt op een grindpad, de motor kan het allemaal. En dit maakt hem dan ook de perfecte bike als je van een avontuurtje houdt. Oké, als je voor een snelheidsrecord wil gaan, is dit niet jouw Duc, want tussen de 30 tot 80 km/u vinden wij de rijervaring het tofst.

, De <strong>Scrambler Icon</strong> is en blijft de iconische funbike
Ray Sanakim

Een ondergewaardeerde favoriet

De kleurstelling 62′ yellow is misschien wat anders dan de Diavel V4 of Multistrada die we eerder reden, maar heeft toch talent om in de schijnwerpers te staan. Dit merken we als we even een pauze nemen bij een benzinestation. Complimenten vlogen over en weer, en we krijgen vaak te horen: ‘Kijk: dit vind ik nou wél een leuke motor.’

Naast deze gele kleurstelling is-ie ook beschikbaar in rood of thrilling black. Verwar deze kleurstellingen niet met de Full Throttle of Nightshift, want dit zijn twee andere Scramblers. De Icon is verkrijgbaar met een vanafprijs van €12.790,- en mocht-ie nog niet naar wens zijn, kun je er een tal van opties aan toevoegen zoals een Termignoni-demper, koffer of windscherm.