De C-Type van Jaguar is na drie decennia weer te koop

CREDITS: RM Sotheby's

Er zijn een aantal auto’s ter wereld die eigenlijk geen introductie nodig hebben.

De C-Type van Jaguar is daar zonder twijfel eentje van.

Dit is de C-Type van Jaguar

Afijn, als we de introductie compleet overslaan, dan slaan we eigenlijk ook een beetje onze journalistieke plicht over. Dat doen we dus maar niet. Dus, bij deze: de Jaguar C-Type, dé auto die tweemaal de 24 uur van Le Mans won voor Coventry en bovendien de dominantie van de onderneming met een dikke zwarte stift onderstreepte. De ongekende prestaties van de wagen zorgden natuurlijk voor interesse van klanten die goudgeld wilden neerleggen voor de Jaguar C-Type, en dus werden er in totaal 53 exemplaren geproduceerd. En nu, bijna 73 jaar na de eerste verschijning van de auto, staat er weer een Jaguar C-Type te koop.

C-Type, De <strong>C-Type van Jaguar</strong> is na drie decennia weer te koop
Foto: RM Sotheby’s

Koop van Jaguar C-Type is een unieke kans

Een unieke gebeurtenis, want de laatste keer dat er een Jaguar C-Type te koop kwam, gebruikten we nog de gulden als betaalmiddel. De auto komt met een goed gedocumenteerde eigendomsstructuur, waardoor we bijvoorbeeld weten dat de eerste Jaguar-dealer Charles Hornburg hem in 1952 voor het eerst verkocht aan Alex Thompson, die er meteen mee ging racen. In 1953 was de eerste geregistreerde race en de XKC 024 pakte meteen de tweede plek in de Lone Star 200. Enkele maanden later verkocht Thompson de XKC door aan James Harrison die er tijdens de hoofdrace van East vs. East Meetings volledig mee over de kop ging.

Na meer dan 70 jaar nog altijd in geweldige staat

Volgens de documenten werd de auto daarna gerepareerd met een nieuwe kuip, een nieuwe carroseriesectie en motorkap. `Een fikse opknapbeurt dus, maar alle nieuwe onderdelen zijn wel authentiek. Na de reparatie bewees de XKC weer in goede staat te verkeren, aangezien hij in Torrey Pines als eerste over de finish kwam na een zes uur durende endurancewedstrijd. In 1988 restaureerde John Pearson de auto en verving daarbij ook het motorblok.. De motor die er in de XKC ligt, is dus niet de originele, maar hij is wel gestempeld om overeen te komen met het motorblok dat in de fabriek gemonteerd is. De XKC 024 is dus echt een ware raceparel, die door de jaren heen heel wat krassen heeft opgelopen, maar absoluut haar schoonheid niet verloren heeft.

Mocht je interesse hebben, dan heb je, zoals je ook al verwachtte, een flinke portemonnee nodig. De verwachting is dat-ie tussen 17 en 19 augustus in Monterey, Californië onder de hamer gaat tussen de $3,5 en $4,25 miljoen.

Source:
LEES OOK
De grondleggers van het nieuwe CUPRA-tijdperk
Er zijn maar weinig types waar wij niet mee door één deur kunnen. Maar ja-knikkers, routinejunkies, comfortzeilers en lijntjeslopers staan wél op dat lijstje. Sorry, not sorry.…
Het dualistische verhaal van Les Deux
Dualistisch. Niet per se een woord waardoor happy feelings worden opgetrokken. Máár in een wereld van tegenstellingen vindt het Deense merk Les Deux de sweet spot. Ze…