BMW x MANIFY: 5 paradepaardjes

Over ons leven mogen we gewoonweg niet klagen. Door merken als BMW mogen we jaarlijks heerlijke paradepaardjes op hun staarten trappen. Door de jaren heen heeft ons dat hele fijn content opgeleverd.

BMW x MANIFY door de jaren heen

Tijd dus om eens een soort recap te maken, want het is té mooi om er niet bij stil te staan. Deze jongens met vier wielen (en eentje met twee) hebben ons hart veroverd.

, <strong>BMW x MANIFY:</strong> 5 paradepaardjes

BMW M8 Competition

We besloten om een week op pad te gaan met de BMW M8 Competition. De meest brute variant van de gebroeders M. En het feest begon al toen de M8 Competition werd gestart:

‘De M8 Competition start je met een drukknop die agressief rood gekleurd is. Dit is niet zo heel opmerkelijk voor een moderne auto, maar je hebt ook de keus om het klepje in de uitlaat wel of niet open te zetten voor je buren. Dát is wel opmerkelijk. Kies je voor ‘ja,’ dan maak je erg veel mannen blij, want wat een oorverdovend kabaal komt er uit de 4.4 liter V8. Heerlijk. Het gebulder zet zich nog 20 seconden voort totdat deze een iets lager toerental bereikt en stationair blijft grommen.’

Daarna was het tijd voor extra plezier. De M TwinPower Turbo 8-cilinder benzinemotor met een inhoud van 4,4 liter en 460 kW (625 pk) komt best wel lekker van zijn plek. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 3,2 seconden en van 0 naar 200 km/h in 10,6 seconden heb je kans dat je op korte termijn contact op moet nemen bij de fysiotherapeut. Net als in een achtbaan word je je stoel ingedrukt, totdat de bestuurder besluit zijn zware voet van het gaspedaal af te halen. Het blijft een vreemd fenomeen om een gaspedaal voor de helft in te drukken, maar vervolgens wel snelheden van boven de 250 km/h te halen…

, <strong>BMW x MANIFY:</strong> 5 paradepaardjes
Foto: Soner Kul

BMW M135i xDrive

Dan over naar een kleine, grote jongen: een lid van de klassieke BMW 1 serie. De M135i xDrive. Waarmee je door zijn 4-wielaandrijving vol zelfvertrouwen door de bocht kan knallen. Het was even wennen, want we hadden ook zijn voorganger 34 pk meer getest. Daarbij weegt de M135i xDrive ook 1600 kilogram: wát ook meer is, dus onder aan de streep ben je zwaarder én heb je minder vermogen onder je kont.

Dit moet dan toch ergens gecompenseerd worden. En dat heeft BMW meer dan goed gedaan, want het uiteindelijke verdict is meer dan prima: 

‘Om te accepteren dat een auto zwaarder is en minder vermogen heeft gekregen, moet een auto wel heel goed in elkaar zitten. Toch heeft BMW het voor elkaar gekregen om een leuke auto te fabriceren die we iedereen zouden aanraden. Hij is lang niet zo spannend als zijn achterwiel-aangedreven voorganger, maar eerder een betrouwbaardere versie van zijn broertje. Dat de voorwielaandrijving voordelen met zich meebrengt, zoals het hebben van meer binnenruimte, daarover hoor je ons niet klagen. We zouden je wel adviseren om altijd te kiezen voor een xDrive systeem, mits het budget dit toelaat uiteraard. Want 2x meer grip, is 2x meer fun.

, <strong>BMW x MANIFY:</strong> 5 paradepaardjes

BMW iX M60

Over naar een hagelnieuwe. We gingen op pad met de BMW iX M60 om te kijken of deze bolide ook echt wel M-waardig is. De M60 is de topversie van de iX-lijn met een duizelingwekkende 619 pk direct onder je stroompedaal. En dat is veel.

Eenmaal ingestapt lijkt het wel of je op een woonkamerstoel plaatsneemt. Wat een grappig effect geeft: weinig zijdelingse steun, maar veel zin om onderuitgezakt een zak popcorn open te trekken met de tv aan. De menubediening ‘zweeft’ aan het uiteinde van je middenarmsteun, wat je cockpit een ontzettend ruimtelijk gevoel geeft. Daarbij zijn de menu-bedieningsknoppen Swarovski-achtig. Wat een luxe.

Naast dat je met het interieur kan pronken. kun je ook een imponerend rijtje aan cijfers opnoemen tijdens een statafelfeest. Met trots kun je melden dat je niet één, maar twee M eDrive-motoren tot je beschikking hebt. Die zorgen samen voor 619 pk. Al kun je ook melden dat ze 455 kw en 1.100 Nm aan koppel mogen zeggen. In 3,9 seconden zit je al aan de 100 km/h en dat is met een auto van 2600 kg echt waanzinnig snel.

De actieradius is vastgesteld op 567 km, maar die hebben wij niet gehaald. Wat dan wel? Tijdens onze proefrit was het zo’n -3 graden en bij een volle batterij bood de BMW ons 340 km aan. Klinkt bedroevend weinig, maar we werden beloond bij normaal rijgedrag. Bij een ritje van 150 km werd er slechts 90 km afgetrokken.

, <strong>BMW x MANIFY:</strong> 5 paradepaardjes

BMW S1000 RR

Oké, we moesten wel zéker een motor meenemen in dit lijstje. Dan kunnen we natuurlijk niet anders dan de BMW S1000 RR showen. We reden op de BMW S1000 RR in de ‘M’ kleur, ofwel de Light white uni/Racing blue metallic/Racing red uni. Een kleurstelling met een prachtige combinatie tussen wit, blauw, rood en brons.

Dat de BMW S1000 RR een serieuze motor is, zie je aan het uiterlijk, hoor je aan het geluid en lees je af aan de specs. De viercilinder motor perst namelijk 207 pk en ruim 100 Nm uit het blok. En dat voor een motor van nog geen 200 kg. Dankzij de quickshifter, launch- en wheeliecontrol en verschillende rijmodi kan je binnen 2,6 seconden naar de 100 km/h vliegen. Ze zeggen dat de eerste versnelling ongeveer 150 km/h haalt en de tweede je verder brengt naar de 250 km/h. Wij hebben het niet geprobeerd, maar nemen het maar al te graag aan. Want elk moment als je maar een beetje het gas opent, merk je dat er een berg aan koppel en vermogen achter zit.

Als je rijdt op de S1000 RR, dan lijkt het alsof je er standaard een uitnodiging bij krijgt om de motor op alle plekken uit te proberen. Je wilt elke keer op zoek naar de lekkerste wegen, de beste bochten en het juiste moment van schakelen. Rustig in de trajectcontrole van 100 km/h rijden, daar is de BMW S1000 RR niet voor gemaakt.

, <strong>BMW x MANIFY:</strong> 5 paradepaardjes

BMW M3 Competition (2021)

Dan de afsluiter. De eerder genoemde M8 Competition was redelijk safe voor een Competition: de M3 variant is iets rauwer, wat ‘Spartaanser.’

De auto’s die ons bijblijven zijn de auto’s waarvan de wegligging beter wordt zodra het gaspedaal dieper wordt ingetrapt. En de M3 Competition is er daar een van. Deze achterwiel aangedreven raket ligt zo lekker op de weg, dat we ons zelf na een bocht afvroegen of we niet te langzaam reden. Terwijl de teller toch meerdere malen het dubbele van het toegestane aanwees. Het paradepaardje heeft 30 pk en 100 Nm meer dan een normale M3. Sterker nog, de nieuwe M3 Competition heef 60 pk meer dan de oude M3 Competition.

Aan het stuur heb je 2 rode knoppen, M1 en M2. Deze sneltoetsen zorgen ervoor dat je met één druk op de knop van Efficient naar Sport Plus kunt schakelen. Deze toetsen kun je zelf inregelen. Met je linkerduim kun je ’m bijvoorbeeld op Comfort zetten en met je rechterduim zet je de auto op standje Oorlog, wat dus Sport Plus betekent. Je merkt ook gelijk dat het karakter van de auto is veranderd. Van een ietwat lome gezinswagen naar een stijf-geveerde, lang-in-zijn-toeren-blijvende race-auto. En dat hebben we flink getest.

, <strong>BMW x MANIFY:</strong> 5 paradepaardjes