Bentley Continental GT Speed: race-auto vermomd als gentleman car

Rides

Sommige merken hebben geen introductie nodig. Zo ook Bentley. Het Britse merk wat al sinds 1919 bekendstaat om haar extravagante auto’s. We hadden het genoegen om op pad te gaan met de Bentley Continental GT Speed. Een jongensdroom pur sang.

Bentley Continental GT Speed

Al eerder vierden we de 17-jarige samenwerking tussen Bentley en Breitling. Nu is dat alweer even geleden – dus die 17 jaar is langer geworden -, maar toch is dat het benoemen waard. We kregen namelijk destijds de kans om een rit te maken in de Bentley Contintental GTC V8. Met 550 pk (!) één van de snelste cabrio’s die we ooit hebben mogen rijden. Een beetje in de trant van als je dakloos gaat, doe het dan stijlvol.

Deze keer is het de beurt aan de GT Speed, die er nog eens 100 pk bovenop doet. Met maar liefst 650 pk komt-ie op zijn zachtst gezegd goed van zijn plek. Een 6.0 liter twin-turbocharged W12 motor helpt je om binnen 3,6 seconden de 100 km/h per uur aan te tikken. De maximum topsnelheid ligt op zo’n 335 km/h en we laten voor het gemak even in het midden of jullie scribent dit wel of niet gehaald heeft. Maar we kunnen je verklappen: Nederland is opeens best een klein landje.

Foto: J-RO Media

Driving modus

De Bentley Continental GT Speed is gezegend met verschillende rijmodi, van Comfort tot Sport. En zoals je verwacht is het feest in de Sport-stand. De motor, de transmissie en de vering zijn dan allen net een tandje meer bij de les. Al gingen we ook lekker op standje Comfort, hoor. We doen het bijna nooit, maar bij de Bentley GT Speed was de Comfort-modus comfortabel genoeg om onze testperiode in door te brengen. Sterker nog: de rijdynamiek van Comfort was zo prettig dat we nauwelijks in de Sport-modus te vinden waren.

Maar als we ‘m wél op zijn staart trapte, werden we heel blij van het magische woord ‘vierwielaangedreven’. Op hoge snelheden en op een glibberige ondergrond wil je namelijk een bolide onder je bips hebben die bij de les is. Zeker met een een zwaargewicht zoals de Continental GT Speed, want hij weegt maar liefst 2.348 kilo – wat echt aan de forse kant is. Toch merk je met zó veel vermogen en rijcomfort daar haast niets van.

Specs Bentley Continental GT Speed
Kleur: Cambrian grey
Vermogen: 650 PK
Topsnelheid: 335 km/h
Totale prijs opties: € 72.140
Prijs ex BPM: € 297.240
Totaalprijs van incl. BPM: € 356.000

James Bond-vibes

Start je de auto dan is het gelijk feest. Een licht gegrom komt uit de motor en uit het dashboard verschijnen opeens drie klokken met een kompas, de tijd en een stopwatch. De klokken zijn haast zo mooi dat het zonde is om je navigatie aan te zetten. Alleen aangezien de bestuurder in kwestie nog verdwaalt tijdens een rondje om de kerk, is dat een slecht idee. Mooie oplossing: wireless carplay. Met een druk op de knop verdwijnen de knoppen in het dashboard en voila; voor je zie je een volwassen multimediasysteem. Je krijgt er regelrechte James Bond-vibes van en een mooier symboliek tussen vroeger en nu is er nauwelijks te vinden.

Leuk detail: de luchtroosters zijn uiteraard voorzien van climate control. Maar je kunt ze met een soort ‘choke’ open en dicht maken, wat toch weer die knipoog naar vroeger is.

Look & feel

Onze Britse klapper had vier Akrapović-uitlaten die zich in de Sport-stand overduidelijk lieten horen. Zo zijn de kleine plofjes bij het loslaten van de uitlaat nauwelijks te missen. Een overheerlijk gevoel, all the time. Dat gevoel trekt door omdat het schakelpunt pas bij zo’n 6000 toeren ligt, alleen omdat je met plankgas zó snel illegale snelheden aantikt, hebben we té vaak té snel onze voet moeten liften.

De extravagante look wordt afgemaakt met 22-inch grote velgen. Dat is extreem groot, maar als deze in matglans zwart zijn afgewerkt valt dat in praktijk best wel mee. Goed, je moet de auto niet naast een reguliere middenklasser zetten, maar je begrijpt ons punt. Wat ook opvalt: de gigantische keramische remschijven. Dit moeten haast wel de grootste keramische remschijven zijn die op een productie-auto te vinden zijn. Goedkoop zijn ze overigens niet, want ze staan op de optielijst voor voor maar liefst €13.170.

Foto: J-Ro Media

Conclusie

De Bentley Continental GT Speed is een race-auto verborgen in een gentlemans car. Hij is verfijnd en veel minder pompeus dan zijn grotere broer, de Flying Spur. De chromelijsten zijn ingeruild voor zwarte accenten, wat de auto een elegante uitstraling geeft. Wat ook nog extra kracht krijgt door de details. Neem bijvoorbeeld de koplamp gevuld met kristallen, iedere knop die een ribbelend effect heeft en de hoogglans carbonfiber afwerking.  Je kunt ook gewoon in deze auto gaan zitten en je bewondering de vrije loop laten.

Daar betaal je dan ook voor. €297.000 is op Funda een fooitje, maar voor een auto in deze klasse vinden wij het te rechtvaardigen. De €59.000 euro aan BPM die je extra moet aftikken om ‘m op gele platen te krijgen is dan wel weer tenenkrommend veel. Helaas zul je de Bentley Continental GT Speed daarom minder vaak in het straatbeeld zien dan gehoopt.

Source:
J-Ro Media
Total
22
Share