Overdaad aan luxe getest: de Range Rover P530 First Edition (2023)

Comfortabel de weg op. Het is één van die no brainers  die iedereen belangrijk vindt, want ja: wie wil dat nou niet? Alleen het kan nog een stukkie beter. Een soort comfortabel 3.0. De Ranger Rover P530 zorgt ervoor dat je als bestuurder én passagier helemaal in de watten wordt gelegd.

Ranger Rover P530

Vanaf het moment dat de eerste schetsen van de nieuwe Range Rover rondgingen, heerste er een buzz op de socials. Want de Range Rover heeft de afgelopen jaren wat kleine cosmetische ingrepen gehad, maar geen compleet andere look. Dit jaar was het eindelijk zover en zonder je mening al te veel te beïnvloeden: kijk en oordeel straks vooral zelf.

Het is even wennen, namelijk. Als je de auto voor het eerst ziet zou je zeggen dat het om een prototype gaat. Zó modern en eigentijds zijn de nieuwe looks. Dit gevoel hadden we overigens eerder ook bij de Land Rover Defender 110. Na een korte gewenningsperiode kwam het gevoel van bewondering, want de nieuwe Ranger Rover is een win voor het straatbeeld. En dan moet het instappen nog beginnen. Een auto kan er van de buitenzijde wel luxueus uitzien, maar is-ie dat ook van binnen?

Range Rover P530, Overdaad aan luxe getest: de <strong>Range Rover P530 First Edition (2023)</strong>

Voorpret

De Range Rover P530 doet echt een poging om je te verleiden. Je klikt op de autosleutel en de verzonken handgrepen komen zachtjes uit de deur. De Range zakt ietwat door zijn hoeven zodat je prettig kunt instappen. Eenmaal plaatsgenomen in de witte lederen zetel zet je met een druk op de knop de auto aan. Een pruttelende V8-motor laat beschaafd van zich horen en de auto is klaar om bediend te worden.

Dan begint het. Echt comfy rijden doe je met een aantal settings waar je u tegen zegt. De stoelmassages kan in vijf intensiteiten worden ingesteld. Ook zijn er vijf verschillende massagetypes: van golf tot puls tot hot stones. Daarbij is ook nog de massagerichting in te stellen. Van rollend naar onderrug naar bovenrug.  En als je toch lekker bezig bent, kun je checken hoe het met de luchtkwaliteit in het voertuig staat. Een kleine analyse vindt plaats en staat de meter meer richting ‘goed’ dan ‘gevaarlijk’, dan is alles oke. Al het bovengenoemde is niet alleen voor jezelf in te stellen, maar ook voor je medepassagiers. Iedere stoel is afzonderlijk te bedienen. Reminder: het rijden moet nog beginnen.

Dit comfortabel feestje wordt doorgevoerd naar de achterbank. Daar kun je middenconsole volautomatisch naar beneden laten gaan, waar een display inzit waarmee je alles kan bedienen. Denk aan het multimediasysteem, verduisterende schermen en uiteraard ook de stoelmassage. In je rechterarmleuning kun je de stoel op chauffeurmodus zetten. Dit betekent dat je’m echt op standje ‘liggen’ kunt zetten. De stoel voor je schuift in zijn geheel naar voren, even opletten voor het voetenbankje wat van beneden omhoog komt, en hopla, je ligt in je zetel.

Range Rover P530, Overdaad aan luxe getest: de <strong>Range Rover P530 First Edition (2023)</strong>

Groot, maar snel

Goed, na de voorpret is het tijd voor het echte werk. Karren. De Range Rover is 5 meter lang en 2.20 meter hoog en heeft een gewicht van bijna 2600 kg. Een kolos van een auto, dus. Maar dankzij de 530 pk aan boord knal je ‘m toch in zo’n 4,6 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid ligt op 250 km/h en door die heerlijke V8-motor zit je hier binnen een mum van tijd aan.

Het is haast niet te beschrijven hoe majestueus het voelt om met zo’n groot apparaat zó ontzettend hard te kunnen rijden. En hard rijden is één aspect, maar een goede wegligging op hoge snelheden is het tweede. Een dikke pluim voor de heren van Land Rover, want je blijft jezelf comfortabel en veilig voelen in zo’n grote bolide.

Je kunt de Range Rover natuurlijk prima off-road gebruiken, omdat daar zijn natuurlijke habitat ligt. Op socials zijn er genoeg voorbeelden te vinden waar de nieuwe Range Rover uitstekend presteert in bergachige gebieden. Uiteraard zal Range veel op het asfalt gebruikt worden, maar het feit dat het mogelijk is voor liefhebbers heel wat waard.

Range Rover P530, Overdaad aan luxe getest: de <strong>Range Rover P530 First Edition (2023)</strong>

Draaicirkel van een MINI

Luxe zit ‘m niet alleen in comfortabel zitten. Ook handige technische rijeigenschappen behoren tot die categorie. Door de meedraaiende achteras draaien de achterwielen mee – een partijtje handig als je een bocht wil maken! Hierdoor heb je met de kolossale P530 dezelfde draaicirkel als een MINI Cooper. Het is écht zo, want we hebben dit getest tot we misselijk werden. Vooral bij smalle parkeerplekken is het zo fijn om een korte draaicirkel te hebben. Opeens zijn de 5 meters die je meeneemt voor je gevoel een stuk minder.

Verdict

Ga er maar aan staan als ontwerper: een compleet nieuwe look van een bestaand succesnummer te creëren.  Maar het designteam van Range Rover mag zichzelf op de borst kloppen. Met dit model kunnen ze weer jaren vooruit. We zijn ook benieuwd naar de hybride en volledige EV-variant die waarschijnlijk in 2024 de markt zullen betreden. De basis is in ieder geval meer dan uitstekend.

Kleur: Sunset Gold Satin
Motor:  V8, benzine, 530 pk
Topsnelheid: 250 km/h
Vanafprijs: € 142.952
De versie die wij reden: € 216.100