De quarterlife crisis: wat is het en hoe ga je ermee om?

Veel mensen zijn bekend met de midlife crisis: dat westerse fenomeen van kalende veertigers in sportwagens. Maar sinds de jaren 60 is ook de quarterlife crisis in het leven geroepen. Deze komt vooral voor bij een wat jongere leeftijdsgroep, ongeveer tussen de 20 en 30 jaar. Het gaat vaak gepaard met besluiteloosheid, eenzaamheid, onzekerheid en keuzestress. Een quaterlife crisis wordt vaak gezien als een luxe probleem, een modewoord. Maar verkijk je er niet op; het is met name bij onze generatie een veel voorkomend probleem.

Foto: Naomi August

Wat wil ik?

Een quaterlife crisis is niet hetzelfde als een burn-out of midlife crisis. Wie ben ik? Wat wil ik? Wat zijn mijn talenten? Waar wil ik naartoe? Hoe wil ik dat anderen mij zien en is dat wel wie ik ben? Dit zijn allemaal voorbeelden van vragen waar je je mee bezig houdt als je in een quarterlife crisis zit.

Het is opvallend dat met name de succesvolle Millennials met een uitgebreid sociaal leven in een quaterlife crisis belanden. Dit heeft te maken met meerdere dingen. Om te beginnen leven we in een samenleving waar we de lat voor onszelf steeds hoger leggen. Het is bijna een levensmotto geworden dat je van jezelf eist het allerbeste eruit te halen. Wanneer dit dan niet lijkt te lukken, voelt dit aan als teleurstellend of falen. En dat terwijl je doormiddel van social media juist iedereen om je heen niet ziet falen. Al met al een een verwarrende situatie die kan leiden tot een sneeuwbal effect.

Foto: Tran Toan

‘Gemiddeld’ ingeruild voor ‘uitblinken’

Tegenwoordig wordt er veel waarde gehecht een het uniek en authentiek zijn. Vroeger waren er een aantal sectoren waar je in kon werken. Tegenwoordig zijn er honderden studies met vele specialisaties. Het dwingt mensen om continu ingrijpende keuzes te maken met in het achterhoofd de gedachte niet het alternatief te hebben gekozen. Het kan zorgen voor veel druk, stress en spijt. De quaterlife crisis begint vaak na het afronden van je studie, wanneer mensen beginnen aan hun loopbaan. Een geromantiseerd beeld van hoe jij een leuke baan hebt, genoeg tijd voor je vrienden en zo nu en dan nog een mooie reis kan maken blijkt in de realiteit vies tegen te vallen. Zeker voor een starter die zich nog moet bewijzen is dit vaak niet haalbaar. Toch is dit waar wij voor onszelf de lat leggen. Begrippen als ‘burgerlijk’ en ‘gemiddeld’ zijn ingeruild voor ‘onderscheidend’ en ‘uitblinken’.

Foto: Sydney Sims

Hoe herken je het en wat doe je er aan?

Een burn-out en quarterlife crisis zijn niet hetzelfde, maar er zijn een aantal gemeenschappelijk klachten: vermoeidheid, stress, slapeloosheid en hoofdpijn. Daar waar een quarterlife crisis zich onderscheidt zijn met name de levens- en zingevingsvragen. Teleurstelling in jezelf en het leven in het algemeen. Je voelt een enorme onzekerheid wanneer andere het beter doen dan jij. Niet gekozen alternatieven voelen beter dan je huidig gemaakte keuze. Het zorgt voor eenzaamheid, zelfs wanneer je een uitgebreid sociaal leven hebt.

Er zijn meerdere manier om met een quaterlife crisis om te gaan en om er van af te komen.

  • Acceptatie en relativeren

Gaandeweg moeten we allemaal keuzes maken in ons leven. Deze kunnen heel groot en bepalend lijken maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Houd altijd in je achterhoofd dat je op de meeste grote keuzes gewoon kan terugkomen. Een studie kan je mee stoppen en een baan kan je ontslag van nemen. Het is geen goeie insteek om er zo mee te beginnen maar het verlicht wel de zwaarte van je keuze. Daarbij kunnen teleurstellingen niet voorkomen worden ze horen bij het leven. Accepteer ze en blijf er niet te lang bij stil staan.

  • Flexibiliteit en aanpassing

Een stap terug doen om een sprong te maken. Dingen zijn soms anders dan hoe je ze verwacht had. Stom zou zijn om koppig door te blijven beuken tot dat je hebt bereikt wat je in eerste instantie voor ogen had. Soms kom je er gaandeweg achter dat iets niet bij je past. Zie dit niet als een teleurstelling maar als een vooruitgang. Nu kun je je koers bijstellen en verder gaan.

  • Realistisch

Het is goed om jezelf uit te dagen maar blijf realistisch. Niet iedereen kan CEO van een groot bedrijf worden. Het is niet voor niks dat er zo weinig van zijn. Tegen iemand op kijken kan werken als inspiratie, maar probeer niet van jezelf te eisen dat jij de nieuwe Harvey Specter wordt.

  • Zelfonderzoek

Zelfonderzoek kan op meerder manieren. Er is veel informatie te vinden op het internet of in boeken. Ook helpt het om te praten. Echter wordt dit onderwerp vaak nog gezien als een taboe. Toch zullen veel mensen het herkennen. De cijfers laten niet voor niks zien dat 25% van de jongeren last heeft van een quaterlife crisis. Vragen waar jij soms jaren mee in je hoofd zit, kunnen je naaste misschien wel zo antwoord op geven.

  • Vaar je eigen koers

Vergeet de buitenwereld en stop met jezelf te vergelijken met anderen. Het is totaal irrelevant voor de beoordeling van jou eigen leven.

  • Sporten

Waar is het niet goed voor? Sporten helpt je gedachtegang stop te zetten en zaken even rustig te overdenken. Het ontspant je lichaam en geest.

Foto: Steven Erixon


ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS