Life goal: de Porsche Taycan GTS als daily driver

CREDITS: J-Ro Media
Rides

Elektrisch rijden is voor de echte petrolhead nog steeds als vloeken in de kerk. De meest gehoorde klachten zijn dat er weinig beleving in zit en dat het overheersende geluid van een verbrandingsmotor wordt gemist.

Maar als één auto het Tay can keren, dan is het de Porsche Taycan wel. Het idee was vrij simpel: we hebben een week lang in een elektrische Porsche alles gedaan wat we ook in een ‘normale auto’ doen. Gewoon om eens te voelen hoe zo’n bakbeest als daily driver is.

Let’s find out!

De Porsche Taycan GTS

Eerste indruk

De Porsche Taycan GTS springt er écht uit. Als we het over de auto hebben inclusief doopnamen, gaat het om de Porsche Taycan GTS Sport Turismo. Deze jongen kun je, vergeleken met de ‘normale’ Taycan, herkennen aan zijn stationwagen-achtige look door de vierkante achterkant en spoiler. Combineer dit met een karmijnrode kleur en 20-inch-zijdeglans Turbo S-velgen, en je krijgt een imposante auto van bijna vijf meter voor je neus.

Aan beide kanten is het mogelijk om een laadkabel te pluggen. Wil je snelladen, dan kan dat alleen aan de rechterzijde. En voor de slimmeriken onder ons: nee je kunt geen twee laadkabels tegelijk pluggen, als je er eentje opent, blijft de andere mooi dicht.

Qua looks is de Taycan nog steeds in een oogopslag te herkennen als een Porsche. De kenmerkende led-matrix-koplampen aan de voorzijde en de niet te missen stripe aan de achterzijde laten daar geen twijfel over bestaan.

Belangrijke kenmerken:

Vermogen: 380 kw / 517 PK
Kleur: Karmijnrood
0-100 km/h: 3,7 seconden (Launch control)
Topsnelheid: 250 km/h (volgens de theorie)
Basisprijs: € 135.000
De versie die wij reden: € 181.000

Dag 1: Installeren en wennen

In een nieuwe auto plaatsnemen is altijd even wennen. Gelukkig hoeft dat bij de Taycan geen nadelig effect te zijn. Eenmaal in de auto, via een vrij lage instap, beland je in adaptieve sportstoelen die in 18 standen in te stellen zijn. In iedere hoofdsteun staan subtiel de letters GTS verwerkt, mocht je jezelf afvragen in welk model je ook alweer zit.

De Porsche aanzetten doe je met een grote powerknop die aan de linkerzijde is bevestigd. Een traditie die gelukkig ook in de elektrische Porsches in ere is gehouden. Eenmaal geactiveerd kan de lol beginnen. Het digitaal dashboard is in 3 verschillende manieren in te stellen. Je hebt de mogelijkheid om te kiezen voor een traditionele weergave met digitale analoge klokken (ja echt), een complete 3D-kaart op je display óf een functie die er precies tussenin zit. Op 100% volgeladen zien we een theoretische range van 394 km staan. De opgegeven actieradius volgens WLTP zou 484 km moeten zijn. Dit zullen we in de loop van de week zullen gaan ervaren.

Dag 2-3: snel weg op de snelweg

Wat sommigen zien als een nadeel, zien wij als een voordeel. Wat is het heerlijk stil in de Taycan GTS! Op een cruise-snelheid van zo’n 120 km/h is het enige wat we horen het gezoem van de airco en wat windgeruis. Fijn om even op adem te komen na de herrie die je weleens ervaart in een kantoortuin. Mocht je toch nog willen genieten van een muziekje, zet dan zonder schroom de volumeknop open. Het Burmester sound systeem klinkt fenomenaal en is in verschillende klanken in te stellen, zoals Concert of Cinema.

Op de snelweg hebben we veelal gereden in standje Normal. Dit betekent dat het chassis en het chassis-niveau op een standaard-stand staan, er géén stroom wordt teruggewonnen en er géén electric sport sound te horen is.

Dit laatste vindt echter wel plaats in standje Sport Plus, die met een simpele draaiknop aan je stuur in te schakelen is. De Taycan GTS verlaagt het chassis-niveau naar ‘diep’ en komt wat lager op de weg te liggen. Electric sport sound wordt geactiveerd, waardoor er van binnen en buiten een zoemend sportief geluid te horen is. Opeens is de auto wel te horen en het geluid is verre van subtiel. Het gemodificeerde geluid is echter zo goed dat het soms echt lijkt of je daadwerkelijk in een versnelling zit. Het geluid wordt hoger naarmate je meer gas geeft. Bijkomend voordeel: je medepassagiers worden minder snel misselijk, omdat ze nu weten of je wel of niet hard rijdt.

Dag 4-5: Snelheid

Na een paar dagen zit de Porsche Taycan GTS als een fijne jas om ons heen. Het elektrisch rijden is compleet omarmd en de vele voordelen komen langzaam bovendrijven. Zo gaat het laden gaat eigenlijk altijd feilloos. De lange stroomkabel (7,5 meter) is geen overbodige luxe met een auto van 5 meter lang, waarbij de stekkeringang aan de voorzijde zit. Bij een snellaadpunt ben je van 25% naar 80% in slechts 25 minuten laden. En met deze lading kun je vervolgens voor zo’n 300 km je weg vervolgen. Ideaal.

Zowel in standje Normal als Sport Plus trek je de straatstenen uit de grond. In 3,8 seconden zit je op 100 km/h. De Taycan GTS zou begrensd zijn op 250 km/h, maar tot onze verbazing lag deze snelheid 20 km/h hoger.

Wat met name verslavend werkt, is het vermogen dat je direct tot je beschikking hebt bij het indrukken van het gaspedaal. Iets wat een benzine-auto nooit kan evenaren. Ieder gaatje rijd je zo dicht. Wil je op iet-wat illegale snelheden nog een tandje erbij doen? De Taycan GTS lijkt grenzeloos te zijn.

Dag 6-7: Track day

Op uitnodiging van Porsche mochten we een kijkje nemen op het circuit van Zandvoort. Hier mochten we zelf rijden in een Porsche 718 Cayman GTS en meerijden met Larry ten Voorde in een Porsche GT3 Cup auto.

Dat Larry hard kan rijden hebben we zelf mogen ondervinden. De beste man is tweemaal op rij kampioen in zowel de Porsche Supercup én de Porsche Carrera Cup. De beste man weet DUS waar het gaspedaal zit, dat is wel duidelijk. Na wat hotlaps in een GT3 Cup auto weten we weer wat echt goed kunnen autorijden inhoudt.

De rit naar het circuit in Zandvoort was voor ons retour zo’n 240 km. De weersomstandigheden waren goed en ook de temperatuur (zo’n 9 graden) was zeker niet slecht. Zowel de heen- als terugrit ging op een tempo waar Oom Agent niet vrolijk van zou worden. Ondanks dat waren we positief verrast dat de actieradius vrijwel 1:1 klopt met de kilometers die we hebben gereden. Dit hebben we bij andere auto’s nog nooit eerder gezien.

Conclusie

Porsche was vrij laat met het introduceren van een elektrisch model, maar nu begrijpen we ook waarom. De auto is op alle fronten doorontwikkeld. Het stuurgedrag is heerlijk lichtvoetig, wat best bijzonder is voor een auto van 2385 kg. Daarnaast is de Taycan GTS ruim genoeg om drie vrienden met weekendbagage mee te nemen en de beloofde actieradius klopt ook nog eens. Oók als je in het bezit bent van een zware rechtervoet.

De Porsche Taycan GTS rijdt als een Porsche. Dat is het grootste compliment wat we de Taycan kunnen geven.

Foto’s: J-Ro Media 

tags: ,
Total
0
Share