Spoiler alert: Porsche 911 Carrera T verovert élke weg

Er is een nieuw lid in de Porsche 911 familie; de Porsche 911 Carrera T. Eigenlijk is het een terugkerend familielid, want de Porsche 911 Carrera T vond zijn oorsprong in 1967. Porsche zelf heeft hem toentertijd gelanceerd 'om de weg te veroveren'. In onze ogen doet élke Porsche dat sowieso. Zo waren we de koning van de weg in de 718 Cayman en de Panamera, maar dit keer gingen we op pad met de nieuwe Carrera T en in levende lijve ondervinden of de Porsche ons hart veroverde.

Porsche-Carrera-T

Porsche 911 Carrera T

Bij de Porsche 911 Carrera T gaat het voornamelijk over het rijplezier op de weg. De T staat immers voor touring, waarbij je dus uit kan gaan dat het een comfortabele auto is voor langere afstanden.

In tegenstelling tot de Porsche 911 Carrera T uit 1967 heeft het nieuwe model niet 110pk, maar 370! 50 jaar later is het broertje dus teruggekomen met ongeveer 260pk meer. En zoals je gewend bent van Porsche ligt het hart van de auto achter je. De zescilinder 3.0 liter boxermotor heeft een bi-turbo en zal je qua vermogen en de 450Nm koppel geen moment teleurstellen. Binnen 4,5 seconden ben je aan de 100 km/h en tel er ongeveer nog 10 seconden bij op en je zit aan de 200 km/h. De Porsche zal doortrekken tot ruim 290 km/h.

Less is more

Waar autofabrikanten over het algemeen met name snelheid winnen is door het kietelen van de motor. Je kan er echter ook voor kiezen om de auto lichter te maken. Dat laatste is wat ze bij Porsche hebben gedaan met de 911 Carrera T. In onze demo-auto zaten de achterbank en het infotainment-systeem er wel in, maar je kan het ook weglaten. Dat scheelt toch zeker weer wat kilo's en dus ook in snelheid en acceleratie. Voor de pure autorijders is dat een mooie optie.

Persoonlijk vind ik een infotainment-systeem wel erg veel toevoegen en heb ik daar graag enkele kilo's voor over. Verder worden er bij de Porsche 911 Carrera T kilo's bespaard door minimale isolatie (je hoort dus meer geluid en dat is top), lichtgewicht glas en het sportuitlaatsysteem. En inderdaad, als je het infotainment-systeem eruit laat, speelt de Porsche de nodige tunes om je te vermaken.

Schakelen

Als je de Porsche 911 Carrera T koopt om echt snel te zijn, dan neem je hem met PDK automaat. Je bent dan, mede dankzij het Sport Chrono Pakket, in 4,2 seconden aan de 100 km/h.

Je kan bij deze Porsche ook kiezen voor een handbak. En niet zomaar een handbak, maar een 7-versnellingshandbak. Wij waren het nog niet eerder tegengekomen, maar het bestaat dus echt. De zevende versnelling moet je overigens zien als een overdrive en als je dus wat langer op een saaie snelweg rijdt. Moeite met schakelen zal je overigens niet hebben in de Porsche 911 Carrera T, want hij geeft automatisch tussengas voor je. Zo zit je dus altijd lekker in de juiste toeren voordat je overschakelt. Terug- en opschakelen is weer één groot feest geworden en maakt het rijden in dit geval stukken leuker dan een automaat.

Features

Een Porsche 911 is, ondanks dat je ze geregeld ziet, nooit standaard. Wat ons betreft blijft het altijd een feestje om naar te kijken, te luisteren en vooral om in te rijden. De Porsche 911 Carrera T is daar zeker geen uitzondering in en geeft rijden weer een nieuwe dimensie. En als je hem in racing yellow met grijze sportspiegels kiest, dan verzekeren we dat vrijwel iedereen je nakijkt. Er komt inderdaad wel echt even een verschijning langsrijden.

In de Porsche zelf zie je de gele details overal in terugkomen, van de stiksels, tot de gordel en de deurgrepen. De features zoals een sportuitlaatsysteem, achterwielaandrijving en achterasbesturing maken het rijden nog nét een iets groter feest. Als je deze auto aanschaft zal je er geen moment spijt van krijgen. Zowel voor de daily drive als de heerlijke weekendritjes. De Porsche 911 Carrera T zal je geen moment vervelen.

Prijskaartje

We zullen maar meteen met de deur in huis vallen; voor de Porsche 911 Carrera T met handbak betaal je ruim €149k. Wil je liever een automaat, dan betaal je ongeveer €6k minder. Dat klinkt aantrekkelijk, maar doe het nou maar niet. Bestel deze geweldenaar met een handbak. Je zal er geen spijt van krijgen. Behalve als je elke dag uren in de file staat, maar dan klinken die binnendoorwegen ineens een stuk aantrekkelijker in een handbak.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS