De rete snelle Cupra Ateca Limited Edition getest

Rides
Specs van de Cupra Ateca Limited Edition:

  • 2.0 TSI Turbo Benzinemotor
  • 4wheel drive
  • 300 PK / 221 kW
  • 0-100 km/h: 4,9 seconden
  • Topsnelheid: 247 km/h

Als je met Cupra op persreis gaat, dan weet je dat het feest gaat worden. Standje niets moet, alles kan is doorgaans het credo. We vlogen naar Barcelona om in een afgesloten berggebied de vernieuwde Cupra Ateca Limited Edition flink op zijn staart te trappen.

Cupra Ateca Limited Edition rijtest

Cupra Ateca Limited Edition: tijd voor een update

We waren er vorig jaar al bij de introductie van de Cupra Ateca. Dit was de eerste keer dat het merk Cupra zelfstandig door het leven ging. Los van Seat. Maar nu is het tijd voor de Cupa Ateca Limited Edition. Een geupdate versie van vorig jaar dus. Zo heeft de nieuwe versie een niet te missen Akrapovic uitlaat systeem, koperkleurige 20 inch velgen en veel meer carbon koolstofvezel accenten.

Cupra Ateca Limited Edition Spaanse bergen

Hoe herken je ’m?

De purist zal er niet zo heel veel moeite mee hebben, maar iemand die niets met auto’s heeft zal de Cupra Ateca niet direct herkennen. Al is het omdat ie grotendeels exact lijkt op een Seat Ateca met andere logo’s, of een Skoda Kodiaq. Het helpt ook niet echt dat de Cupra Ateca van zichzelf geen monsterlijk getekende lijnen heeft,  maar eerder een ingetogen handige SUV is.

Eenmaal nader bekeken zijn er toch wel wat uiterlijke verschillen te vinden. Ten eerste is het logo drastisch veranderd. Aan de voor- en achterzijde, maar ook in het interieur is een kek Cupra logootje te vinden. Ten tweede zul je aan de achterzijde 4 enorme joekels van uitlaten zien, 2 links en 2 rechts. Het betreft een titanium Akrapovic uitlaatsysteem waar een heerlijk geluid uit komt. En ten derde zul je overal op de auto koperen accenten zien, zowel in het interieur als exterieur. En dit hebben ze best wel subtiel gedaan. Behalve de velgen, die zijn maar liefst 20 inch groot en hebben een koperen kleur.

Cupra Ateca Limited Edition test

Een weg afsluiten

We mochten in een bergachtig gebied nabij La Morrera de Montsant, – zo’n 1.5 uur rijden van Barcelona – de proef op de som nemen. Op een tijdelijk afgesloten stuk openbare weg van maar liefst 30 kilometer mochten we de Cupra Ateca tot op zijn limiet testen. En dat is best bijzonder. Kun je het je voorstellen dat ze in Nederland een stuk weg voor je afzetten omdat er een paar journalisten een auto willen testen? Inderdaad. Aangezien de Spanjaarden zo verknocht zijn aan Cupra is het dus mogelijk om in samenwerking met Seat en de politie een stuk bergpas compleet afgezet te krijgen. We love it.

Cupra Ateca Limited Edition getest

En dit gaat dan als volgt. Het lokale verkeer zal uiteraard zijn doorgang moeten vinden, dus af en toe worden er mondjesmaat auto’s toegelaten. Eenmaal afgesloten wordt er een proefrondje op lage snelheid gereden. Dit keer onder begeleiding van Jordi Gene, een oud Spaans Formule 3 coureur. Die eenvoudig met 1 hand aan het stuur en de andere hand een walkie-talkie jou nog steeds compleet zoek rijdt. Hij legt uit hoe je de bochten zo hard mogelijk kan nemen. En wat best even wennen is: bij een afgesloten weg kun je dus ook bewust aan de verkeerde kant van de weg rijden, zonder bang te hoeven zijn een andere auto te koppen. Ideaal.

Anyway, de uitlegronde is voorbij en de oud Formule 3 coureur maakt plaats voor ons. En dan kan het racen beginnen. Als de weg eenmaal vrij en veilig is verklaard kun je dus kei- en keihard over een bergpas knallen waar je het einde van een bocht onmogelijk kan zien. Mega gaaf! Ondertussen zie je links en rechts fotografen en cameramannen staan die toffe shots van je maken. Ook is er begeleiding langs de weg die continu je positie doorgeeft. Handig voor de persoon die vlak achter je aan het rijden is. Gele vlag betekent vaart minderen, rode vlag betekent onmiddellijk stoppen.

Hoe rijdt het?

De Cupra Ateca Limited Edition rijdt overigens meer dan prima. Het is een niet al te zware SUV met 300 pk, dus je hoeft niet te verwachten dat je knallend een bocht door kan zoals een lage sportauto. Wat opvalt is het heerlijke geluid uit de Akrapovic uitlaat. Pops and bangs komen verwacht, maar ook onverwachts uit het uitlaatsystemen rochelen. En die 300 PK zijn heerlijk in de bergen. Schakelen kun je het beste doen met flippers aan het stuur, zo reageert de auto net een tandje sneller dan dat je op de DSG-automaat moet wachten. En die 370 mm grote Brembo remklauwen komen prima tot zijn recht. We stonden er versteld van hoe snel we stil stonden. Geeft toch net weer dat extra vertrouwen met zich mee.

Interieur

Je kunt de Cupra Ateca Limited Edition in verschillende standen instellen. We zullen je niet vermoeien met alle standen, maar het leukste is gewoon de Cupra stand, ofwel het standje met de Finish-vlag. De auto komt dan tot leven, het gebrom uit de uitlaat is net wat beter te horen en het stuurgedrag is net wat zwaarder. Wat ook opvalt zijn de vele carbon onderdelen aan de binnenzijde. Alles om gewicht te besparen. Dit zijn overigens geen stickers of plaksels, Cupra heeft besloten om alleen maar gebruik te maken van echte carbon onderdelen.

Cupra Ateca Limited Edition interieur

Verdict

Een voertuig rijden die je bijna nooit ziet. WIllen we allemaal wel. Maar Cupra Ateca rijden waar er slechts 1999 van gemaakt zijn en daarvan slechts 5 naar ons kikkerlandje komen is best wel uniek. Tel daarbij op dat je 300 pk onder je kont hebt met een Akrapovic uitlaatsysteem en je zal menig ander SUV rijder versteld doen staan bij het stoplicht. De Cupra Ateca wordt leverbaar vanaf € 72.000 en is per direct te bestellen.

 

 

Cupra Ateca Limited Edition rijden

 

Menu
Total
1
Share