Een ode aan de Porsche 911

Er is één auto die (bijna) iedereen vrijwel direct aanspreekt als hij op de weg rondscheurt: de Porsche 911. De legendarische auto is al voor meer dan vijftig jaar hét gezicht van een sportauto. Elke sportieve wagen die ooit is gebouwd wordt vergeleken met een 911. Als je dat voor elkaar krijgt, dan mag je van ons spreken van een wereldwijd fenomeen. Een 911 ademt traditie en weigert om ook maar iets te veranderen aan haar basis-uiterlijk of -lijnen. Het maakt eigenlijk niet uit: of je nu kijkt naar een 911 van 45 jaar geleden of naar een gloednieuwe, het zal altijd een glimlach op je gezicht toveren.

Een ode aan de 911

Ferdinand Porsche, uiteindelijk ook grotendeels verantwoordelijk voor de Kever, veranderde de koers van zijn bedrijf. Porsche richtte zich eerst op ‘automotive consulting‘ en racen. Ferdinand gooide het roer om en voor Porsche kreeg productie de stempel ‘prioriteit’. En zo brachten hij en zijn zoon Ferry in 1940 de eerste Porsche 356 uit. Daardoor was het embleem van Porsche niet alleen maar te zien op de racebaan, maar ook op de openbare weg.

Na een tijdje achtte Ferry het nodig om de 356 een upgrade te geven. En dit nieuwe model zou ook een nieuwe naam krijgen: de 901. In principe was er niet veel veranderd aan de oude versie, het was destijds eigenlijk alleen maar ‘meer’ geworden. De Porsche 356 had een ronde body met een ‘flat-four’ luchtgekoelde motor in het achterwerk. Zoals de Kever dat ook had. De 901 kreeg op zijn plaats dan een ‘flat-six’ motor. Op sportief gebied was er dus niet veel veranderd, maar de 901 moest ook praktischer worden. Dus zodoende kreeg de nieuwste versie van Porsche ook stoelen achterin.

De Porsche 901 was klaar om de wereld volledig te veroveren. Maar toen was daar Peugeot: “Jullie mogen geen nul in het midden zetten van de autonaam, daar hebben wij auteursrecht op.” Dus Porsche, zo makkelijk dat ze destijds waren, veranderde de naam gewoon naar ‘911’. En dat heeft niet slecht uitgepakt. De 911 maakte toen zijn debuut in 1963 op een beurs in Frankfurt en een jaar later stond de 911 in de showrooms. De eerste versie beschikte over zo’n 130pk en de bestuurders wisten niet wat ze meemaakten. Doordat de Porsche een precieze besturing had en een geweldige versnelling, reed hij als een zonnetje. En doordat de hele familie (nou ja) kon meereizen werd de 911 een denderend succes. In Duitsland, maar ook zeker in het buitenland.

Foto: Michael Gaida

Uitbreiding

Porsche zag in dat ze moesten inspelen op het succes en ging het merk uitbreiden. Zo werd de 912 uitgebracht met een viercilinder, maar die sloeg niet echt aan. Het volgende punt op de agenda was: we halen het dak er gewoon af. Alleen dit was een probleem om de auto te verkopen in Amerika. Daar waren de regels namelijk strenger dan in Duitsland. Met die gedachte is Porsche verder gaan nadenken en voegde daarna een compleet nieuwe categorie toe: de ‘Targa’. De Porsche Targa kreeg een glazen dak en een vaste rolbeugel voor versterking. En daardoor kon het dak weggenomen worden, zodat er een ‘cabrio-achtige’ ervaring ontstond. Zo had de bestuurder toch nog toegang tot de open lucht. Totdat ze er achter kwamen dat de regels toch niet zo streng waren, dit betekende dus uiteindelijk dat de nieuwe ‘Targa’ categorie niet écht nodig was. Maar hij heeft zeker z’n charmes!

Meer snelheid

Het gevoel van een cabrio was voor veel mensen leuk, maar wat iedereen écht wilde was: meer snelheid. En daar heeft Porsche naar geluisterd. In 1966 kwam namelijk de 911S, dat eigenlijk gewoon dezelfde goede auto was met 30pk meer. De variant ‘S’ was zo succesvol dat Porsche ook S varianten ging maken bij andere modellen.

De 911 en racen zijn eigen twee handen op één buik. De eerste 911 in de motorsport was in 1965 tijdens de Rally van Monte Carlo. En werd gelijk 5e. Maar daarna begon het echte werk. Porsche won vele kampioenschappen op he gebied van sportauto kampioenschappen. Vooral rally’s lagen goed bij het Duitse automerk.

Het werd langzaamaan 1970 en Porsche wist wat ze te doen stond: meer van die brute wagens maken met nog meer snelheid. Om het tienjarig bestaan van de 911 te vieren kwam de Porsche 911 Carrera RS uit. Vernoemd naar de race ‘Carrera Panamericana’ en was destijds de snelste 911 die was gemaakt. De auto beschikte over een 2,7L motor met 210pk en de ‘RS’ stond daarom ook voor ‘Race Sport‘. In 1975 bracht Porsche de 911 Turbo uit. Deze variant werd intern de ‘930’ genoemd. Dit is kan nog wel eens verwarrend zijn als je eigenlijk niets over het merk weet: alle 911’s hebben een interne code. Deze codes tonen aan van welke serie de 911’s zijn. De Porsche 930 was één van de eerste auto’s die turbocharge technologie gebruikte op de openbare weg. En kreeg daardoor 260pk, wat het destijds de snelste auto uit de gehele Duitse auto industrie maakte.

Opfrissertje

In ’89 vond Porsche het tijd om de 911 op te frissen. Intern werd de nieuwe variant de 964 genoemd, maar het bleef voor de buitenwereld een Porsche 911. De nieuwe Porsche werd verkocht en in de markt gezet als de ‘Carrera’. En dit is toch wel een van de lekkerste ooit hoor. De Carrera kreeg voor de eerste keer een vierwielaandrijving, maar de motor bleef een ‘flat-six’ en lag nog steeds achterin. Want een 911 blijft een 911. Het mengsel van traditie en innovatie werkte weer, want hij stroomde zo de jaren ’90 in als een van de beste verkopende sportauto’s. De Carrera was niet gemaakt om 25 jaar te blijven, dus in 1995 kwam er alweer een nieuwe: de 993. En deze auto stond bekend als een en al perfectie. Porsche gaf de 993 namelijk een upgrade van single-turbo naar twin-turbo. Daardoor gaf de motor meer dan 400pk, wat bijvoorbeeld meer was dan de Ferrari F335 met een V8.

Nieuwe motor

De versie daarna, de 996, kreeg een watergekoelde motor. En daarmee ging Porsche de 21ste eeuw in. Hiermee wilde Porsche bevestigen dat de 911, dit blijft de echte naam, een prestatiemachine is waar U tegen wordt gezegd. Het was tijd voor het Duitse bedrijf om de raceauto’s op de openbare weg te zetten. Als eerste kwam de ‘GT3’ op de weg. Dit was een gestripte, verlichte en opgefokte versie van de 911, gemaakt voor de gelijknamige raceklasse. De auto sloeg in als een bom, maar het kan nog gekker. Porsche bracht een nog waanzinnigere, meer hardcore versie uit: de ‘GT2’. Deze auto was nog lichter en had nog meer power dan zijn voorganger.

Foto: Toby Parsons

Met dit soort auto’s wilde Porsche zijn 911 afbakenen in een superauto territorium, waardoor het ook een van de meest diverse sportauto’s op de markt werd. Want later kwamen ook nog de GT3 S en de GT2 S, die net weer een tandje gekker en sneller waren dan de voorouders.

Icoon

Uiteindelijk is de 911 familie zo ruim geworden dat het een eigen dochtermaatschappij binnen Porsche is. In 2017 werd de miljoenste Porsche 911 gebouwd en die staat nu in het Porsche Museum. Er zijn maar weinig high-end sportwagens die uiteindelijk zoveel exemplaren verkopen. 70% daarvan zijn nog steeds op de weg te vinden. Dat maakt de Porsche voor ons een icoon.

Foto: Andras Vas

 

Source :

Donut



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS