Nieuwe Sportster S van Harley herdefinieert ‘performance’

CREDITS: Harley-Davidson

‘Performance.’ Een woord dat zó vaak gebruikt wordt in de auto- en motorwereld, dat Dikke van Dale aan ’t overwegen is een nieuwe druk uit te brengen. Oké, in de Nederlandse taal betekent het gewoon ‘prestatie’, maar het klinkt lekkerder. En Harley-Davidson geeft met de nieuwe Sportster S een nieuwe betekenis aan het prestatiewoord. In 1957 gooide deze icoon al hoge ogen, nu blaast hij de hele concurrentie omver.

Hier is de nieuwe Harley-Davidson Sportster S

‘This isn’t your dad’s old Sportster.’

Nee, dat is-ie zéker niet. Daar is namelijk de brute V-Twin-motor met 121 pk verantwoordelijk voor. Met deze motor in de gelederen moet de vlamnieuwe sport custom Harley-rijders een ongekende ervaring brengen. Voor het Amerikaanse motormerk is dit hét startschot van een nieuw tijdperk: “De Sportster S is de volgende geheel nieuwe motorfiets die is gebouwd op het Revolution Max-platform en zet een nieuwe prestatiestandaard voor de Sportster-lijn”, zegt Jochen Zeitz, CEO van Harley-Davidson.

Sportster S
Foto: Harley-Davidson

Lichtgewicht, maar toch een en al Harley

Als je tijdens je toekomstige motortrip de Sportster S geparkeerd ziet staan, dan zie je vooral een strak en compact model. Dit komt vooral doordat er gebruikt is gemaakt van een strak, lichtgewicht chassis én de eersteklas ophanging.

Je bent het niet altijd gewend van Harley, maar qua gewicht zet het merk laag in. Door de lichte materialen – en de motor als dragend onderdeel van het chassis – weegt de motorfiets ‘slechts’ 228 kg.

Tóch straalt de Sportster S een en al Harley-Davidson uit. De dikke voorband doet denken aan de spatbordloze klassieke bobber, terwijl je ook kenmerken van de Harley-Davidson XR750 ziet terugkomen. Denk aan de achterzijde, de hoge uitlaat en het solozadel.

Sportster S
Foto: Harley-Davidson

Nieuwe betekenis ‘performance’

Bij de Sportster S draait alles om de 1250cc Revolution Max 1250T-motor. ‘Performance’ krijgt een nieuwe betekenis doordat de motor is afgesteld om een enorm koppel te leveren bij een laag toerental. Zo heb je vanaf het begin een extreem sterke acceleratie. In standje ‘Sport’ doe je daar nog een schepje bovenop. Als je het iets rustiger wil aanpakken ga je voor ‘Road’ of ‘Rain’.

Om ‘performance’ uit te stralen is élk designelement gekozen om dit te benadrukken. De grote man op het gebied van styling en design bij Harley-Davidson, Brad Richards, omschrijft het als volgt: “Elk visueel ontwerpelement van de Sportster S is een uitdrukking van het rauwe vermogen van de motorfiets.”

Het mooiste van alles? Je zit ouderwets laag op deze Harley. De onbeladen zithoogte is namelijk maar 751 mm. Dit in combinatie met de vooruit geplaatste voetbediening en een laag stuur maakt het plaatje compleet.

De nieuwe betekenis van ‘performance’ staat uiterlijk dit jaar bij de dealers. Hier in Nederland gaat de Harley-Davidson Sportster S vanaf €18.495 over de toonbank.

Foto’s: Harley-Davidson