Italiaans temperament in de Alfa Romeo Mito Veloce

Alfa Romeo is los. Na een tijdje radiostilte, zijn ze helemaal terug van weggeweest. De Giulia zorgde voor weer wat reuring in de autowereld. En ook nu hebben ze weer een nieuw speeltje: de Mito Veloce.

Mito Veloce

De Mito Veloce is een soort van de Benjamin van de Alfa Romeo familie. Al zeg ik niet dat het de meest geliefde is, want niemand kan op tegen zijn grote broer: de Giulia Q. Ach, iedereen moet leren van een grote broer. Maar waarom heet de Alfa Romeo Mito Veloce en niet Mito Q? Het lijkt dat de Q alleen maar is voorbehouden voor de echte PK-monsters. Er is namelijk bij de Giulia ook een Veloce model.

Kleine opvaller

Dat de Mito Veloce niet zomaar een compact wagentje is, merk je meteen. Allereerst staat de Mito op flinke 18″ velgen. Daarnaast valt de dubbele uitlaat en de Veloce signing lekker op. Maar het Alfa rood knalt eruit. Persoonlijk zou ik altijd een Alfa Romeo willen rijden in deze kleur. Mijn vriendin vindt dat alleen niet zo’n goede keus.

Pittig ding

Wie verder kijkt dan de looks merkt dat de Mito Veloce lekker wat Italiaans temperament heeft meegekregen. Het 1.4 liter blok perst er 170PK uit. Daarmee ben je in ongeveer 7 seconden aan de 100 km/h. Dat doen de meeste auto’s je niet na. Daarnaast ligt de Mito Veloce heerlijk op de weg gekleefd en zou je hem graag op zijn staart trappen op de Stelviopas. Dankzij de automatische TCT-versnellingsbak – met flippers en dubbele koppeling – hou je te allen tijde vermogen.

Italiaans interieur

Over het meeste Italiaanse design kan je niet veel opmerken. En zo ook niet bij de Mito. Er is met veel zorg gekeken naar de materialen die zijn gebruikt. En ook de Sabelt sportstoelen zien er strak uit en zitten heerlijk. De aluminiumplaten op de pedalen maken het allemaal net wat sportiever en de Mito Veloce helemaal af. Persoonlijk vind ik het ‘infotainment’syteem erg klein en niet echt handig.

Il conto

De instap Mito is er voor een mooi prijsje, namelijk vanaf ruim €18k. De Mito Veloce daarentegen is een stuk prijziger. Je betaalt ongeveer €30k voor de sportieve Benjamin. Voor dat geld koop je ook een Giulietta Super of als je nog €10k erbij spaart heb je een ‘instap’ Giulia. Maar, dan heb je niet zo’n pittig ding als de Mito Veloce.



ESSENTIALS