Onze Mercedes ontgroening: CLA 250 Shooting Brake

Van Mercedes-Benz moet je houden. Waarschijnlijk blijf je altijd een kamp voor en een kamp tegen – maar dat is volgens mij bij elk automerk – houden. Al is die kloof aardig gedicht sinds de laatste modellen op de markt zijn verschenen. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ook niet altijd de grootste fan van Mercedes was. Tot nu. De Mercedes CLA 250 Shooting Brake heeft mij doen verbazen. Zo erg dat een Mercedes ineens een potentieel merk is om gekocht te worden.

CLA 250 4MATIC

Na al onze autotests gedaan te hebben, ontbraken er nog enkele merken, waaronder Mercedes-Benz. Ik keek erg uit naar deze week, want het was weer eens wat ‘nieuws’. We kregen zeker niet het flauwste model mee, maar inderdaad, ook geen AMG. We gingen op pad met de CLA 250 4MATIC. Vroeger kon je bij vele automerken nog wel opmaken wat voor motor er in een auto ligt. Je zou daarom ook verwachten dat een CLA 250 een 2.5 liter motor heeft. Toch heeft deze Mercedes een viercilinder met 1991cc. Waarom hij dan niet CLA 200 heet? Wellicht omdat dit 4-wiel aangedreven sport CLA model bijna 220PK uit het blok perst. Zeker niet verkeerd voor een auto van ruim 1500 kg.

Shooting Brake

De naam ‘Mercedes-Benz CLA 250 Sport 4matic Shooting Brake’ is een hele mond vol. Maar het is dan ook een auto die meer nodig heeft dan een simpele aanduiding. Allereerste de Shooting Brake. Vette naam, vind je niet? Alleen daarom zou ik hem al kopen. Maar Shooting Brake is eigenlijk een kruising tussen een coupé en een stationwagon. De sportiviteit van de coupé, maar toch de ruimte die richting een stationwagon gaat. En laten we toegeven, wij Nederlanders houden hiervan. De stationwagon is niet voor niets het best verkochte model in ons land, maar eigenlijk vindt niemand het super sexy.

Duits rijden

Je zou zeggen dat de CLA 250 met bijna 220PK onzuinig zou moeten rijden. Wij reden er gemiddeld 1 op 13 mee. Dat doet hij natuurlijk niet ook als jij het gaspedaal onderin getrapt houdt, maar dat doet dan elke auto. Mocht je toch snel bij het stoplicht willen vertrekken, dan doet de CLA 250 het in nog geen 7 seconden richting de 100. In de sportstand wordt het extra leuk. De uitlaten maken iets meer geluid en ook de schakelen is sensationeel. Naadloos schakelt de Mercedes CLA 250 door. Duitse perfectie tot in de puntjes. Helemaal als je vervolgens weer lekker rustig rijdt. 50km/h in de 5e versnelling en je bent vrijwel in alle stilte.

Duitse perfectie

Als de CLA 250 voor jouw deur staat, merk je dat daar niet zomaar iets staat. Het design is fenomenaal. Strakke lijnen, mooie koplampen, lekkere velgen en een prachtige grille. Ontgrendel je de Mercedes, dan groet hij je eerst met blauwe LED-koplampen, die vervolgens spierwit worden. Misschien ken je de witte LED-dagverlichting van de Mercedes wel uit jouw binnenspiegel. Vervolgens zit je binnen als de Duitse bondskanselier in de CLA. Wat een prachtig interieur van leer en details. Alhoewel ik veel positieve verhalen hoor over het navigatiesysteem, was ik er niet kapot van. Wellicht was het even wennen, maar van mij mag het allemaal wel iets scherper. Dat zien we vast in de facelift.

Duits prijsje

Dat zal wel een flink prijskaartje hebben, hoor ik je denken. De CLA Coupe heb je voor ruim €34k op de stoep staan. Voor de Shooting Brake moet je ruim €36k aftikken. Voor de CLA 250 4MATIC betaal je bijna €60k. Mocht je toch liever die AMG voor je deur zien staan, dan is de AMG CLA 45 4MATIC voor een ruime €72k de jouwe. Mocht je de financiële middelen hebben, dan zou ik zeggen, ren naar de dealer. Of zoals Mercedes zegt: ‘The best, or nothing’.



ESSENTIALS