Vakantie, het zou een tijd moeten zijn van rust. Lekker tot jezelf komen en genieten van de prachtige omgeving waar in je jezelf in begeeft. In je vakantie kun je dingen van thuis lekker los laten. Je dag hoeft in principe alleen maar te bestaan uit zand en zee. En heel misschien een cocktailtje of twintig in het vooruitzicht. Toch blijkt dat een groot deel van de millennials op vakantie nog erg veel bezig is met thuis. Vooral social media blijkt een factor te zijn waar we ons enorm druk over maken op vakantie, en dan met name het beeld dat onze trouwe volgers krijgen van onze vakantiekiekjes.
Social media op vakantie
Allianz Globel Assistence deed onderzoek naar vakantiefoto’s. Hieruit is gebleken dat meer dan één derde van de millennials (in de leeftijd 18 tot 34 jaar) expres vertekende beelden van hun vakantie deelt. Ze zijn druk bezig met het maken van de perfecte vakantiekiekjes, om hun geweldige vakantie te delen met hun volgers. De bedoeling is dat hierin hun krakkemikkige driesterrenhotelletje lijkt op een waar all-inclusive vijfsterrenpaleis. Want wat blijkt? De waarheid wordt in een groot deel van de vakantiefoto’s foto’s nét iets mooier gemaakt dan hij is.
Niet alleen millennials lijken hun vakantiefoto’s te forceren. De Vacation Confidence Index ondervond ook dat 15 procent van de Generatie X (leeftijd 35 tot 54) en 5 procent van de Babyboomers (55+ers) zich hier wel eens schuldig aan maakt. Zij geven toe ook wel eens foto’s te posten die hun vakantie nét iets gaver doen lijken dan hij is.
De reden achter dit ‘bedrog’? Er lijkt een soort van ondergrondse wedstrijd gaande te zijn in onze vakantiefoto’s op social media! Het onderzoek wijst uit dat er twee hoofdoorzaken zijn voor dit vreemde fenomeen. De eerste is dat social media gebruikers hun volgers jaloers willen maken (65 procent). Ze willen aanzien creëren door hun geweldige vakantie op zoveel mogelijk platforms te showen. De tweede reden is de competitie met anderen die hetzelfde doen. (51 procent). Het zal jullie dan ook niet verbazen dat, zoals in de meeste competities, de mannen het voortouw nemen. Uit het onderzoek is namelijk gebleken dat mannen eerder vakantiefoto’s voor deze redenen plaatsen dan vrouwen.
Social media staat vol met vertekende beelden. Dit is oud nieuws. Iedereen deelt het liefst zijn beste foto’s. Toch blijkt uit hetzelfde onderzoek dat ons vertrouwen in social media niet is afgenomen. Zelfs na de vele onderzoeken die geweest zijn over social media, geloven wij toch allemaal in de beelden die we voorgeschoteld krijgen. Als brave schaapjes scrollen we verwonderd door onze tijdlijn, jaloers op de geweldige luxe backpackvakantie die een van je oude klasgenoten aan het maken is. Maar bedenk je dus wel dat de foto die Richard post van die aap op zijn schouder in Thailand waarschijnlijk niet is wat hij lijkt. Grote kans dat hij gewoon op de dierentuin in Zeeland staat met een knuffelbeest op zijn rug!
