Ontspannen rijden in de Nieuwe Mazda 6

Je zou het misschien niet zeggen maar met een geregistreerde groeistijging van 27%, is Mazda het snelst groeiende automerk van dit moment. Vanzelfsprekend heeft het ‘Kodo’-design hier mee te maken. Met de laatste Mazda modellen onderscheidt Mazda zich met een strak design dat uitstekend aanslaat in de westerse markt. Maar niet alleen het design maakt het merk populair. Een auto is natuurlijk meer dan uiterlijk en vermogen. Het draait om de algehele performance. We vlogen naar Barcelona om deze auto te testen.

De Stresstest

In gesprek met mental sport coach (van onder andere F1, en WRC coureurs) Christopher Treier, wordt met een aantal simpele testen duidelijk hoeveel invloed stress heeft op je performance.

Vraag iemand zijn arm horizontaal, naast zijn lichaam te strekken en zijn spieren aan te spannen. Probeer zijn of haar arm naar beneden te drukken. Vervolgens laat je de proefpersoon schrikken door bijvoorbeeld vlak langs zijn oren in je handen te klappen. Nu doe je exact hetzelfde en je zult verbaasd staan hoeveel minder moeite het je kost om de arm naar beneden te drukken. Door een hele kleine verandering of een kleine schrikreactie kan je stresslevel omhoog schieten. Je prestaties gaan direct naar beneden. Zo is het ook met autorijden. 

Mazda6: een mensgerichte machine

Om terug te komen bij de nieuwe Mazda6: hoe zorg je ervoor dat een auto je stresslevel gelijk houdt? Ergonomie en een ontspannen houding is belangrijk. Maar zoals we in de test zagen, zijn onverwachte invloeden bepalend voor je prestatie. De Mazda6 heeft verschillende nieuwe technieken om jouw rijprestaties en dus rijplezier te verhogen.

G-Vectoring Control (GVC)

Een hele mond vol. Maar wat doet het precies? Zonder teveel op de techniek in te gaan, komt het er op neer dat GVC ervoor zorgt dat je soepeler door de bochten gaat. Als je een bocht insnijdt, gaat je lichaam in de tegengestelde richting hangen. Door GVC wordt de bocht subtieler ingesneden, waardoor dit hangen enorm verminderd wordt. Merk ik het direct? Nee. De auto rijdt soepel, maar ik kan niet zeggen dat ik direct iets voel. Dat is overigens ook de bedoeling, volgens Mazda. Als je er écht op gaat letten, merk je dat de auto als het ware iets langzamer instuurt. Op de snelweg merk ik het wel. Je bent écht minder aan het corrigeren met het stuur. Dikke plus!

HUD

Op het moment dat je je kunt focussen op de weg, gebeuren er minder onverwachte dingen. Daarom heeft de nieuwe Mazda6 een Head-Up Display. Je ziet je snelheid, toegestane snelheid en je navigatie direct voor je geprojecteerd, zonder dat je naar beneden hoeft te kijken en je ogen van de weg af te halen.

Mazda 6-1

Mazda6 Review

Oké, maar hoe rijdt ‘ie nou? Ik heb zowel de benzine als diesel gereden en geef duidelijk de voorkeur aan de diesels. Het twee keer zo grote koppel is een genot. De hele auto nodigt uit om rustig te rijden. De houding, het bochtenwerk en de motoren geven een rustig en degelijk gevoel. Snel? Nee, dat niet. Je mist toch een turbo. Comfortabel? Jazeker! De Mazda6 is een auto waar je makkelijk flinke afstanden mee kunt rijden. En dan hebben we het nog niet eens over de looks gehad. In deze prijscategorie wat mij betreft een van de betere!



ESSENTIALS