Jetskien | Manify Interests #47

Manify Interests is voor de mannen die iets anders willen doen dan elke doordeweekse avond Netflixen of scrollen door social media. We lichten elke week een hobby uit die gewoonweg tof is om uit te voeren en waar je als man écht iets aan hebt. Deze keer in Manify Interests: Jetskiën.

Vorige keer: Contemporary Art

JetskiËn

Als je van snelle boten en watersporten in het algemeen houdt, kan het haast niet anders dat je jezelf in gedachten al eens op een jetski hebt zien zitten. Met volle gas van golf naar golf springen en dames die naar je fluiten. Toch wordt de jetski nog vaak verward met de waterscooter, maar zijn wel degelijk verschillend.

De waterscooter lijkt veel op een jetski, alleen kunnen er op een waterscooter meerdere personen (1 tot 3). In tegenstelling tot de jetski heeft een waterscooter zitplaatsen, terwijl je op een jetski meestal staat en er dus ook geen zitplaats is.

Een jetski is ook een stuk wendbaarder, lichter en geschikt om hoog mee te springen of juist te duiken. Mocht je die skillset beheersen.

De geschiedenis van jetskiën

De eerste jetski’s werden halverwege de jaren ’50 geïntroduceerd door motorfabrikanten die hun markten wilden uitbreiden.

In deze beginfase van de moderne jetski’s werden buitenboordmotoren en propellers gebuikt in plaats van de waterjet motor waarmee we tegenwoordig over het water razen. In 1960 werden er pas veranderingen in het ontwerp gemaakt. Het keerpunt kwam toen Clayton Jacobsen II een versie ontwierp, waarbij de bestuurder rechtop kon staan en toch bij de handvaten kon om ‘gas’ te geven. Daarnaast verving hij als eerste de propeller met een nieuw pompjet systeem.

Het eerste prototype van Jacobsen II werd in 1965 voltooid en was volledig van aluminium gemaakt. In 1966 werd zijn tweede model gemaakt van glasvezel en verkocht hij zijn idee aan het sneeuwscooterfabrikant Bombardier. Zij konden geen succes van zijn idee maken, maar Jacobsen II was vastberaden dat hij goud in handen had en bracht zijn ontwerpen naar de Japanse motorfabrikant Kawasaki.

In 1973 legde zij de naam ‘Jet Ski’ vast en gingen zij tot over tot massaproductie. Met een knap staaltje marketing en een reeds bestaand publiek ging de Jet Ski sky high.

Benodigdheden

In een land waar héél veel water is wordt er vanzelfsprekend veel gebruik gemaakt van de jetski. Meren, diepe plassen en zelfs de zee zijn geschikt om op te jetskiën, maar wat heb je er precies voor nodig in Nederland?

Klein vaarbewijs

De jetski valt voor de wet onder de noemer ‘waterscooter’ en dat betekent dat je daar het klein vaarbewijs voor nodig hebt. Deze kun je vanaf je 18de halen. In het buitenland zijn ze vaak minder streng en mag je zonder vaarbewijs vaak wel gebruik maken van een jetski of waterscooter, maar moet je wel nog steeds minimaal 18 zijn. Verzekeringsdingetjes en aansprakelijkheid enzo.

De juiste outfit

Het is verstandig om naast zwemkleding ook een wetsuit te dragen, omdat diepere wateren in de zomer ook gewoon je zaakje doen krimpen. Daarnaast is het verplicht om een zwemvest te dragen. Bedenk dat jetski’s 80 km/u kunnen halen en als je met zo’n snelheid van het voertuig op het water valt kun je makkelijk buiten bewust zijn raken. Dan zink je in ieder geval niet als een baksteen naar de bodem.

jetskiën, Jetskien | Manify Interests #47

Een jetski besturen

Het varen op een jetski kan best wel intimiderend zijn, je gaat immers met een rotvaart over een laag vloeistof. Toch is het besturen van een jetski redelijk makkelijk te leren, helemaal als je deze stappen volgt.

Voorbereiding

Voordat je ook maar op de jetski gaat staan moet je ervoor zorgen dat je een zwemvest aanhebt, de juiste papieren en genoeg brandstof.

Ken je jetski

Er bestaan veel verschillende jetski’s en dus ook verschillende bedieningselementen. Weet waar het gas zit en waar de noodrem zit. Ook moet je ervoor zorgen dat de dodemansknop juist is bevestigd, mocht je van de jetski vallen. Kortom: maak jezelf met de jetski die je op dat moment gaat berijden.

Varen

Ga in een comfortabele positie staan en plaats beide handen op het stuur. Nadat je de jetski hebt gestart geef je langzaam gas en vaar je met 10 km/u weg van de kant. Test voorzichtig de gevoeligheid van de gashendel zodat je niet voor verassingen komt te staan.

Draaien en bochten

Zodra er genoeg afstand tussen jou en de waterkant zit, kun je het tempo wat opvoeren. Zorg dat je qua snelheid altijd in je comfortzone blijft en begin met bochtjes op lage snelheid. Om een bocht te maken leun je naar de kant die je op wilt en door klein beetje gas te geven versterk je die beweging.

Golven pakken

Wanneer al het bovenstaande comfortabel voelt, ben je klaar om wat golven te bespringen. Misschien wel het leukste van allemaal. Het belangrijkste om te onthouden is ook hier: take it slow. Als je te snel gaat ‘snij’ je met de jetski door de golf heen en je wilt juist springen. Dit vergt natuurlijk wat oefening, maar is op zich makkelijk te leren.

jetskiën
Credits: Robert Baker

Safety First

Over het water schieten met een jetski is leuk, maar een snel vaartuig vraagt ook om verantwoord gebruik. Net als op de weg gelden er op het water ook vaarregels waar je jezelf aan dient te houden.

Vaarregels

De belangrijkste vaarregel bij jetskiën is dat, als je snel vaart, voorrang dient te verlenen aan alle andere vaart, zolang deze niet ook snel vaart. Dit geldt ook voor grote snelvarende schepen t.o.v. kleine vaart. Je kunt als langzaam varend schip immers nooit snel genoeg uitwijken voor een snelvaarder.

Daarnaast zijn er nog andere bepalingen die we hier op een rijtje zetten:

Sneller varen dan 20 kilometer per uur is nooit toegestaan:

  • binnen een afstand van 20 meter uit de oever;
  • binnen 50 meter van een zwem- of aanlegrichting;
  • nabij wedstrijden, waterfeesten, demonstraties of soortgelijke gebeurtenissen;
  • bij een zicht van minder dan 500 meter;
  • in een haven;
  • in de tijd tussen zonsondergang en zonsopgang.

Snelvaargebieden

Snelvaren is enkel toegestaan op wateren die daartoe zijn aangewezen, de zogenoemde snelvaargebieden. Zoek goed van te voren uit waar je wilt gaan snelvaren en of dat daar mag.

Er zijn nog enkele belangrijke vaarregels omschreven in het BPR die algemeen gelden, dus ook voor snelvarende schepen:

  • Goed zeemanschap.
  • Gedragingen op het water die in strijd zijn met goed zeemanschap, kunnen ook beboet worden. Goed zeemanschap betekent dat je er alles aan moet doen om een aanvaring te voorkomen. Dus met een snelvarend schip rakelings langs een ander vaartuig varen, of heel laat pas uitwijken is verboden.
  • Jetski’s vinden het vaak leuk om op de golf van een groot schip te varen of af te surfen. Begrijpelijk, maar doe dit zeker niet bij de boeg (golf) van een groot schip. Blijf ook ver van de achterkant van zo’n groot schip. Er is daar veel zuiging en wervelend schroefwater.
  • Vaar alcoholvrij. De wettelijke grens op het water ligt op 0,5 promille. Er wordt gecontroleerd en deze boetes zijn niet misselijk.
jetskiën, Jetskien | Manify Interests #47
Credits: Quino Al
LEES OOK
Fotoserie: BMW R 18 The Crown
Custom motoren. Wiens hart gaat er niet sneller van kloppen? Maar na het zien van dit kroonjuweel, genaamd The Crown, is het kloppen voorbij, en gaat het…
De ‘Socktails’ van Burlington en Lavish
Het afgelopen jaar hebben we heel wat eigenaardige samenwerkingen voorbij zien komen. Maar een sokkenmerk als Burlington dat samenwerkt met een pre-mix cocktailmerk als Lavish? Ja, wij…
Hoe de surfcultuur een modegolf werd
Surfcultuur is een van de enige culturen die tegenwoordig wordt uitgekotst door de eigen doelgroep, terwijl hij door alle anderen juist omarmd wordt. De evolutie van surfcultuur…