Harley gooit het om: hier is de ‘goedkope’ LiveWire S2 Del Mar

CREDITS: Harley-Davidson / LiveWire

Knetterhard gaan op knetterende Harley’s. We doen het al sinds 1903. Velen zijn zó fan geworden, dat er heuse mannengroepen zijn ontstaan met getatoeëerde bovenarmen. Deze mannen kregen – en groupe – een hartverzakking toen de eerste stap werd gezet naar elektrisch rijden. Of ze de groepskwaal hebben overleefd weten we niet, maar Harley is er wel gewoon lekker mee doorgegaan. Gelukkig, want daardoor maken we nu kennis met de LiveWire S2 Del Mar.

Meet the LiveWire S2 Del Mar

Geavanceerd. Technisch. Innovatief. Vanwege dit soort woorden heeft Harley-Davidson de merknaam LiveWire in het leven geroepen. Woorden die je hersenen willen horen als LiveWire met een nieuw model op de proppen komt. De S2 Del Mar wordt wat lichter (lees: toegankelijker) dan de LiveWire One. Lichter in gewicht, maar ook lichter in prijs. De eerste batch (100 stuks) gaat, genaamd Launch Edition, gaat voor $17.699 over de toonbank. Daarna komende basismodelversies voor $15.000 schoon aan de haak.

Valt dat even mee voor een Harley… Goed, dan is het wel handig om de specs erbij te pakken. Krijg je waar voor je geld?

Foto: Harley-Davidson / LiveWire

Specs

In de LiveWire is 80 pk (59,6 kW) gemikt. Wat de verwachte tijd van 0 tot 60 mph van 3,5 seconden of minder oplevert. In iets minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/h, dus. Daar is grotendeels de goede gewichtverdeling én het totale gewicht verantwoordelijk voor: de motor met stekkerdoos weegt 199 kilogram in totaal. Lekker gewerkt daar.

Dat gewicht wordt gedragen door twee 19-inch Dunlop DT1-banden, waarmee je ook offroad kan crossen. Tel daar een stuur in ‘tracker-stijl’ bij op en je hebt een sporty tweewieler onder je bips. Een tweewieler waarmee je – volgens het persbericht – 100 mijl aan stadsritten mee kan vertoeven. Omgerekend zo’n 160 kilometer, natuurlijk.

Foto: Harley-Davidson / LiveWire

Arrow-platform

De LiveWire S2 Del Mar wordt gebouwd op het toonaangevende Arrow-platform. Daardoor  krijg je alles in één: batterij, elektronica en motor. Dit is dan weer handig voor later. Hier kan namelijk in de toekomst ook een lichtgewicht S3 of een zware S4 op worden ontwikkeld.

En daar wil CEO Jochen Zeitz even iets over kwijt: “Het S2 Del Mar-model vertegenwoordigt de volgende stap in de evolutie van het merk LiveWire. De ARROW-architectuur die ten grondslag ligt aan de Del Mar, intern ontwikkeld bij LiveWire Labs, toont onze ambitie om toonaangevend te zijn in de EV-ruimte en om LiveWire te vestigen als het meest gewilde merk voor elektrische motorfietsen ter wereld.”

De levering staat gepland voor Spring 2023. We noemen het even ‘Spring’, want het is nog niet bekend of-ie naar Nederland komt. Als dat niet zo is, dan zou dat een doorn in het oog zijn. Dus come on Harley en knappe koppen van LiveWire: geef ons binnenkort goed nieuws.

Foto’s: Harley-Davidson / LiveWire

Menu
Total
1
Share