8 lessen voor ondernemers uit Shark Tank

CREDITS: Screenshot Shark Tank | Sony Pictures Television

You’re not an entrepreneur; you’re a want-repreneur.”

Shark Tank. You either love it or you hate it. Het Amerikaanse programma waar sommigen als ware Einsteins een fenominaal idee weten te verkopen, en anderen keihard afgaan op wereldwijde televisie. Uiteraard is ook dit TV-programma gemaakt voor het kijkplezier van de kijkers, maar Shark Tank geeft ook zeker handig real-world business advise voor de (toekomstige) ondernemer.

Lessen die je van Shark Tank kunt leren

Shark Tank: het programma

Mocht je Shark Tank niet kennen: ambitieuze ondernemers krijgen tijdens de show de once-in-a-lifetime kans om hun ondermening aan een panel van “sharks” te pitchen. Deze “sharks” zijn self-made miljonairs en miljardairs zoals Mark Cuban of Daymond John. Wanneer zij het idee goed vinden kunnen zij de ondernemer financiële steun bieden om de onderneming op te zetten of uit te breiden, in ruil voor een aandeel in het bedrijf. Dit is weer wat anders dan zakelijk krediet.

Alles komt in dit programma neer op hét stressvolle make-or-break moment in het kapitalisme: de business pitch. Iets waar we wellicht nog wel wat van kunnen leren dus.

shark tank
Foto: Bigstock

1. Dé Shark Tank pitch

We beginnen met de meest voor de hand liggende, want als je iets uit Shark Tank wil halen, laat dat dan alsjeblieft dit zijn: beheers de kunst van het pitchen. Echt. Zelfs als je denkt dat je nooit in je leven voor een groep miljardairs zult staan, is het voor iedere ondernemer belangrijk om je idee goed en inspirerend te kunnen verkopen aan potentiële partners, klanten of collega’s. Je idee kan nog zo goed zijn, maar als de presentatie slecht is, gaat het je weinig opleveren. Maak daarom niet dezelfde fout als sommige kandidaten in Shark Tank en leer de schone kunst van het pitchen.

Hoe zie die goede pitch eruit? Zorg er sowieso voor dat je pitch bij mensen blijft hangen en ken je ondernemening en de industrie van binnen en buiten. Hierdoor kun je alle vragen beantwoorden die op je afgevuurd worden. Daarnaast speel je in op het eigenbelang van de potentiële inversteerder: show them the money.

ondernemer lessen
Foto: Austin Distel

2. Hard werken is geen garantie voor succes

“The world belongs to those who hustle”. Klopt inderdaad, maar in het echte bedrijfsleven is hard werken een gegeven. Je zult je schouders eronder moeten zetten om succes te hebben, maar dit is geen garantie dat je bedrijf ook succesvol zal zijn. Als het idee van je bedrijf waardeloos is of je product is twijfelachtig, maakt het niet uit hoe hard je werkt. Grote kans dat je het daardoor dus niet ver schopt. Daarom leren wij van Shark Tank: werk hard, maar wel in de juiste richting.

3. Geblindeerd door passie

Deze kandidaten heb je er tijdens de show ook bij, degenen die geblindeerd zijn door hun eigen passie. Ze geloven dat het product waar ze hun hart en ziel in gestopt hebben the next big thing zal worden. Buitenstaanders zien alleen van mijlenver al dat het gedoemd is te mislukken.

Helaas ga je met alleen passie je twijfelachtige business idee niet tot een succesbedrijf leiden. Sterker nog, deze passie kan je verblinden waardoor je de signalen van een zinkend ship niet herkent. Voordat je het weet heb je jaren aan tijd en duizenden euro’s aan een mislukkend bedrijf besteed. Zonde.

4. Je idee testen bij een onafhankelijk publiek

Voordat je het grote geld gaat investeren in je idee, is het slim om dit even bij een onafhankelijk publiek te testen. Wat vinden zij ervan en wat zou nog anders kunnen? Dit betekent trouwens dat je het dus niet(!!) aan je familie en vrienden vraagt. Dat zij jou idee (of het feit dat je met een eigen idee komt) leuk vinden, betekent niet meteen dat dit ook echt zo is. Zij zullen je supporten no matter what. Altijd even anderen vragen voor waardevollere feedback dus.

shark tank
Foto: Ian Schneider

5. Ken je bedrijf

Zoals als eerder genoemd is, moet je te allen tijden alle vragen over je bedrijf kunnen beantwoorden. Wat houdt dit in? Ken je sales, schuld, marges, etc. Wanneer je zelfs de gegevens van je eigen bedrijf niet goed weet, hoe kan een ander dan enthousiast worden om erin te investeren?

Maar, het gaat nog verder. Het is ook belangrijk om alle ins en outs te kennen van de industrie waarin je opereert. Het zou lullig zijn als achteraf namelijk blijkt dat jouw idee of iets soortgelijks al bestaat. Om jezelf die ongemakkelijke verrassing te besparen: do your reasearch.

6. De beste bedrijven lossen écht iets op

Meestal hebben de ondernemers die een deal krijgen in Shark Tank een belangrijk ding gemeen: hun bedrijf lost een echt probleem op. Vaak is dit probleem iets waar de ondernemer ook ervaring mee heeft (gehad).

De bedrijven die het niet ver schoppen lossen vaak geen echt probleem op. Het probleem waar over gepraat wordt in de pitch bestaat eigenlijk niet of is niet écht relevant. Lesson learned: je idee moet bijdragen aan het oplossen van een probleem, anders wordt het zo’n gevalletje op dinsdagmiddag om half 2 te zien bij Tel Sell.

ondernemer lessen
Foto: Carlos Muza

7. Je ‘bedrijf’ is je hobby

Kevin O’Leary zei ooit “any business that after three years isn’t profitable isn’t a business, it’s a hobby”. Hier is overigens niks mis mee. Maar houd jezelf niet voor de gek dat je een big business in the making hebt wanneer je net acht zelfgemaakte baardzeepjes op Marktplaats hebt verkocht. Uiteraard moet je ergens beginnen en kan het niet vanaf moment één al meteen booming business zijn. Het wordt alleen vervelend wanneer je veel geld in een project investeert en hier op de lange termijn weinig voor terug krijgt. Omarm het dan gewoon voor wat het is: een leuk tijdverdrijf, a.k.a. een hobby.

8. Niet ieder bedrijf heeft investeerders nodig

In de wereld van tegenwoordig lijkt dat in ieder groot bedrijf kapitalen geïnvesteerd moeten worden. Veel toekomstige ondernemers hebben daardoor de verkeerde gedachte. Zij denken dat om ervoor te zorgen dat een bedrijf succesvol wordt, het bedrijf ook investeerders moet hebben.

Hier kunnen we kort en krachtig over zijn. Dit klopt namelijk niet. Er zijn namelijk ook veel bedrijven die zonder de hulp van investeerders, maar met hard werken en goed geld en resource management ook aan de top komen. Bij dit soort bedrijven is een investeerder dus helemaal niet nodig. Sterker nog het zorgt er juist alleen maar voor dat er een extra kok in de keuken staat. Iemand die dus onderdeel is van jou bedrijf.

shark tank
Foto: Joshua Earle