Dit kost het dus écht om een superjacht te bezitten

Met een superjacht wil je natuurlijk maar één ding: pronken. Pronken met een sigaar in je linkerhand en een glas whiskey in de rechter. Je hoeft maar met je net gemasseerde voeten in je pantoffeltjes te schuiven, en er komt al een bediende aan om te vragen of ze iets voor u kan doen. Heerlijk. Een onbezorgd leventje, waar iedereen alles voor jou en je gasten doet.

Toch is het bezitten van een flinke jacht minder aangenaam als hoe het eruit ziet als je in de haven van Monaco of Ibiza loopt. Eigenlijk zijn jachten alleen maar drijvend geld. Het kost echt knetter veel geld. Het blijft niet alleen bij de €1.000.000 die je per meter mag neerleggen voor het superjacht. Nee, wat dacht je van het personeel, dokwerk, brandstof en onderhoud? Lees even mee.

Wat kost het écht om een superjacht te bezitten?

Het bezitten van een jacht kost uiteindelijk veel meer dan de aanschafprijs. Er zijn talloze extra kosten waar snel niet aan gedacht wordt. Wat dacht je van het betalen van de kok, kamermeisjes, kapper, masseur, hostess, nanny’s, duikinstructeurs et cetera, enzovoorts, ga zo maar door. Dan komt het brandstof, onderhoud en aanmeren in de meest fancy havens daar ook nog bij. Maar goed, het juweeltje moet natuurlijk flaneren!

Over het algemeen wordt een superjacht gedefinieerd als een boot van minstens 25 meter, maar de formaten kunnen al snel oplopen naar boven de 80-100 meter. Reken maar uit wat je daar voor neer moet leggen!

Als eigenaar van een superjacht mag je verwachten jaarlijks ongeveer 10% van de aanschafprijs uit te geven aan het exploiteren en onderhouden van een jacht. Voor een jacht van €45 miljoen is dat dus ongeveer €4.500.000 per jaar (!).

Het personeel

Vrij logisch, maar hoe groter de boot, hoe meer bemanning en dus meer kosten. De deckhands verdienen gemiddeld tussen €2.700 per maand, beetje afhankelijk van de grootte van de boot. Kapiteins krijgen meer betaald, gemiddeld tussen de €6.500 en €17.000 per maand. Dan moeten ook de nanny’s, koks, schoonmaaksters, technische staf, freelancers en de rest van het lijstje betaald worden.

Engelse verzekeringsmaatschappij Towergate heeft deze kosten voor het personeel even op een rijtje gezet. En gemiddeld zijn jachteigenaren bijna €2 miljoen per jaar (!) aan salarissen kwijt.

Brandstof

Superjachten slurpen met gemak voor zo’n €500.000 aan brandstof per jaar op. Zit dan ook een beetje brandstof voor de jetski’s en de kleinere bootjes bij, om het iets minder heftig te laten klinken.

Onderhoud

Dan komt er nóg een kostenpost even om de hoek kijken: het onderhoud. Om een beetje goed te kunnen pronken, kan het niet zo zijn dat het jacht er maar slordig bij ligt. Het liefst krijgen de jachten één keer per vijf jaar een volledige refit. De boot wordt dan opnieuw geverfd. Daarnaast moet de motor van het schip goed onderhouden worden en heeft deze zo nu en dan een reparatie nodig. Het houtwerk kent ook een speciale verzorging, en het schip zelf moet ieder jaar langs de werf voor een controle.

Routineonderhoud kost ongeveer 2% van de waarde van de boot na het eerst jaar. Wanneer deze tien jaar oud is, zullen de onderhoudskosten ongeveer 7,5% van de waarde van de boot zijn.

Foto: Ricardo Gomez Angel

Ook als het bootje even stil ligt

Ja, ook wanneer het schip niet vaart kost het nog een vermogen. Zo moet het jacht in een haven liggen en die kosten kunnen oplopen tot wel €3.000 per nacht. Dan lig je wel in één van de duurste jachthavens van Europa, ik noem Ibiza of Capri. Naast de havenkosten moet de boel ook verzekerd worden voor onder andere brand, schade en diefstal.

Natuurlijk is de man met de sigaar, whiskey en bootschoentjes ook lid van een jachtclub. Om aan een poepie chique Captains diner aan te schuiven kost een lidmaatschap bijvoorbeeld in Monaco minstens €30.000 per jaar.

Toch maar bij een sloepje houden? 



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS