De KIA EV6 GT spot met elektrische supercars

Rides

Holy shit. Dat was onze gedachte toen Kia ons een powerpointslide voorschotelde met een vergelijkingslijstje. De Kia EV6 GT staat namelijk tussen namen als de Audi RS e-tron GT en de Porsche Taycan Turbo.

En allesbehalve onverdienstelijk. Als je dat ons – pakweg – twaalf jaar geleden had verteld, hadden we je vierkant uitgelachen. Maar nu staat Kia er goed op, óók tussen deze merken.

Kia EV6 GT: ongekende cijfers maken ‘m supercarwaardig

We kregen de powerpointslide te zien tijdens onze rijtest in Stockholm. Op een training court namen we de EV6 GT mee om te driften (jup, drift mode heb je) en om even te testen hoe snel-ie écht is tijdens een drag race.

Kia EV6 GT
Foto: Kia

Hoge ogen gooien

Expressief qua design, gecontroleerd impulsief op de eerste meters: het halomodel van Kia gooit héle hoge ogen als je het persbericht voor je neus krijgt. Het is dan ook de krachtigste Kia die ooit van de band is gerold. Als oppermodel van de EV6-lijn heeft-ie maar liefst 63% meer vermogen dan de standaard AWD-versie. Dat komt neer op 585 pk en 740 Nm koppel, en dat terwijl je er ook nog 424 kilometer mee kan rijden. Als je een beetje normaal doet…

Dit vermogen vertaalt zich in duizelingwekkende cijfers die je ervaart op de weg. De EV6 GT sprint namelijk in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/h en behaalt een topsnelheid van 260 km/h. Boem, dáárom hebben we voor deze titel gekozen. Hij doet namelijk niet veel onder voor concurrenten als de Tesla Model Y Performance, Audi RS e-tron GT en Porsche Taycan Turbo. We zetten zie hieronder voor je op rij en let op: check ook vooral de prijzen en de laadtijd.

KIA EV6 GT

  • 0 naar 100 km/h: 3,5 seconden
  • Topsnelheid: 260 km/h
  • Gewicht:2185 kg
  • Laadtijd (0 naar 80%): 18 minuten
  • Vanafprijs: €68.495

Tesla Model Y Performance

  • 0 naar 100 km/h: 3,7 seconden
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Gewicht: 2062 kg
  • Laadtijd (0 naar 80%): 32 minuten
  • Vanafprijs: €70.000

Audi RS e-tron GT

  • 0 naar 100 km/h: 3,3 seconden
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Gewicht: 2420 kg
  • Laadtijd (0 naar 80%): 19 minuten
  • Vanafprijs: €152.946

Porsche Taycan Turbo

  • 0 naar 100 km/h: 3,2 seconden
  • Topsnelheid: 260 km/h
  • Gewicht: 2380 kg
  • Laadtijd (0 naar 80%): 19 minuten
  • Vanafprijs: €162.400
Kia EV6 GT
Foto: Kia

Ook supercarwaardig door interieur en exterieur

Een Kia is dus te vergelijken met de elektrische supercars van vandaag de dag. Bizar. Tuurlijk, een Porsche blijft een Porsche en we duiken niet dieper in op de details die een Audi speciaal maakt, maar de cijfers spreken boekdelen.

De EV6 GT is sneller dan de Tesla Model Y Performance, heeft een hogere topsnelheid dan de Audi RS e-tron GT én hij laadt sneller op dan de Porsche Taycan Turbo. En dat voor een schim van de prijs van de laatstgenoemde modellen. Vooral in de GT-modus is de EV6 GT een beest. Of ja, misschien wel alleen in de GT-modus, want in standje Eco en Normal heb je gewoon een comfy crossover onder je bips.

Comfy is-ie ook grotendeels door het interieur. Bijvoorbeeld door de suède beklede kuipstoelen, dubbele gebogen 12,3-inch infotainment-displays en een ergonomische tweespaaks stuur. Op het stuur vind je ook een GT Drive Mode-selector in neongroen. En dat is tekenend, want in het hele interieur kom je sportieve accenten tegen die een high-tech-sfeer creëren.

Die sfeer wordt doorgetrokken naar buiten. Of andersom. Het is maar hoe je het bekijkt. Qua exterieur is de EV6 GT namelijk ook top-notch: vlijmscherpe karakterlijnen, de kenmerkende Digital Tiger Face aan de voorkant en een ‘snelle’ daklijn. De EV6 GT springt er qua beleving al uit als je ernaar kijkt. Dat wordt nog meer versterkt door 21-inch lichtmetalen velgen met remklauwen in neon, een aerodynamische spoiler en de opvallende lichtsignatuur die over de hele breedte van de achterzijde loopt.

Rijmodi

Oké, de EV6 GT is dus een knaller. En dat is dus voornamelijk in de GT Drive Mode. Deze modus zorgt ervoor dat alles in de meest dynamische instellingen schiet – van de remmen tot de stuurrespons – en je kunt zelfs ESC-systeem helemaal deactiveren, waardoor je een groter overstuurpotentieel krijgt. Nog een stapje verder gaan? Dan kun je de EV6 GT in Drift Mode zetten. Een groot deel van het vermogen – tot 100 % – gaat naar de achterwielen voor je actie, om na de bocht weer naar de voorwielen te gaan.

Al hoef je niet elke dag in deze modus te vertoeven. Ook in de rijmodi Eco, Normal en Sport beweegt de EV6 GT als een vis in het water. Het lage zwaartepunt maakt ‘m extreem comfortabel en ongewenste bewegingen worden (voor een EV) goed gecontroleerd. En het mooiste van alles? Met de My Drive-modus.kun je gewoon aandrijf- en ophangingssystemen aanpassen naar jouw voorkeuren.

Ongehoord laden

De ‘gewone’ EV6 staat al bekend om het snelle laden en als een GT ook over die kracht beschikt, heb je een knap staaltje werk afgeleverd. Het 77,4 kWh accupakket kan slechts in 18 minuten van 10 tot 80 % worden opgeladen. Als je ‘m volledig oplaadt kun je er (volgens het boekje) 424 kilometer mee vertoeven. Maar zoals gezegd bij de vergelijking: als je een beetje normaal doet. Wat is dus in de praktijk niet altijd zal gebeuren met de GT-knop op het stuur.

Met één onderdeel in de categorie ‘laden’ laat Kia zien dat ze meer zijn dan een snelle vierwieler: de Vehicle-to-Device (V2D)-functie. Hiermee kun je via de EV6 GT andere apparaten voorzien van 3,6 kW aan vermogen. Of wij dat getest hebben? Pfoe, je moest eens weten. We vroegen een Kia EV6 GT op en zetten ‘m neer tijdens MANIFY Friday Festival, afgelopen 31 mei. Niet om koffie te zetten voor de crew, maar om een stage (gedeeltelijk) van stroom te voorzien. Zo werd een ware EV6 Carbooth Karaoke  geboren. Hier lees je daar alles over.

De Kia EV6 GT op de kop tikken

Goed, tijd om de CTA toe te voegen. Je kunt de Kia EV6 GT vanaf nu bestellen, terwijl de productie wordt gestart in september. De eerste modellen kunnen we waarschijnlijk eind dit jaar in Europa op de weg zien. In totaal zijn er in Nederland al zo’n 200 besteld. Helaas moet je wel geduld hebben als je ‘m na het lezen van dit artikel op de kop wil tikken: dan is de kans groot dat je de Kia EV6 GT pas in 2024 berijdt.

Total
1
Share