Kia blaast leven in de toekomst met de EV6

Rides

Een koersverandering vraagt om een move waar je u tegen zegt. In de volksmond: een klapper van jewelste. En deze klapper heeft Kia gemaakt, dit keer in de vorm van hypermoderne vierwieler. Maak kennis met de nieuwe EV6: de elektrische high performance crossover die leven in de toekomst blaast.

Kia EV6: een nieuwe toekomstvisie op vier wielen

Kia kondigt de toekomst aan in de vorm van een welbekend marketingpraatje: De EV6, de revolutionaire nieuwe elektrische auto van Kia, markeert het begin van een nieuw tijdperk. Tof verwoord en ook zéker spot on. Maar goed, eerst zien (en voelen) dan geloven. Wij werden door Kia meegenomen naar Málaga en Marbella om de nieuwe toekomstvisie van het merk te berijden.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: we zijn onder de indruk van wat Kia heeft weggezet. De term ‘boegbeeld’ van de slogan ‘Movement that inspires’ is een understatement. De blend van sportief design, high performance, het grote bereik (tot 528 km), het ultrasnelle laden en het innovatie interieur maken van de EV6 the next big thing.

Spaanse zon = extra beleving

Misschien komt het door de Spaanse zon, maar een blik op de EV6 maakt veel los. Designtechnisch gezien poppen woorden als dynamisch, bruut en snel in je hoofd op. Het voelt anders als je ernaartoe loopt, maar deze keer ‘goed’ anders. Allereerst word je bij het zien van de EV6 getrakteerd op een flinke portie aerodynamica. Het eerste wat je pupillen inschiet is de lage daklijn met als een eindstation een dakspoiler met het profiel van een vliegtuigvleugel, waardoor het joie-de-vivre-gevoel heerst.

Daarna worden je ogen gezogen naar de lichtsignatuur die over de hele breedte van de achterzijde loopt. De heldere LED-verlichting geeft de hele achterkant flair, maar ook klasse, waardoor het high-class-gevoel heerst. Tel daar qua verlichting ook nog eens de Matrix LED-koplampen bij op, en je hebt het zonnetje in huis.

Je sluit het checken van het exterieur af in stijl. Net voordat je instapt krijg je namelijk de laatste beleving – die dus blijft hangen – voorgeschoteld: verzonken ‘flush’ handgrepen. Het ziet er niet alleen retestrak uit, handgrepen ín een auto, maar het verlaagt ook nog de luchtweerstand.

Performance met gevoel

Qua performance zit het met Kia wel goed. Daar komen we later nog bij je op terug. Eerst is het tijd om de exterieure beleving een vervolgstap te geven. De wegen van Málaga en Marbella verleenden zich perfect om dit beestje te testen. Alles gaat en staat bij het woord ‘strak’ als je in de EV6 rijdt. Het interieur en het exterieur, maar ook de wegligging.

Dit laatste heeft Kia voor elkaar gebokst met het lage zwaartepunt en de slimme plaatsing motoren. De gewichtsverdeling laat je vol vertrouwen de bochten van Spanje trotseren, waardoor je weet dat het Nederlandse wegennetwerk helemaal een eitje wordt. De strakke momenten op de weg worden afgewisseld met gevoelens van stabiliteit, waar de multi-link wielophanging voor verantwoordelijk is.

Dat vertrouwde gevoel op de weg is niet helemaal terug te vinden in het interieur. Maar hé, dat is positief. Het is juist van binnen nieuw, nieuwer, nieuwst. Het dubbele 12,3″ gebogen display laat je rijden als een koning. Een koning die bijna niet hoeft na te denken, want met Head-up Display met Augmented Reality navigeer je zo overal naartoe. Dit doe je vanuit stoelen die eigenlijk goed genoeg zijn voor een powernap in, zeker als je gaat voor de comfortabele relaxstoelen.

Het interieur wordt afgemaakt door een smart, zwevend middenconsole, “Ambient Lighting” sfeerverlichting en een strak afgewerkt stuur met alle bedieningsknoppen die je nodig hebt.

Je ligt dus strak op de weg, je zit strak in het interieur. Duidelijk. Tijd om de specs eens op een rijtje te zetten. Want draait het daar niet vooral om?

Performance

Er zijn vier modellen met ieder zo zijn eigen voordelen qua performance. De vier varianten van de EV6: Air, Plus, Plus Advanced en GT-line. 

We beginnen bij het begin. De Air rijdt op een accu van 58-kWh met een vermogen van 125 kW/168 pk. Daarmee tik je een topsnelheid van 185 km/h en kun je tot 394 km (WLTP) rijden. De grote vervolgstap die je kan zetten is naar deEV6 Plus of EV6 Plus Advanced met een 77.4-kWh accu. Je vermogen stijgt dan naar de 168 kW / 225 pk en de actieradius stijgt naar 528 km. Ook doe je in één klap 1,3 seconden minder lang over van 0 naar 100 km/h.

Binnen de segmenten Plus en Plus Advanced kun je nog het stapje maken naar AWD, waardoor je met 320 pk een stuk meer vermogen in de gelederen krijgt. Met als gevolg: een hogere topsnelheid (188 km/h) en van 0 naar 100 km/h in 5,2 seconden.

En dan de GT-Line. Gemaakt voor de scheurneuzen, waaghalzen, Road Runners en Verstappen-fans. Uit twee elektromotoren wordt 430 kW / 585 pk geperst. Je kent het fenomeen elektrisch rijden: in no time van 0 naar 100 km/h. De GT-line doet er 3,5 seconden over om precies te zijn. Dit, in combinatie met de topsnelheid van 260 km/h, maakt van de EV6 GT-line een ware performance-baas.

Dit gaat het je kosten

Air: vanaf €45.195
Plus: vanaf €49.195
Plus Advanced: vanaf €54.095
GT-line: vanaf €57.495

Check hier alle info en opties van de Kia EV6

Extra aandacht

Eén onderdeel van de EV6 verdient extra aandacht: het laden. De cijfers waar Kia mee pronkt zijn op zijn zachtst gezegd indrukwekkend te noemen. We pakken het lijstje er even bij:

  • 800V ultra-snelladen
  • van 10 naar 80 % in 18 minuten
  • in 4,5 minuten kun je weer 100 km verder rijden

Dit zijn de cijfers. Cool, en we waren dan ook onder druk. Maar er is nog iets coolers: de EV6 is ook een stroomvoorziening voor andere apparaten. Het E-GMP (Electric-Global Modular Platform) is gewoon een volwaardig stopcontact. Hiermee kun je bijvoorbeeld je e-bike opladen, maar je kan ook een dj-set aansluiten (joe, spontane party’s). En laat dit laatste nu net georganiseerd zijn door Kia tijdens onze trip. Vervelend…

Alleskunner

‘Alles’ bij elkaar genomen maakt van de EV6 een alleskunner. Sportief van buiten, lekker van binnen, strak op de weg, snel op de eerste meters, oplaad-spes waar je u tegen zegt en een kilometervreter. Nogmaals: misschien kwam het door de Spaanse zon, maar we zijn erg onder de indruk van het begin van een nieuw tijdperk voor Kia.

Total
875
Share