Back to the 70’s: hier is de Hyundai N Vision 74

CREDITS: Hyundai

Zeg je de jaren ’70, dan zeg je de disconummers van Earth, Wind & Fire en First Choice. Leuk aardig dat rolschaatsen op de dansvloer, maar de echte ‘rollers’ waren op de weg te vinden. Denk maar eens aan de legendarische Lamborghini Countach en de Dodge Challenger. Good times…. good times.

Hyundai N Vision 74

Alleen die good times hadden nóg mooier kunnen zijn. Er lag in 1974 namelijk een concept klaar voor Hyundai: de Pony Coupe. Dit moest het eerste sportmodel worden van de Zuid-Koreanen en was ontworpen door de befaamde car designer Giorgetto Giugiaro. Helaas mocht het niet zo zijn: de Pony Coupe haalde de lopende band niet. Maar daarna klom Giorgetto in de pen om de DeLorean DMC-12 te tekenen. Zie jij de overeenkomsten?

N Vision 74
Foto: Hyundai

Performance

Dat de lopende band nooit is bereikt kraakt nog steeds. Daarom brengt Hyundai het design weer tot leven: maak kennis met de N Vision 74. Een concept car dat álles heeft wat je hartje begeert, dus als dit de toekomst is: bring it on. 

Het iconische design uit de jaren ’70 wordt gecombineerd met toekomstklare materialen voor een ongekende performance. De N Vision 74 wordt aangedreven door waterstof én batterijen, met een bereik van 600 kilometer, 670 pk in de gelederen en een topsnelheid van 250 km/h.

N Vision 74, Back to the 70&#8217;s: hier is de <strong>Hyundai N Vision 74</strong>
Foto: Hyundai

Retro vibes

Eén van de elementen die je linea recta een retrogevoel geven, zijn de koplampen. De lampen hebben namelijk tientallen kleine pixels en dat kan bekend voorkomt, want de lampen zien we ook terug bij de Ioniq 5. Maar retro vibes krijg je overal van. De ‘vlakken’, zijn spitse neus, de scherpe hoeken en de remlichten zijn zó vintage, waardoor het lijkt alsof-ie getransporteerd uit de jaren ’70. Al doen de specs dus anders vermoeden.

Het old-meeting-new principe wordt doorgevoerd in het interieur. In de N Vision 74 vind je namelijk hoogstaande digitale trucjes, maar ook veel old school analoge knoppen. Al met al laat Hyundai dat rijden met een lage uitstoot écht niet saai hoeft te zijn.

Helaas, helaas, komt-ie niet écht op de weg. Het is meer om te laten zien wat Hyundai allemaal kan in de toekomst. Dat belooft dus veel goeds, want eerlijk: wie had ooit kunnen denken dat driften in een Hyundai een natte autodroom zou zijn?