The end is near: Land Rover komt met een hybride Defender

CREDITS: Land Rover

Een hybride Land Rover Defender. Het is een beetje zoals whisky zonder alcohol. Een barbecue op batterijen. Of iemand inhuren die je bier voor je opdrinkt. Tenminste dat waren de eerste gedachten bij ons op de redactie. Het nieuws sloeg namelijk in als een bom. Een Defender hoort toch juist benzine in en uit te ademen? We zijn open-minded, dus we hebben het persbericht een kans gegeven. En de specs zijn allesbehalve slecht…

Land Rover Defender P400e plug-in hybrid

Misschien toch té snel geoordeeld. Door de nieuwe P400e aandrijflijn voor de Defender 110 is het namelijk de krachtigste en efficiëntste versie tot op heden. De Defender met een stekker krijgt een 2,0-liter benzinemotor met 300 pk vermogen en een 105 kW (143 pk) sterke elektromotor. Door de aandrijflijn met een hoog koppel sprint de stille off-road bolide in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid blijft steken op 210 km/u.

Defender P400e
Foto: Land Rover

Een Defender voor het milieu

Kijk, we snappen dat Land Rover zich richt op de toekomst. Dus we kunnen leven met de stap naar een hybride model. Maar het voelde gewoon raar om de woorden hybride en Defender in één titel te lezen. Wat we dan wél willen zien zijn cijfers die goed zijn voor het milieu. Daar hoeven we ons gelukkig geen zorgen over te maken.

Het gemiddelde benzineverbruik is vastgesteld op slechts 3,3 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-emissie van 74 g/km. Dat is dus top. Daarnaast kan de Defender P440e een afstand van 43 kilometer volledig elektrisch overbruggen. Prima cijfers.

Defender P400e
Foto: Land Rover

Snel off-road vlammen

Het idee om een rondje off-road te gaan vlammen komt soms in een opwelling in je op. Daarom is het chill dat de Defender P400e geschikt is voor snelladen met een snelheid van 50 kW. De batterij laadt daardoor extra snel op: in slechts 30 minuten is de Land Rover voor 80% opgeladen.

De off-road-capaciteiten zijn er – thank god – niet minder op geworden. Door de brute koppelafgifte van de elektromotor en de soepele, krachtige benzinemotor is de Defender extreem flexibel. Zo ontvouwt de Defender zich tot meest robuuste en duurzaamste Land Rover.

Vanaf €82.016,- kan de hybride Defender P400e van jou zijn. Ga jij vloeken in de kerk?

Check ook: LEGO strikes again: bouw je eigen Land Rover Defender

Foto’s: Land Rover