Het ultieme business model van McDonald’s: zo veel meer dan fastfood

CREDITS: Tom Ritson

We kennen McDonald’s allemaal wel: dé plek waar kinderen van enthousiasme aan de beaming moeten. Een keten waarvan je als moderne man achteraf spijt krijgt als je er wegloopt. Én toch stap je er per ongeluk weer een keertje binnen. Met de wereldberoemde Big Mac, Quarter Pounder, McFlurry en Franse frietjes maakt McDonald’s al jaren furore in de fastfood business.

Ze hebben een ongekend goede marketing. Als je de grote gele letter ‘M’ in de verte ziet, dan weet je hoe laat het is. Het kind in je schreeuwt weer even. Je moet en zal even snel langswippen voor een snelle snack.

McDonald’s: het ultieme business model, meer dan fastfood

In eerste instantie ga je er natuurlijk vanuit dat McDonald’s gewoon een fastfoodketen is, maar bij nader inzien is het veel meer. Pluk een random persoon van straat en vraag: ‘Hoe verdient McDonald’s zijn geld?’ Gegarandeerd dat average Rob zegt: met het verkoop van hamburgers, frietjes en de McFlurry natuurlijk!

Toch is de realiteit nét even anders. Ze verdienen namelijk het meeste geld met vastgoed. Ja je leest het goed, met vastgoed! McDonald’s heeft het grootste deel van het vastgoed in eigen bezit. Zij verdienen dus niet alleen aan het verkoop van de burgers. Ze verhuren de vestigingen aan franchisers. Zo verdient McDonald’s maandelijks al aan de huur van alle vestigingen en dan komt daar de verkoop per vestiging ook nog eens bij.

Business model
Foto: Thabang Mokoena

Hoe het restaurant met de grote gele ‘M’ belangrijker werd dan kerst

In het jaar 1953 transformeerde McDonald’s van een kleine hotdog-stand tot een wereldberoemd restaurant. Alles moest sneller, want tijd is geld. Het lopende band-model werd klakkeloos overgenomen vanuit de fabrieken. Alles kon sneller en efficiënter. Zo had je in no time een diner om op te eten, terwijl het vroeger lang duurde voor je kon beginnen met smikkelen.

Taking over the world

Natuurlijk brengt het menu – dat standaard klaarligt voor klanten – veel geld in het laatje. Maar als je nagaat hoeveel McDonald’s filialen er wereldwijd zijn, 38000 filialen verspreidt over 120 landen, dan verschijnen de dollartekens in je ogen. Vooral als je dan ook nog eens bedenkt dat 85% van de filialen gerund worden door franchisers. Ka-ching!

Business model
Foto: Elijah Ekdahl

Hoe verdienen ze aan franchisers?

Het is dus heel simpel voor McDonald’s; ze zijn zo bekend dat mensen staan te poppelen om onder deze naam de hamburgers te verkopen. Er is namelijk bijna niemand die nog nooit heeft gehoord van McDonald’s. Het bedrijf verdient dus geld met het verlenen van de naam en de producten. Maar dat is niet het enige, want de franchisers betalen ook nog eens grof geld voor de huur.

Franchisers zijn er toch maar wat blij mee om zo’n hotspot te runnen. De kosten zijn namelijk niet eens zo heel veel als je ziet wat voor omzet er wordt gedraaid. Er worden namelijk 69 miljoen bestellingen per dag gedaan. Op die manier is het dus zelfs voor de franchisers enorm winstgevend. Maar ondertussen helpen ze mee met McDonald’s om zoveel mogelijk vastgoed te kopen.

Business model
Foto: Allef Vinicius

De voordelen van het ultieme business model

Het business model heeft meerdere voordelen en zijn ook handig om toe te passen voor beginnende ondernemers. Je hoeft namelijk nooit meer huur te betalen, althans aan een huisbaas. Als je het bedrijfspand koopt betaal je de hypotheek af en werkt het als een eigen investering. Blijf je het huren dan investeer je meer in je huisbaas dan in jezelf.

Ook is er een grote kans dat je het commercieel onroerend goed in de toekomst kan verkopen met winst. Commerciële gebouwen kunnen flink in waarden groeien als je het voor een langere tijd in bezit hebt. Het is net als met rode wijn: it gets better by age. Voor je het weet kan je lekker cashen en kan je jouw laatste dagen heerlijk rentenieren op het strand.

Verkoop je jouw bedrijf en blijf je eigenaar van het pand? Dan heb je zojuist de rollen omgedraaid, nu ben jij de verhuurder. Zo word je niet alleen betaald voor de waarde van je bedrijf, maar blijf je ook een passief inkomen genereren. Be smart and do it like them.

mcdonald's
Foto: Jatniel Tunon

Hoe kwam McDonald’s met die unieke business model?

Natuurlijk is de allerbelangrijkste vraag: hoe heeft dit zo kunnen groeien? Ray Kroc heeft van een hotdog-stand een wereldwijde franchise gemaakt. Ondertussen kocht hij ook a shit load of onroerend goed. Op 52-jarige leeftijd begon het leven van een ondernemer pas voor Ray Kroc. Wil je weten hoe hij McDonald’s heeft opgericht? Check dan ‘The Founder’ op Netflix, zeker het kijken waard!

LEES OOK
Het ijzersterke whiskyverhaal van Jura
Het ijzersterke whiskyverhaal van Jura
Het onbereikbare bereikbaar maken. Iets waar we vaak, in woord en geschrift, over vertellen. En precies dat doet Jura met zijn whisky’s al sinds 1810, vanaf het…
De UGG’s van Post Malone
De UGG’s van Post Malone
Al sinds de jaren ’70 heeft UGG zijn strepen verdiend in de footwearwereld, maar als Post Malone ze rockt, is er een nieuw era aangebroken. In een…
Supercar op de baan: padelrackets van Lambo
Supercar op de baan: padelrackets van Lambo
Padellen is een snelle sport. Qua het spelletje zelf, maar ook dagelijkse groei in aantal spelers. En wat voor merk springt dan op die hypetrein? Lamborghini. Volledig…