Hoe alcohol je slaapritme verpest en wat je er tegen kunt doen

Doordeweeks of in het weekend: het is ’s avonds altijd lekker om een glas bier of wijn bij het eten te drinken. Gewoon om de dag mee af te sluiten. Het wordt een ander verhaal als je laat op de avond nog gaat drinken. Uit ervaring weten we dat het laat drinken van alcohol het slaapritme ernstig kan verstoren. Maar hoe komt dit nou? En wat kun je er tegen doen? Let’s find out!

Diepste slaapfase

Mocht je snel in slaap willen vallen door voor het slapen gaan nog een neut voor in de avond te nuttigen, forget it. Alcohol verergert het slaapproces. Laat in de avond alcohol drinken komt de hoeveelheid slaaptijd niet ten goede, alsmede de kwaliteit van je slaap. En misschien nog wel erger; je hersenkracht voor de volgende dag. Uit onderzoek blijkt dat je minder tijd doorbrengt in de ‘diepere slaapfases’. Elke 90 minuten loopt je brein door verschillende slaapfases heen. En in de tweede helft van de nacht, als je brein in de diepste slaapfase wil komen, komt het effect van alcohol in het spel. Je brein brengt hier simpelweg minder tijd in door en wil dit op een later tijdstip inhalen, zodat je je overdag rustig kunt voelen. En dan zal je zien, gaat net de wekker…

Wereldwijd hebben meer dan 18 miljoen volwassenen hebben slaapapneu, een aandoening waarbij ademhaling tijdens de slaap wordt onderbroken. Alcohol resulteert in extra ademhalingsproblemen en kan symptomen als slaapwandelen en rusteloosheid versterken. Maar dat neemt niet weg dat af en toe een glas wijn en een biertje in de avond zeker moet kunnen. Hier een aantal tips:

1. Zorg voor genoeg tijd tussen het drinken en slapen gaan

Zorg er voor dat er minimaal drie uur zit tussen het drinken van je laatste glas alcohol en je in bed kruipt. Ofwel, ga je om 23:00 uur tukken probeer dan om 20:00 uur je laatste glas te nuttigen. Je lichaam doet er namelijk gemiddeld drie uur over om de alcohol te verwerken. Uiteraard hangt dat ook heel erg samen met welk type alcohol je nuttigt, de hoeveelheid, je gewicht en je geslacht. Maar neem het als een maatstaf.

2. De 2-voor-1 regel

Neem voor ieder glas alcohol wat je drinkt twee glazen water. Op deze manier gaat de alcohol die je inneemt sneller uit je lichaam, waardoor je automatisch ook beter zult slapen. Drink je in de avond een drankje die veel suikers bevat, zal deze truc je ook helpen.

Alcohol en slapen3

3. Drink geen bubbels in de avond

Cava, champagne of een cognac met ginger ale zijn natuurlijk heerlijk. Maar als je in de avond moeite hebt om in slaap te komen adviseren wij je om hier afstand van te nemen. Laat in de avond bubbels of andere koolzuurhoudende mengsels drinken, kan er voor zorgen dat je maag overstuur raakt als je gaat liggen.

4. Drink en eet tegelijkertijd

Tegelijkertijd eten en drinken is een goed idee. Door het eten kan je lichaam het opgenomen alcohol beter verwerken. Er is echter één maar: doordat je de alcohol daadwerkelijk ook minder snel zult voelen, zal je allicht nog meer alcohol tot je gaan nemen…

 5. Pas op met slaappillen

Mocht je slaappillen nemen, of andere medicijnen met een gele sticker op het doosje, wees dan extra voorzichtig in combinatie met alcohol. Lang verhaal kort: je ademhaling komt onder druk te staan wat sowieso niet ten goede komt aan je slaapvermogen. Alcohol versterkt sowieso de effecten van pillen en medicijnen, dus probeer deze combinatie niet te maken.

Alcohol en slapen4

Source :

Huffington Post



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS