Handleiding om te praten met moeilijke mensen

Of het nu op je werk is, in je appartement of op school. Je komt ze overal tegen en je hebt vast al heel wat pogingen gedaan om ermee te communiceren. Wij hebben het hier over de groep personen wie lastig zijn om mee te praten. Ook wel moeilijke mensen met een handleiding genoemd. Een deel luistert niet naar je als je praat en weer een ander deel is te eigenwijs om je ook maar één keer gelijk te geven. Die personen halen het bloed onder je nagels vandaan en je moet je sterk inhouden om niet de pan uit te schieten. Wij herkennen het. Daarom geven wij jou de handleiding om eindelijk eens te kunnen praten met moeilijke mensen.

Handleiding om te praten met moeilijke mensen

Geduld is een schone zaak

Grote kans dat je het vaker hebt gehoord, maar geduld is een van de elementen die nodig is om te kunnen praten met moeilijke mensen. Het is namelijk niet nodig om direct een antwoord terug te geven. Dit kan een grote uitdaging voor je zijn, maar het zal je uiteindelijk beter laten voelen. Wacht daarom eens 24 uur voordat je een e-mail beantwoord of maak een wandeling voordat je naar een lastig gesprek gaat. Neem de tijd om af te koelen en de spanning de baas te worden. Als je weet dat je een gesprek gaat hebben waar je geduld getest gaat worden is het goed om je voor te bereiden. Denk van te voren na hoe je van plan bent te reageren en wat je wilt dat de uitkomst van het gesprek is. Met die gedachtes in je achterhoofd en een portie geduld zal het gesprek rustiger verlopen.

Perspectief nemen

Het is niet de makkelijkste opgave als je gestrest bent of in gesprek bent met een moeilijk persoon. Toch is perspectief nemen erg belangrijk als je het gesprek wilt beëindigen zonder iets gezegd te hebben waar je later spijt van gaat krijgen. Een conflict wordt voornamelijk veroorzaakt door posities en belangen. Met de posities worden de mensen bedoeld die in conflict raken. Dit is vaak niet waar het conflict over gaat, maar de belangen van deze mensen veroorzaken het conflict. Dit houdt in wat mensen echt nodig hebben of willen uit een discussie.

Zo kan je vriendin zomaar eens haar frustraties uiten als je haar voorstel om naar een restaurant te gaan weigert. Jij gaat liever die avond met vrienden naar de kroeg, maar je vriendin ziet dit nu alsof jij haar activiteit totaal niet ziet zitten. Jij wilt enkel controle over je eigen tijd en je hebt ieder dus een ander belang. Het gaat jou totaal niet om elkaars positie. Nu is je vriendin over het algemeen niet de meest moeilijke persoon om mee praten, al kan dat soms wel lijken. Door perspectief te nemen bij lastige personen verplaats jij je in hun interesses. Hierdoor praat je minder tegen elkaar als twee posities, maar vanuit beide belangen.

Emotionele intelligentie

Tot slot kan emotionele intelligentie helpen om te praten met moeilijke mensen. Je begrijpt dan namelijk de emoties van jezelf en van de persoon met wie je praat. Als je weet dat een collega op kantoor het lastig vindt als er plannen veranderen in zijn agenda doe je er verstandig aan hier rekening mee te houden. Met de mededeling komen dat er plots een zaak is veranderd is dan ook niet genoeg. Je kan beter uitleggen waarom iets is veranderd en dat dit uiteindelijk voor een beter resultaat zal zorgen. Je collega zal dan gaan inzien dat de vernieuwing inderdaad noodzakelijk is. Jullie zullen beiden meer begrip voor elkaar gaan kweken en zullen uiteindelijk zonder blauwe ogen het gesprek verlaten. Heel fijn.

Foto: Daria Shevtsova


ESSENTIALS