Zo pak je vanavond wel een goede nachtrust

CREDITS: Unsplash | Bianca Castillo
Care

Een druk sociaal leven, druk op het werk, druk in je hoofd. We hebben het alleen nog maar druk en dat zal voorlopig nog gewoon zo blijven. Je wilt overal bij zijn, overal goed in zijn en je wilt iedereen tevreden houden. Om alle ballen hoog te houden is het dus van belang dat je een goede nachtrust pakt. Maar laten we eerlijk zijn: dat is voor de meesten niet weggelegd.

Een goede nachtrust: je moet er wat voor over hebben

Toch is het van belang dat je elke dag een goede nachtrust pakt van ongeveer zeven of acht uur. Lukt dit je niet dan komen wij to the rescue. Met deze tips kan niemand je beautyslaapje verpesten en slaap je elke avond als een koning.

Een slaapkamer is om in te slapen

Elke kamer in je huis heeft een bepaalde functie. Je kookt in je keuken, je wast jezelf in de badkamer en je slaapt in je slaapkamer. Natuurlijk kunnen sommige kamers af en toe overlappen, maar wil je een goede nachtrust hebben dan slaap je allen in je slaapkamer. Eén uitzondering: af en toe een goede, hete sekspartij is niets mis mee.

Je slaapkamer is bijvoorbeeld niet bedoeld om tv te kijken, om in te gamen of om met een kater je pizza van gisteren op te eten. Slapen en seks zijn de essentie dus houd het daar ook bij. Wanneer je daar de grens trekt creëer je meer rust en zal je een betere nachtrust ervaren. Je slaapkamer is bedoeld als een stille plek. Alles wat geluid maakt kan dus direct de deur uit.

Foto: Daniel Ganichev

Skip de overbodige bakjes koffie

Je dagelijkse kopje koffie is belangrijk. We weten het: niks gaat boven een lekker kopje koffie om dag mee te beginnen, je middag mee op te beuren en je avondeten mee te laten zakken. Maar koffie weerhoud je ervan om in een diepe slaap te komen door de cafeïne die erin zit. Denk je dat je dus goed slaapt met al die kopjes koffie op een dag?

We willen niet zeggen dat je het genot helemaal uit je leven moet verbannen, maar laat dat koffietje na 19:00 uur staan. Misschien is het tijd om voor een bakkie thee te gaan heren.

Bring in the fresh air

Hoewel het fijn is om je kamer helemaal donker te hebben en je helemaal te verstoppen onder de dekens is dit niet goed voor je nachtrust. Je kamer, maar ook je lichaam, heeft frisse lucht nodig als je slaapt.

Frisse lucht is goed voor je mentale en fysieke gezondheid. Het speelt een rol bij het verbeteren van je ademhaling en het kan een tegengif zijn voor een slechte mentale gesteldheid. Dus weg met die innerlijke emo in jou en gooi het raam open.

Het is niet alleen goed voor jezelf, maar het zorgt er ook voor dat je slaapkamer een betere luchtkwaliteit krijgt. Laat dus, als het weer het toelaat, je raam open tijdens het slapen of laat de deur van je slaapkamer open. Zo blijft de lucht circuleren, word je niet in een stinkhol wakker en ervaar je een betere nachtrust.

Alcohol is top, maar niet voor je nachtrust

Alcohol is funest voor je nachtrust. Ik hoor je al denken: ”maar als ik een avondje gedronken heb val ik als een blok in slaap”. Klopt, maar de kwaliteit van je slaap is veel lager. Alcohol rommelt met je REM slaap. Je gaat veel dromen en bent niet goed uitgerust de volgende dag. Je hebt er dus niks aan. Probeer een paar uur voordat je gaat slapen geen of veel minder alcohol te drinken.

Een borreltje om snel in slaap te vallen doet dus niet veel goeds. Dat geldt ook voor eten net voor het slapen gaan. Zorg ervoor dat je zeker twee uur voordat je gaat slapen niks meer gegeten hebt. Dit voorkomt dat je last krijgt van kramp en dat je geen maagzuur krijgt in je slaap.

Voor een goede nachtrust is het dus noodzakelijk dat je op je voeding let en goede plek creëert om in te slapen. Al met al word je er alleen maar beter van als elke nog een goede nachtrust pakt.

Foto: Joel Overbeck
tags: ,
Total
1
Share