Lexus LC500: getest en verliefd geworden
Kenmerken
– 5.0 liter V8
– 10-traps automaat
– 477 pk
– Topsnelheid: 270 km/h
– 0-100 km/h: 4,7 seconden

Een auto die je niet vaak ziet, maar door zijn extreme looks  zeker wel naar om zult kijken. Want de Lexus LC500 is de benchmark voor auto’s over pakweg een jaar of 20.

Heerlijk geluid

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de Lexus LC500 gaat extreem hard. Je hebt namelijk een 5.0 liter V8 benzine motor tot je beschikking waar 477 pk uit worden geperst. Verschillende sportstanden die met een aparte knop bij je dashboard zitten, geven je de mogelijkheid om er verschillende auto’s van te maken.

De Sport en Sport+ zijn toch wel de meest extreme standen. In Sport+ kun je nauwelijks volgas wegrijden, ondanks dat traction control aan staat, zoveel vermogen komt er in één keer vrij. Iets wat je als een nadeel zou kunnen zien, maar ons echt een enorme kick heeft gegeven. Krankzinnig gewoon. Aan het stuur heb je flippers waarbij je manueel kunt schakelen en dus ook heerlijk overdreven lang in zijn toeren kan blijven hangen voordat je op schakelt.

Als je ooit wel eens het geluid van een V8 motor hebt gehoord, dan weet je het: superverslavend. Maar bij de LC500 is het nog specialer: het geluid is zeer schel en snerpend. Wat dan ook een heel verslavende werking heeft en dat op z’n beurt weer meteen te merken is aan steeds maar weer een lege tank. Enfin, luister dit fragment en dan weet je wat we bedoelen.

50k naar de belasting

Aangezien we Nederlanders zijn, vraag je je waarschijnlijk af: wat moet dat kosten!? En dat is een interessante vraag om te beantwoorden.

Van de LC500 worden twee varianten gemaakt, namelijk de hybride versie en de normale. Maar goed, wat heet normaal. De hybride versie heeft een 3,5 liter V6 motor met 359 pk. En die is beschikbaar voor het schamele bedrag van slechts € 116.500.

Maar wij gingen op pad met  de LC500 met een 5,0 liter V8 motor met 477 pk. En hier betaal je € 166.500 euro voor. Precies, € 50.000 meer. En die 50k is precies het extra bedrag wat je moet betalen aan BPM voor de heerlijke V8 motor. Want die stoot meer CO2 uit en heeft een minder zuinig energielabel. Je hebt het dus goed gelezen, de netto prijzen van de hybride en de normale versie (met dus 118 pk meer) is in aanschaf exact hetzelfde.

“Waarom woon ik niet in Duitsland,” zijn gedachtes die nu waarschijnlijk in je hoofd rond gaan. 

Batmobile van 2018

Het exterieur ziet er heel futuristisch uit. Scherpe lijnen, laag op de grond en vooral heel groot. Qua looks is ie nauwelijks te vergelijken met een andere auto. Maar laten we de Aston DBS en de Batmobile kruisen, dan zou er iets uit komen wat op de LC500 moet lijken.

We hebben dan ook nog nooit zoveel duimpjes omhoog, selfies en aanspraak gekregen dan met deze krachtbron op vier wielen. En dat komt misschien ook door de opvallende loeigrote 21 inch velgen, die van gesmeed lichtmetaal zijn en er super agressief uit zien. Ze springen in ieder geval in het oog. Ze zijn zó mooi, dat je het liefst om allemaal een apart kettingslot legt.

Wat nog meer op valt zijn het carbonfiber dak en het subtiele spoilertje, wat elektrisch in- en uitgeklapt kan worden.

Interieur

Het interieur is fraai te noemen. Minimalistisch, strak en alleen het hoogst noodzakelijke. En de optionele Alcantara hemelbekleding ziet er niet alleen goed uit, het voelt ook nog eens superzacht aan. Je hebt de hele rit het idee of je de mogelijkheid hebt om je favoriete huisdier te aaien. 

Aan het dashboard zitten aan beide zijden van het instrumentenpaneel ‘oortjes’ bevestigd. Aan de linkeroor kan de tractiecontrole uit en de sneeuwstand aan. De auto zakt dan iets dieper en zorgt voor meer grip. En aan het rechteroortje kun je de rijmodi instellen: Eco, Normal, Sport en Sport+.

Het menu is te bedienen door op een soort track pad je vinger te leggen en je vervolgens met een pointer door het menu kunt scrollen. Op het begin best wat ongemakkelijk, maar dit systeem werkt best wel goed omdat je vinger haptische feedback krijgt. En achterin heeft Lexus twee stoelen gemonteerd, maar om hier nou te gaan zitten: onmogelijk. Of je moet hele, hele kleine vrienden hebben.  

Showpony

In het zwart reden we eigenlijk nog met de minst opvallende LC500 die er te verkrijgen is. Deze is namelijk ook in het wit, geel en rood te verkrijgen. Ben je op zoek naar een auto die je zelden ziet en waarmee je gegarandeerd overal waar je ook komt de show zal stelen: aanschaffen die Lexus LC500. Met deze auto ga je nooit anoniem de straat op. En waarom ook niet? Tesla’s zie je tegenwoordig al genoeg in het straatbeeld. 



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS